همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای از احزاب سیاسی لبنان خواست هر چه سریعتر جلسه‌ای در پارلمان برای حل نهایی بحران قانون اساسی و خلأ ریاست جمهوری تشکیل دهند.

درخواست شورای امنیت برای حل فوری بحران خلأ ریاست جمهوری در لبنان

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، در این بیانیه که از سوی فرانسه تهیه شد و مورد موافقت 14 عضو دیگر شورای امنیت قرار گرفت، بر حمایت شورای امنیت از وحدت، حاکمیت و استقلال سیاسی لبنان تاکید و اعلام شده که انتخاب رئیس جمهور و تشکیل یک دولت وحدت ملی و انتخاب اعضای پارلمان تا پیش از مه 2017، مسائلی سرنوشت ساز برای ثبات لبنان و انعطاف این کشور برای تحمل چالش‌های منطقه‌ای است.

در بیانیه مذکور به شدت نسبت به خلأ ریاست جمهوری در دو سال گذشته در لبنان ابراز نگرانی و تاکید شده خلأ ریاست جمهوری برای مدتی طولانی موجب تعطیلی کابینه و ناتوانی پارلمان در صدور قوانین قطعی و سرنوشت ساز و تضعیف توان لبنان در مقابله با چالش‌های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و انسانی شده است.

شورای امنیت در ادامه رهبران احزاب سیاسی لبنان را به پایبندی به قانون اساسی و منشور ملی این کشور دعوت کرده و از همه طرف‌ها خواست مسئولانه عمل کرده و ثبات و منافع ملی لبنان را بر سیاست‌های حزبی مقدم ساخته و ضمن ابراز انعطاف پذیری لازم نیاز شدید به اجرای راهکارهای ذکر شده در قانون اساسی لبنان مربوط به انتخابات را درک کنند.

شورای امنیت در ادامه از تلاش‌های تمام سلام، نخست وزیر موقت لبنان و اداره امور در شرایط دشوار تقدیر کرده و از همه طرف‌ها خواست به دولت اجازه دهند با قدرت به وظایف خود عمل کند.

این شورا در ادامه به شدت عملیات تروریستی در خاک لبنان را محکوم و از ارتش و دستگاه امنیتی این کشور در عمل به وظایف و تعهدات خود تقدیر کرد.

شورای مذکور مجددا ادامه حمایت بین المللی از نیروهای مسلح لبنان در مناطقی که ارتش این کشور به شدت نیازمند پشتیبانی است خواستار شد.

این نهاد بین المللی نسبت به میزبانی لبنان از بیش از یک میلیون پناهجوی سوری که ورودشان به لبنان به ثبت کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل رسیده است، به شدت ابراز نگرانی و اعلام کرد، این بالاترین میزان پناهجویی است که تاکنون به ثبت رسیده است و قطعا بر جوامع پذیرای این پناهجویان و ثبات و امنیت لبنان و منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

شورای امنیت در پایان این بیانیه تاکید کرد که حمایت از تلاش‌های لبنان در رسیدگی به پیامدهای حضور این تعداد پناهجو از جمله خدمات اساسی چون آموزش و بهداشت، مساله‌ای به شدت با اهمیت برای امنیت و ثبات لبنان است.

کد خبر 340914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha