چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

حدود ۲‌ ماه پس از آنکه سازمان ملل با اذعان به فشارهای عربستان نام این کشور را از لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان خارج کرد بان‌کی‌مون، دبیرکل این سازمان بار دیگر به ابراز نگرانی جدی درباره کشتار کودکان یمنی پرداخته است.

طرح

دبير كل سازمان ملل متحد كه در 17خرداد با حذف نام عربستان اعتراف كرده بود كه اين اقدام به‌خاطر تهديد به قطع كمك‌هاي مالي رياض به برنامه‌هاي بشردوستانه اين نهاد صورت گرفته است در گزارش خود به شوراي امنيت با اشاره به ادامه كشتار در يمن گفت: من هنوز هم نگراني‌هاي بسيار زيادي در مورد حفاظت از كودكان يمني دارم و اين مسئله را بايد در اولويت قرار داد.

او اعلام كرد كه ائتلاف عربي به رهبري عربستان بايد تلاش بيشتري براي رفع «نگراني‌هاي بسيار شديد» درباره كشتار كودكان در يمن انجام دهد. حذف موقت نام ائتلاف سعودي از ليست سياه سازمان ملل با تهديدهاي عربستان خشم گسترده گروه‌ها و نهادهاي حقوق بشري را به‌دنبال داشت. سازمان ملل 2‌ماه قبل اعلام كرد كه ائتلاف سعودي مسئول حداقل 60درصد كشتار كودكان يمني بوده است.

بان‌كي‌مون اعلام كرده كه بررسي با نگاه رو به جلو درباره كشتار كودكان در حملات ائتلاف سعودي ادامه دارد و شرايط در يمن به دقت در حال بررسي است. برخي‌ رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه نام عربستان به‌صورت دائمي از ليست سياه ناقضان حقوق كودك سازمان ملل خارج شده اما به‌صورت رسمي هنوز اين مسئله صورت نگرفته است.

آسوشيتدپرس گزارش داده كه لحن گزارش دبير كل سازمان ملل و استفاده از اصطلاح «نگاه رو به جلو» نشان مي‌دهد كه با وجود «ابراز نگراني» مجدد او قصد بازگرداندن نام عربستان به ليست سياه سازمان ملل را ندارد. اين در حالي است كه به تازگي مقام‌هاي ارشد سازمان ملل اعلام كردند كه با وجود گذشت 2‌ماه مقام‌هاي عربستان هنوز نتوانسته‌اند اسناد و مدارك لازم را به سازمان ملل ارائه كنند. عبدالله معلمي، نماينده عربستان در سازمان ملل اما گفته مطمئن است كه نام اين كشور به‌صورت كامل از اين ليست خارج مي‌شود. شوراي امنيت سازمان ملل روز گذشته نشست ويژه‌اي براي بررسي تحولات اخير يمن و همچنين موضعگيري خود نسبت به مذاكرات متوقف شده يمن در كويت داشت.

کد خبر 342135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha