مذاکرات ایران خودرو با پژو نهایی و به امضای قرارداد منجر شده و این خودروساز ایرانی با ۶ خودروساز بین‌المللی دیگر به جز چینی‌ها نیز در حال مذاکره است.

iran khodro

مديرعامل ايران خودرو با بيان اين مطلب اعلام كرد كه سهم طرف ايراني و فرانسوي در شركت مشترك تاسيس شده ايران خودرو و پژو(ايكاپ) 50درصد است و روز سه‌شنبه هفته جاري 2شريك سهم 450ميليارد ريالي خود كه در مجموع 900ميليارد ريال است را به‌حساب شركت مشترك تازه تاسيس واريز كردند. مرحله بعدي همكاري ايران خودرو و پژو، ثبت رسمي شركت ايكاپ است كه طي روزهاي آينده انجام خواهد شد. همچنين مقرر شده تا 30درصد از محصولات توليدي در شركت ايكاپ به بازارهاي جهاني صادر شود.

هاشم يكه‌زارع با اشاره به رايزني‌هاي انجام شده براي مشاركت با ديگر شركت‌هاي معتبر خودروسازي جهان افزود: تاكنون با 6شركت مذاكراتي انجام شده و 2قرارداد در مراحل نهايي قرار دارد. پژو تنها شريك و همكار خارجي ما نخواهد بود و علاوه بر مرسدس بنز با چند شركت مطرح خارجي و صاحب تكنولوژي ديگر هم در حال مذاكره براي عقد قرارداد و همكاري مشترك هستيم كه نام شركت‌هاي طرف قرارداد در آينده اعلام مي‌شود.

وي از عرضه پژو 207هاچ‌بك با قيمت حدود 40ميليون تومان در شهريور‌ماه و پژو 207صندوقدار به نرخ كمتر از 50ميليون تومان در بهمن‌ماه امسال خبر داد و افزود: توليد اين شركت در 4‌ماه ابتدايي سال‌جاري نسبت به تيراژ 600هزار دستگاه سال 93حدود 7درصد رشد داشته و سعي مي‌كنيم به توليد سال 93دست پيدا كنيم. همچنين فروش محصولات ايران خودرو در سه ماهه نخست امسال نسبت به پارسال بيش از 40درصد افزايش يافته است.

براساس صورت‌هاي مالي رسمي ايران خودرو با زيان انباشته 23هزار ميليارد ريالي مواجه است اما يكه زارع ريشه اين زيان را در سال‌هاي گذشته و پيش از سال 1392دانسته و اعلام كرد كه توليد و فروش ايران خودرو نسبت به ديگر توليد‌كنندگان داخلي بيشترين مقدار است اما متأسفانه برخي فكر مي‌كنند چون تجديد ارزيابي انجام نشده فاجعه‌اي رخ داده است.

وي در مورد اينكه سهام ايران خودرو براي سرمايه‌گذاران ضررده بوده اما در‌ماه‌هاي پاياني سال 94تا 2و 3برابر رشد كرده، افزود: بخشي از اين زيان به توليد خودروهاي تجاري بازمي گردد. بازار خودروهاي تجاري رونق ندارد و همه شركت‌هاي توليدكننده اين خودروها با چالش مواجه هستند. مديرعامل ايران خودرو افزود: سهام ايران خودرو نسبت به سال1392 حدود سه برابر رشد داشته و بر اين اساس افرادي كه از آن سال سهامدار شركت بوده‌اند ضرر نكرده‌اند، اما افرادي كه براي كوتاه‌مدت و براي دوره‌هاي زماني 2 يا 3‌ماه سهامداري مي‌كنند، ممكن است ضرر كنند.

کد خبر 340657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha