همشهری آنلاین: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هدف اصلی اعتباربخشی جدید، افزایش ارائه خدمات موثر و ایمن به بیماران است.

معاون درمان وزارت بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر محمد آقاجانی در اجلاس مشترک روسای دانشکده‌های پرستاری و مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های سراسر کشور با بیان این که تمرکز بر ایمنی بیمار، یکی از رویکردهای برجسته در اعتباربخشی جدید است، افزود: در اعتبار بخشی جدید، استانداردها به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شده است.

وي حوزه درمان و پرستاری را حوزه‌هایی در هم تنیده و غیرقابل تفکیک بیان کرد و گفت: طرح تحول نظام سلامت با سه رویکرد مهم ایجاد عدالت در دسترسی، کاهش پرداختی مردم، ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم از اردیبهشت سال 93 شروع شد.

معاون درمان وزارت بهداشت یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در طرح تحول سلامت را پرستاران بیان کرد و گفت: این گروه علی رغم محدودیت‌هایی مثل کثرت بیماران، کمبود نیرو و تجهیزات و عدم پرداخت مطالباتشان در راستای اجرای طرح و خدمت رسانی، بیشتر فعالیت کرده‌اند. به نحوی که وزارت بهداشت در سه نظرسنجی که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی انجام شد در سال 94 بیشترین رضایتمندی را در میان مردم و در بین بخش‌های دولت کسب کرده است.

دکتر آقاجانی با اشاره به برخی مشکلات و کمبودهای تاریخی حوزه سلامت، گفت: در زمینه کمبود تخت شاخص تخت بیمارستانی ما 1.6 تخت به ازای هر 1000 نفر است و این در حالیست که این شاخص در کشور همسایه ما 2.7 تخت به ازای هر 1000 نفر است. بنابراین مشکلات هم متوجه بیماران است و هم متوجه پرستاران که مجبور می‌شوند بیماران را به دلیل کمبود تخت در راهروها بستری کنید. بنابراین خدمات‌ پرستاران بسیار ارزشمند و دستاوردهای آن بسیار چشمگیر می باشد.

وی با اشاره به نسل جدید اعتباربخشی در بیمارستان‌ها و افزایش نقش گروه پرستاران در اعتباربخشی جدید، گفت: هدف اصلی اعتباربخشی، توسعه کیفی یکپارچه در بیمارستان در راستای ارائه خدمات موثر و ایمن به بیماران است.

دکتر آقاجانی با بیان اینکه در اعتباربخشی جدید 248 استاندارد و 903 سنجه وجود دارد، گفت: کاهش سنجه‌ها یک روند منطقی را در این اعتباربخشی طی کرده است به نحوی که از تعداد آنها کم و به عمق‌شان اضافه شده است چرا که این نسل از اعتباربخشی نتیجه‌گرا است.

معاون درمان تمرکز بر ایمنی بیمار را یکی از رویکردهای برجسته در متن جدید اعتباربخشی دانست و گفت: در این اعتباربخشی 110 سنجه با هدف کاهش خطاهای پزشکی، پرستاری و پاراکلینیک به ایمنی بیمار اختصاص یافته است.

آقاجانی ادامه داد: همچنین بهبود مستمر خدمات و کاهش مستندات غیر ضروری از دیگر رویکردهای ما در اعتباربخشی جدید است و در این اعتباربخشی یک موضوع مهم خودکفایی بیمارستان‌ها در تدوین استانداردهاست، به نحوی که کتاب راهنما و نوع استانداردها ، بیمارستان‌ها را از استفاده از شرکت‌های خارج از بیمارستان بی‌نیاز می‌کند. بر این اساس خود بیمارستان باید توانمند باشد و برای استقرار اعتباربخشی تلاش کند چرا که کمک شرکت‌ها هیچ دردی را از بیمارستان دوا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در اعتبار بخشی جدید بیمارستان‌ها استانداردها به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شده است، افزود: همچنین به مسائل ملی هم توجه کرده‌ایم تا از ورود کمپانی‌های خارجی برای اعتباربخشی بی‌نیاز باشیم.

دکتر آقاجانی گفت: در نسل جدید اعتباربخشی، ارزش‌های طرح تحول سلامت مانند کاهش پرداخت از جیب، افزایش کیفیت هتلینگ، حضور پزشک متخصص مقیم، زایمان طبیعی، وجود اتاق‌های تک نفره زایمان و غیره مورد توجه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین توانمندسازی نیروی انسانی و معیشت کارکنان به ویژه پرستاران در این اعتباربخشی مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم در مهرماه ارزیابی و انجام اعتباربخشی را در همه بیمارستان‌های کشور اجرا کنیم.

کد خبر 340611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha