همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه میدانی برای نقد، گفت‌وگو، روشنگری و آگاهی است و فضایی برای هتاکی، گستاخی، انگ‌زنی و زنده‌باد و مرده‌باد افراد و جناح‌های سیاسی نیست.

به گزارش فارس، محمد فرهادی در نشست ویژه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها که با محوریت «بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان» برگزار شد، گفت: متاسفانه هنوز برنامه فرهنگی مشخصی برای دانشگاه‌ها نداریم البته کارهایی صورت گرفته که باید با توان و تلاش بیشتری پیگیری شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها تاکید کرد: امسال ویژگی‌های خاصی را دارد. انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را در پیش داریم. در این دوره باید گزارش فعالیت‌هایی که صورت گرفته ارائه شود.

وی ادامه داد: ما باید برای هر موضوعی و هر کاری پیوست فرهنگی داشته باشیم و فعالیت‌های فرهنگی باید به دانشگاه‌ها بیش از پیش صورت گیرد.

فرهادی در ادامه با اشاره به رسالت آموزش عالی در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: نقشه راهی که رهبری با نامگذاری سال جاری ترسیم کردند مبنای مستحکم و امیدآفرینی است برای حرکت نظام آموزش عالی در سال جاری و سال‌های آتی. آنچه وظیفه ماست عملیاتی کردن این ایده و تفکر راهبردی در نظام آموزش عالی است.

فرهادی افزود: آنچه در پیام رهبری به صورت واضحی بیان شد اتکا به داشته‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخل است تا چشم دوختن به ظرفیت‌ها و امکاناتی که ممکن است در کنترل ما نباشد. از این رو باید بررسی کنیم که نظام آموزش عالی با تکیه بر سرمایه‌های مادی و انسانی درونی است. چگونه می‌تواند به توسعه علمی تقویت اقتصاد، تولید ثروت ملی و سرمایه اجتماعی کمک کند و فردای بهتر و مطلوب‌تر از امید، اعتماد، رضایت، رفاه، امنیت و آزادی برای جامعه ایرانی رقم بزند.

وزیر علوم اظهار داشت: حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها معادل عرصه عمومی است و اولین مواجهه، برخورد و حضور دانشجویان و اساتید در این حوزه است لذا فرهنگ همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند همانند اکسیژنی است که در فضا منتشر می‌شود و امکان زیست جمعی ما را فراهم می‌کند. در دانشگاه هم بدون فرهنگ امکان زیست دانشگاهی وجود ندارد. تحقیق، پژوهش و آموزش بدون این زیست جهان فرهنگی امکانی برای نمو، رشد و توسعه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی امری ثانوی، عارضی، مناسبتی، کلیشه‌ای و سطحی نیست بلکه همچون خونی است که در جای جای پیکره دانشگاه جاری است. هیچ فضا و میزانی از دانشگاه‌ها را نمی‌توان تصور کرد که فعالیتی بدون حضور فرهنگ انجام پذیرد.

فرهادی اظهار داشت: حوزه فرهنگی و اجتماعی با ارزش‌ها، عقاید، باورها، نرم‌ها، بایدها و نبایدها آداب، روسوم و تشریفاتی سر و کار دارد که امکان تحصیل علم و اندیشه‌ورزی را فراهم می‌کند لذا نمی‌توان با تاثیر مرزهایی حوزه پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد.

وزیر علوم افزود: دانشگاه نهادی علمی، فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌توان گفت که صرفا نهادی آموزشی و پژوهشی . مجموع مقررات و اسناد بالادستی و بیانات رهبری هم تایید کننده این است که دانشگاه صرفا نهادی آموزشی نیست.

وزیر علوم گفت: تقلیل ماموریت و رسالت نهادهای دانشگاه با آموزش و پژوهش خلاف وجوه فرهنگی انقلاب است و هم تناسبی با اسناد بالادستی کشور ندارد و معنایی جز فروکاشتن دانشگاه به آموزشگاه نمی‌دهد.

فرهادی افزود: دانشگاه به عنوان مهم‌ترین نهاد تولید علم، معرفت، آگاهی و معنا در جوامع کنونی زمانی کارآمد خواهد بود که در آن مجال نقد، گفت‌وگو، تضارب آرا و آزاداندیشی وجود داشته باشد. نمی‌توان فضای گفت‌وگو، نقد، تضارب آرا و آزادی را در دانشگاه‌ها را محدود کرد.

فرهادی اضافه کرد: کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی رهبری مورد تاکید قرار گرفته راهبرد کلان وزارت علوم است.

وی گفت: ما مسئولان و مدیران دانشگاه‌های کشور باید فضا و بستری را در دانشگاه‌ها فراهم کنیم که دانشجویان بتوانند به مبانی دینی و منافع ملی متعهد و ملتزم باشند، استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند و از رهگذر گفت‌وگو و نقد از یکدیگر بیاموزند و شناخت خود نسبت به یکدیگر را بیشتر و تثبیت کنند و به ارزش‌های اسلام و انقلابی پای‌بند باشند.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه باید نمادی از عقلانیت مبتنی بر گفت‌وگو، استدلال و بحران‌آوری و مفاهمه باشد. ذات علم و دانشگاه هم چیزی جز پرسشگری، نقد، گفت‌وگو و مناظره نیست.

وی اضافه کرد: بسط فضای گفت‌وگو خود یک فعالیت فرهنگی است و پیشرفت توسعه علمی است. پس نمی‌توان گفت که حوزه فرهنگ امری ثانوی و عارضی برای کارکردهایی چون پژوهش و آموزش است.

وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه میدانی برای نقد، گفت‌وگو، روشنگری و آگاهی است اما فضایی برای هتاکی، گستاخی، انگ‌زنی و زنده‌باد و مرده‌باد افراد و جناح‌های سیاسی نیست.

فرهادی تاکید کرد: ما تلاش داریم فضای موثر برای برگزاری بهتر و موثرتر کرسی‌های آزاداندیشی را فراهم کنیم.

وزیر علوم با اشاره به وظیفه معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: ایجاد فضای سرشار از اکسیژن که فرصت‌های فعالیت‌های پژوهشی و‌ آموزشی دانشگاه‌ها را فراهم می‌کند از وظایف معاونت‌های فرهنگی است.

وی افزود: اگر مقوله فرهنگ و تعاملات اجتماعی و کنش‌گری فرهنگی را از دانشگاه بگیریم عملا دانشگاه را به آموزشگاه تبدیل کرده‌ایم، فرو کاستن دانشگاه به اینکه محلی صرفا برای آموزش و پژوهش است نوعی تقلیل‌ گرایی است، دانشگاه زمانی نهادی موثر، مفید و پیشگام در جامعه است که به حوزه تعاملات اجتماعی و فرهنگی پا بگذارد.

فرهادی اظهار داشت: ما اتاق‌های فکر استانی را با محوریت دانشگاه‌های مادر تشکیل دادیم تا پلی ارتباطی بین دانشگاه، دولت، جامعه، صنعت و تجارت برقرار کنیم که این مسئله اقدامی نو و بدیع است ولی کافی نیست.

وی اضافه کرد: حیات دانشگاهی بدون وجود فضایی برای تعامل، گفت‌وگو، پرسشگری، آزادی بیان و نقد و مناظره غیرممکن است و قطعا معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در بیان و پیدایش چنین فضایی نقش حیاتی دارند و همانگونه که از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری برمی‌آید دانشگاه رسالتی فرهنگی و اجتماعی دارد.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه دارای چارچوب، ضوابط و مقرراتی است که از این چارچوب‌ها از طریق هیات‌هایی دنبال می‌شود، فعالیت در دانشگاه‌ها باید براساس ضوابط باشد و بر این اساس صحبت‌هایی با مراکز نظارتی داشته‌ایم که درگیر مسائل داخلی دانشگاه‌ها نشوند.

کد خبر 342319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha