پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جهانی نشان می‌دهد که ۹ مورد از هر ۱۰ مورد سکته مغزی قابل‌پیشگیری هستند.

STROKE

به گزارش یواس نیوز پژوهش جدیدی که یافته‌های آن در ژورنال لنست منتشر شده است ثابت می‌کند که ۱۰ عامل خطرساز که مسئول ایجاد ۹۰ درصد موارد سکته مغزی هستند، را می‌توان تغییر داد.

در این بررسی که INTERSTROKE نامیده شد، ۲۷۰۰۰ فرد در ۳۲ کشور را در همه قاره‌ها شرکت داشتند و مکمل نسخه ابتدایی‌تر این بررسی است که همین ۱۰ عامل خطرساز را شناسایی کرده بود.

فشارخون بالا یا پرفشاری خون عامل خطرساز اصلی برای سکته مغزی است؛ سایر عوامل خطرساز ازجمله شامل بی‌حرکتی جسمی، چاقی، استرس، دیابت و رژیم غذایی بد هستند.

پژوهشگران به بررسی نسبت سکته‌های مغزی به ازای هر عامل پرداختند و از طریق ارتباط دادنشان به جمعیت آن‌ها را به‌صورت کمی درآورند. این امر به این معناست که به ازای هر یک از این ۱۰ عامل خطرساز،‌ درصد متناظری از کاهش خطر سکته مغزی در صورت نبود این عامل خطرساز وجود دارد. برای مثال،‌ در نبود پرفشاری خون، خطر سکته مغزی ۴۷.۹ درصد کاهش می‌یابد؛ میزان کاهش در نبود عدم فعالیت جسمی ۳۵.۸ درصد؛ در نبود تغذیه بد ۲۳.۲ درصد است.

ازآنجایی‌که بسیاری از این عوامل خطرساز ممکن است همپوشانی داشته باشند، هنگامی آن‌ها را همراه یکدیگر در نظر بگیریم، نبود آن‌ها به معنای کاهش ۹۰.۷ درصدی در احتمال بروز سکته مغزی است. این میزان برای هر منطقه موردمطالعه و همه طیف‌های سنی هم در مردان و هم در زنان همانند بود.

بااین‌حال،‌ میزان کاهش خطر به ازای حذف هر عامل خطرساز در مناطق گوناگون متفاوت بود. برای مثال این کاهش خطر برای پرفشاری خون در اروپای غربی، آمریکای شمالی و استرالیا ۳۸.۸ درصد بود- اما میزان در آسیای جنوب شرقی ۵۹.۶ درصد بود.

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند این بررسی به ابتکار عمل‌های فراگیر برای کاهش بروز سکته‌های مغزی کمک کند.»

سلیم یوسف از انستیتو پژوهش بهداشت جمعیت در دانشگاه مک‌مستر کانادا و نویسنده مقاله این پژوهش گفت: «یافته‌ها ما اطلاعات لازم برای انجام مداخلات جهانی در سطح جمعیت برای کاهش خطر سکته مغزی و نیز تعیین خصوصیات چنین برنامه‌هایی برای مناطق معین کمک خواهد کرد، چراکه ما تفاوت‌های منطقه‌ای ازلحاظ اهمیت برخی از عوامل خطرساز را مشاهده کردیم. این مداخلات شامل آموزش بهتر بهداشت، در اختیار قرار گرفتن غذای سالم ارزان، اجتناب از دخانیات و تأمین داروهای ارزان برای درمان پرفشاری خون و بالا بودن چربی خون است.»

نشانه‌های سکته مغزی شامل اشکال در راه رفتن و سخن گفتن و بی‌حسی فلج شدن صورت، دست یا پا است. حدود ۸۵ درصد از موارد سکته مغزی از نوع ایسکمیک هستند که ناشی از انسداد عروق مغز با لخته‌های خونی است. بقیه از نوع هموراژیک یا خونریزی دهنده هستند که ناشی از خونریزی در مغز است.

کد خبر 340670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha