دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

3 اقتصاددان آمریکایی به‌طور مشترک، برنده سی و هشتمین جایزه نوبل اقتصاد شدند.

لئونید هورویز، اریک ماسکین و راجر میرسون از سوی آکادمی نوبل به علت تلاش برای تدوین اصول و مبانی نظریه طرح‌ریزی مکانیزم‌های اقتصادی و توسعه نظریه‌ بازی‌ها به این مهم نایل شدند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، اعطاکننده جایزه صلح نوبل در بیانیه خود آورده است: برندگان جایزه نوبل اقتصاد امسال نقش محوری را در بسیاری از عرصه‌های علم اقتصاد و برخی از مفاهیم علوم سیاسی بر عهده داشته‌اند.

اریک ماسکین، لئونید هورویز، راجر میرسون

این 3 نفر در توسعه کاربردهای نظریه بازی‌ها‌ در شرایط نبود بازارهای کامل مثلاً در بده‌بستان‌های سیاسی میان گروه‌های ذی‌نفع یا بده‌بستان‌های فرااقتصادی شرکت‌های تجاری، نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

آنها در تحقیقات خود به بررسی چگونگی رسیدن به نتیجه بهینه همچون در افزایش رفاه اجتماعی و سود شرکت‌ها پرداخته‌اند و این‌که چه نوع قوانین و مقررات دولتی برای این نوع بازارها باید استفاده شود را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

آنها بدین منظور نظریه بازی‌‌ها در علم اقتصاد را توسعه داده‌اند.

دکتر راجر میرسون 56 ساله، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو، از نظریه بازی‌ها برای مقایسه سیستم‌های مختلف انتخاباتی استفاده کرده است.

دکتر اریک ماسکین 57 ساله که در مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون تدریس می‌کند، درباره چگونگی اثربخش‌تر کردن حراجی‌ها و مزایده‌ها و همچنین نحوه رقابت‌پذیرتر کردن شرکت‌ها در دنیای واقعی تحقیقات مفصلی انجام داده است.

دکتر لئونید هورویز 90 ساله که در روسیه متولد شده است، یکی از نخستین اقتصاددان‌ها در توسعه کاربرد نظریه بازی‌هاست و عمده تحقیقات او در این زمینه در نحوه کاربرد نظریه بازی‌ها در شرکت‌، اقتصاد ریاضی و مدل‌سازی بوده است.

کد خبر 34058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز