همشهری آنلاین: معاون پژوهش ومطالعات دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس گفت: این مجموعه در تلاش است تا نقش همه مردم ایران را در دفاع مقدس به تصویر بکشد.

دفاع مقدس

به گزارش ايرنا، اصغر فلاح زاده درجلسه مشترک باغ موزه دفاع مقدس و پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ضمن تاکید بر تعامل سازنده بین دومجموعه افزود: تاکنون بیش از 2 هزار جلسه با 16 عنوان در این راستا برگزار شده است .

وی حمایت ازپایان نامه های مرتبط با دفاع مقدس را از دیگر برنامه های موزه دفاع مقدس برشمرد و اعلام کرد: در این زمینه 2 هزارعنوان نیز مشخص شده و به تمامی دانشگاههای کشور نیز اعلام و درسایت موزه دفاع مقدس بارگذاری شده است.

معاون پژوهش ومطالعات دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس اظهارداشت: علاوه بر این، جلسات متعددی با عنوان شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت با حضور شخصیت های برجسته فرهنگی، اجتماعی برگزار شده است.

فلاح زاده تاکید کرد: این موزه تلاش دارد راهکارهای عملیاتی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت بپردازد تا این ارزش های عمیق که همیشه با ایرانیان همراه بوده است به نسل های بعدی به خوبی منتقل شود.

در ادامه 'بهروز میرزایی' معاون فناوری اطلاعات باغ موزه دفاع مقدس گفت: باغ موزه دفاع مقدس همچنین تلاش دارد تا بتواند گنجینه ای دقیق از اطلاعات دفاع مقدس را جمع آوری کرده و دراختیار پژوهش گران و محققان قرار دهد.

وی عنوان کرد: این مرکز تاکنون اطلاعاتی بالغ بر یک میلیون و500 هزارعکس، 28 هزار ساعت صوت ، 13هزار ساعت فیلم و 3 میلیون و500 هزار سند مدارک و اسناد در رابطه با دفاع مقدس را جمع آوری و دسته بندی کرده است و این فرآیند همچنان ادامه دارد.

در ادامه این نشست؛ 'سعید بکتاش' رییس پژوهشکده دفاع مقدس سازمان میراث فرهنگی هم گفت: در ایران باستان، تمدن اسلامی و دفاع مقدس دارای ارزشهای فرهنگی فراوانی هستیم که با یکدیگر گره خورده است، دامنه میراث دفاع در طول تاریخ سرزمین ما بسیار گسترده است که باید به خوبی معرفی شود و تعامل موزه دفاع مقدس و پژوهشکده مردم شناسی می تواند نقطه عطفی در این رسالت فرهنگی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با امضای تفاهم نامه ای اجرایی با باغ موزه دفاع مقدس بتوانیم در حوزه های مختلف تعامل مناسبی داشته باشیم تا از ظرفیت های خوب هر دو مجموعه برای بیان این هویت ملی و فرهنگی بتوانیم استفاده کنیم .

در ادامه 'علی رضا حسن زاده' رییس پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: این جلسه می تواند شروع یک فرآیند مناسب باشد تا دفاع مقدس را از منظر میراث غنی فرهنگی بنگریم.

وی خاطرنشان کرد: سرزمین، زبان، هنر، ادبیات، دین و آیین در مردم شناسی هویت ساز هستند و به همین دلیل دفاع مقدس بخشی جدا ناشدنی از هویت ایرانی است .

وی افزود: در کنار بازسازی تجربه های دفاع مقدس بایستی به تجربیات اصیلی که درمیان مردم رخ داده است نیز پرداخت تا میراث دفاع مقدس به عنوان یک فرهنگ هویت ساز به نسل آینده منتقل شود.

در پایان 'احمد محیط طباطبایی' مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی هم گفت: موزه ها به عنوان یک نهاد، بخشی از هویت بشری را شناسایی، حفاظت و معرفی می کنند.

وی اظهار داشت: همه موزه ها برای شناخت فعالیت می کنند و محصول این شناخت همزیستی میان مردمان خواهد بود .
وی با اشاره به موزه های جنگ در دنیا خاطرنشان کرد: کارکرد موزه های جنگ ترغیب به جنگ نیست بلکه علاوه بر حفظ میراث بخشی از تاریخ، راهکارهایی را به نمایش می گذارند تا دیگر، فجایعی به نام جنگ رخ ندهد .

رییس موسسه ایکوم افزود: موزه دفاع مقدس بیان کننده ارزش ها و فرهنگی است که به جنبه های دفاع ، ایثار و پشهادت پرداخته است .

مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: فرهنگ ایران هیچ گاه از دست نرفته است و مکانیسم استقلال فرهنگی ایران موجب شده است که حتی هجوم مغول که به قصد نابودی ایران صورت گرفت در 100 سال بعد هم در رفتار و هم در معماری دیگر مغول نباشد و رفتار فرهنگی ایران ، مغول را تبدیل به ایرانی شیعه کند.

وی ادامه داد: فرهنگ بحث اصلی در ادوار مختلف تاریخ است که هر موزه ای از زاویه ای به این فرهنگ می نگرد و موزه دفاع مقدس به عنوان مجموعه ای از رفتارهای مردم شناسی، باور ها ، هویت ، شیوه ها و روش های فرهنگی به این مقوله پرداخته است .

مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: همکاریهای مشترک پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و باغ موزه دفاع مقدس می تواند در زمینه های مردم شناسی، زبان شناسی، مرمت و نگهداری آثار صورت پذیرد و آماده ایم تا در غنا بخشیدن هر چه بیشتر به این هویت فرهنگی ومذهبی به باغ موزه دفاع مقدس کمک کنیم.

در ادامه اعضای پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی از تالار های موزه دفاع مقدس بازدید کردند.

کد خبر 341955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha