همشهری آنلاین: ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفت: ترکیه در موقعیتی قرار ندارد که در آینده نزدیک به عضویت اتحادیه اروپا در آید و همه مذاکرات مربوط به پیوستن این کشور در این اتحادیه بلافاصله پس از اجرای مجازات اعدام از سوی دولت آنکارا متوقف خواهد شد.

 رئیس کمیسیون اروپا: ترکیه در موقعیت عضویت در اتحادیه اروپا نیست

به گزارش خبرگزاری رویترز، یونکر روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون «فرانس 2» گفت: معتقدم که ترکیه در وضعیت کنونی اش، در موقعیتی قرار ندارد که در آینده نزدیک به عضویت اتحادیه اروپا در آید و تحقق چنین اتفاقی حتی در دوره ای طولانی تر نیز وجود ندارد.

یونکر افزود: کشوری که که مجازات اعدام را در قوانین خود اضافه می کند، جایی در اتحادیه اروپا ندارد.

رویترز نوشت: مقام های ترکیه بیش از 60 هزار سرباز، پلیس، قاضی، معلم، کارمند و برخی دیگر را از زمان کودتای نظامی نافرجام این کشور بازداشت کرده یا تحقیقات درباره آنها را آغاز کرده اند.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه در مصاحبه با فرانس 24 درباره اعدام کودتاچیان که جمعه شب 15 ژوئیه کودتای نافرجامی در ترکیه داشتند، گفت: اگر مردم و ملت من، بر برقراری مجازات اعدام اصرار بورزند و توافق نظر داشته باشند و نمایندگان مردم در پارلمان هم با درخواست آنها موافق باشند، من متاسفم اما موظف به محترم شمردن این خواسته هستم.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: در آمریکا، روسیه ، چین و دیگر نقاط جهان نیز مجازات اعدام وجود دارد.

اردوغان در پاسخ به سئوال خبرنگار این شبکه تلویزیونی مبنی بر اینکه شما با بازگرداندن مجازات اعدام نمی توانید به عضویت اتحادیه اروپا درآیید، گفت: طی 35 سال گذشته برخی کشورهای اروپایی به عضویت اتحادیه اروپا درآمدند که ترکیه از لحاظ سیاست های آزادی و اقتصادی به مراتب در مقایسه با آنها، در موقعیت بهتری قرار دارد.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: به روند مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا نگاهی بیندازید هیچ کشوری چون ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا اذیت نشده است.

اردوغان به بد عهدی طرف اروپایی در جهانی شدن روادید اشاره کرد و گفت: ما در برابر میلیون ها پناهجوی عراقی و سوری برای اتحادیه اروپا همچون یک سپر عمل کردیم. ما به تعهداتمان عمل کردیم اما اروپایی ها در اجرای وعده های خود قصور کردند.

رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه گذشته ( 28 تیرماه) نیز در مورد انتقادها درباره بازگردان مجازات اعدام در پی کودتای نافرجام 26 تیرماه گذشته، به شبکه تلویزیونی سی ان ان، منتفی دانستن حکم اعدام را رد کرده بود.

اردوغان در آن زمان در این مصاحبه که در کاخ ریاست جمهوری استانبول انجام شد، به سی ان ان گفته بود: چنانچه نمایندگان مجلس چنین امری را تصویب کنند، وی نیز حکم اعدام را مورد تصویب قرار خواهد داد.

درهمین حال «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دوشنبه گذشته در بروکسل در حاشیه نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در کنفرانس خبری مشترک با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد نگرانی مبنی بر اینکه آنکارا احتمالا اقدام به بازگرداندن حکم اعدام برای مجازات عاملان ترور نافرجام 26 تیرماه کند، گفت: به صراحت می گویم، هیچ کشوری نمی تواند عضو اتحادیه اروپا باشد، چنانچه حکم اعدام را اجرا کند.

موگرینی افزود: مورد دوم اینکه الزامات کنوانسیون حقوق بشر اروپا، در مورد حکم اعدام کاملا روشن و شفاف است.

کد خبر 341156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha