همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط کنونی نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترای حرفه‌ای (phd) در کشور مشغول تحصیل هستند که این تعداد زیاد است.

به گزارش ايرنا، دكتر محمد فرهادی در نشست رئیسان دانشگاه‌های استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در مشهد افزود: با توجه به کثرت رشته‌های دکترای حرفه‌ای، پیشنهاد شده است همراه با مجوز این رشته‌ها تعداد پذیرش هم ذکر شود تا جلوي افزایش بی‌رویه گرفته شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار کرد: بیش از 400 هزار دانشجوی فوق لیسانس نیز در مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل هستند که پس از دانش‌آموختگی نیاز به کار و شغل دارند.

وی گفت: در همین راستا قوانین بالادستی هم باید اصلاح شود؛ به طور مثال در ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب شده است که در سال 1404، سه درصد دانشجویان کشور باید دانشجوی مقطع دکتری باشند در حالی که هم اکنون تعداد این دانشجویان 1.8 درصد است اما برای تامین شغل آنها دچار مشکل شده‌ایم.

  • راه‌اندازی 700 دوره پسادکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دوره‌های پسا دکتری، دوره‌های تحقیقاتی تکمیلی و خاص است افزود: پارسال نزدیک به 700 دوره پسادکتری در کشور راه‌اندازی شد.

  • مشکل آموزش عالی، مشکل تکنسینی و مهارتی است

فرهادی اظهار کرد: باید ساختار نظام آموزشی اصلاح شود زیرا مشکل نظام آموزش عالی کشور مشکل تکنسینی و مهارتی است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی، فنی‌وحرفه‌ای باید ساماندهی شوند، گفت: در این راستا آموزش‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، دانشگاه علمی کاربردی، بخش‌هایی از آموزش‌های دانشگاه پیام‌نور، آموزش‌های کوتاه‌مدت حرفه‌ای وزارت کار و بخشی از آموزشگاه‌های آموزش و پرورش به آموزش‌های مهارتی اختصاص پيدا می‌كند.

وی افزود: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مکلف است با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط نظام آموزش مهارتی یا فنی‌وحرفه‌ای را تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

  • دستورالعمل ممنوعیت دخالت ارگان‌های خارج از دانشگاه در داخل دانشگاه تصویب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با استادان دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویان بیشتر ارتباط داشت زیرا بسیاری از اوقات، جلسات نظارتی در دانشگاه‌ها تشکیل نمی‌شود یا ریاست جلسه در آن شرکت نمی‌کند که بعد منجر به وقوع اتفاقات یا دخالت ارگا‌ن‌های خارج از دانشگاه در امور داخلي دانشگاه می‌شود.

وی افزود: بسیار تلاش شده که جلوي این دخالت‌ها در دانشگاه‌ها گرفته شود. در اين راستا با وزیر کشور و شورای امنیت کشور هماهنگ شده و دستورالعملی تهیه شده که ارگان‌های خارج از دانشگاه حق حضور و دخالت در امور دانشگاه را نداشته باشند.

وی اظهار کرد: در این ارتباط با رئیس قوه قضائیه و دادستانی هم مذاکراتی شده است که به هیچ وجه کسی در درون دانشگاه دخالت نکند مگر این که بحث امنیت شهر در میان باشد که این مداخله هم باید پس از اطلاع مکتوب به رئیس دانشگاه و با حضور وی صورت می‌گیرد.

کد خبر 342169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha