همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه میدانی برای نقد، گفت‌وگو، روشنگری و آگاهی است و فضایی برای هتاکی، گستاخی، انگ‌زنی و زنده‌باد و مرده‌باد افراد و جناح‌های سیاسی نیست.

به گزارش فارس، محمد فرهادی در نشست ویژه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها که با محوریت «بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان» برگزار شد، گفت: متاسفانه هنوز برنامه فرهنگی مشخصی برای دانشگاه‌ها نداریم البته کارهایی صورت گرفته که باید با توان و تلاش بیشتری پیگیری شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها تاکید کرد: امسال ویژگی‌های خاصی را دارد. انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را در پیش داریم. در این دوره باید گزارش فعالیت‌هایی که صورت گرفته ارائه شود.

وی ادامه داد: ما باید برای هر موضوعی و هر کاری پیوست فرهنگی داشته باشیم و فعالیت‌های فرهنگی باید به دانشگاه‌ها بیش از پیش صورت گیرد.

فرهادی در ادامه با اشاره به رسالت آموزش عالی در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: نقشه راهی که رهبری با نامگذاری سال جاری ترسیم کردند مبنای مستحکم و امیدآفرینی است برای حرکت نظام آموزش عالی در سال جاری و سال‌های آتی. آنچه وظیفه ماست عملیاتی کردن این ایده و تفکر راهبردی در نظام آموزش عالی است.

فرهادی افزود: آنچه در پیام رهبری به صورت واضحی بیان شد اتکا به داشته‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخل است تا چشم دوختن به ظرفیت‌ها و امکاناتی که ممکن است در کنترل ما نباشد. از این رو باید بررسی کنیم که نظام آموزش عالی با تکیه بر سرمایه‌های مادی و انسانی درونی است. چگونه می‌تواند به توسعه علمی تقویت اقتصاد، تولید ثروت ملی و سرمایه اجتماعی کمک کند و فردای بهتر و مطلوب‌تر از امید، اعتماد، رضایت، رفاه، امنیت و آزادی برای جامعه ایرانی رقم بزند.

وزیر علوم اظهار داشت: حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها معادل عرصه عمومی است و اولین مواجهه، برخورد و حضور دانشجویان و اساتید در این حوزه است لذا فرهنگ همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند همانند اکسیژنی است که در فضا منتشر می‌شود و امکان زیست جمعی ما را فراهم می‌کند. در دانشگاه هم بدون فرهنگ امکان زیست دانشگاهی وجود ندارد. تحقیق، پژوهش و آموزش بدون این زیست جهان فرهنگی امکانی برای نمو، رشد و توسعه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی امری ثانوی، عارضی، مناسبتی، کلیشه‌ای و سطحی نیست بلکه همچون خونی است که در جای جای پیکره دانشگاه جاری است. هیچ فضا و میزانی از دانشگاه‌ها را نمی‌توان تصور کرد که فعالیتی بدون حضور فرهنگ انجام پذیرد.

فرهادی اظهار داشت: حوزه فرهنگی و اجتماعی با ارزش‌ها، عقاید، باورها، نرم‌ها، بایدها و نبایدها آداب، روسوم و تشریفاتی سر و کار دارد که امکان تحصیل علم و اندیشه‌ورزی را فراهم می‌کند لذا نمی‌توان با تاثیر مرزهایی حوزه پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد.

وزیر علوم افزود: دانشگاه نهادی علمی، فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌توان گفت که صرفا نهادی آموزشی و پژوهشی . مجموع مقررات و اسناد بالادستی و بیانات رهبری هم تایید کننده این است که دانشگاه صرفا نهادی آموزشی نیست.

وزیر علوم گفت: تقلیل ماموریت و رسالت نهادهای دانشگاه با آموزش و پژوهش خلاف وجوه فرهنگی انقلاب است و هم تناسبی با اسناد بالادستی کشور ندارد و معنایی جز فروکاشتن دانشگاه به آموزشگاه نمی‌دهد.

فرهادی افزود: دانشگاه به عنوان مهم‌ترین نهاد تولید علم، معرفت، آگاهی و معنا در جوامع کنونی زمانی کارآمد خواهد بود که در آن مجال نقد، گفت‌وگو، تضارب آرا و آزاداندیشی وجود داشته باشد. نمی‌توان فضای گفت‌وگو، نقد، تضارب آرا و آزادی را در دانشگاه‌ها را محدود کرد.

فرهادی اضافه کرد: کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی رهبری مورد تاکید قرار گرفته راهبرد کلان وزارت علوم است.

وی گفت: ما مسئولان و مدیران دانشگاه‌های کشور باید فضا و بستری را در دانشگاه‌ها فراهم کنیم که دانشجویان بتوانند به مبانی دینی و منافع ملی متعهد و ملتزم باشند، استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند و از رهگذر گفت‌وگو و نقد از یکدیگر بیاموزند و شناخت خود نسبت به یکدیگر را بیشتر و تثبیت کنند و به ارزش‌های اسلام و انقلابی پای‌بند باشند.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه باید نمادی از عقلانیت مبتنی بر گفت‌وگو، استدلال و بحران‌آوری و مفاهمه باشد. ذات علم و دانشگاه هم چیزی جز پرسشگری، نقد، گفت‌وگو و مناظره نیست.

وی اضافه کرد: بسط فضای گفت‌وگو خود یک فعالیت فرهنگی است و پیشرفت توسعه علمی است. پس نمی‌توان گفت که حوزه فرهنگ امری ثانوی و عارضی برای کارکردهایی چون پژوهش و آموزش است.

وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه میدانی برای نقد، گفت‌وگو، روشنگری و آگاهی است اما فضایی برای هتاکی، گستاخی، انگ‌زنی و زنده‌باد و مرده‌باد افراد و جناح‌های سیاسی نیست.

فرهادی تاکید کرد: ما تلاش داریم فضای موثر برای برگزاری بهتر و موثرتر کرسی‌های آزاداندیشی را فراهم کنیم.

وزیر علوم با اشاره به وظیفه معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: ایجاد فضای سرشار از اکسیژن که فرصت‌های فعالیت‌های پژوهشی و‌ آموزشی دانشگاه‌ها را فراهم می‌کند از وظایف معاونت‌های فرهنگی است.

وی افزود: اگر مقوله فرهنگ و تعاملات اجتماعی و کنش‌گری فرهنگی را از دانشگاه بگیریم عملا دانشگاه را به آموزشگاه تبدیل کرده‌ایم، فرو کاستن دانشگاه به اینکه محلی صرفا برای آموزش و پژوهش است نوعی تقلیل‌ گرایی است، دانشگاه زمانی نهادی موثر، مفید و پیشگام در جامعه است که به حوزه تعاملات اجتماعی و فرهنگی پا بگذارد.

فرهادی اظهار داشت: ما اتاق‌های فکر استانی را با محوریت دانشگاه‌های مادر تشکیل دادیم تا پلی ارتباطی بین دانشگاه، دولت، جامعه، صنعت و تجارت برقرار کنیم که این مسئله اقدامی نو و بدیع است ولی کافی نیست.

وی اضافه کرد: حیات دانشگاهی بدون وجود فضایی برای تعامل، گفت‌وگو، پرسشگری، آزادی بیان و نقد و مناظره غیرممکن است و قطعا معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در بیان و پیدایش چنین فضایی نقش حیاتی دارند و همانگونه که از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری برمی‌آید دانشگاه رسالتی فرهنگی و اجتماعی دارد.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه دارای چارچوب، ضوابط و مقرراتی است که از این چارچوب‌ها از طریق هیات‌هایی دنبال می‌شود، فعالیت در دانشگاه‌ها باید براساس ضوابط باشد و بر این اساس صحبت‌هایی با مراکز نظارتی داشته‌ایم که درگیر مسائل داخلی دانشگاه‌ها نشوند.

کد خبر 342319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =