الهام مصدقی راد: وقتی احداث و توسعه بوستان‌های دوستدار کودک بخشی از مصوبه شهر دوستدار کودک است به‌طور حتم مناسب‌سازی‌ و ارتقای ایمنی و کیفیت بوستان‌ها و تجهیزات آنها برای کودکان بخش قابل توجه و تأکید‌شده‌ای در این مصوبه محسوب می‌شود.

تجهيزات نصب شده در زمين بازي كودكان به‌طور مستمر بايد توسط مناطق مورد بررسي قرار گرفته و كارشناسان سازمان استاندارد نيز استانداردهاي مختلف را در مورد آنها بايد صادر كنند تا اين تجهيزات اجازه فعاليت داشته باشند. رئيس كميته ايمني شوراي شهر چندي قبل اعلام كرد ايمني بوستان‌هاي تهران مطلوب نيست كه بخشي از اين عدم‌ايمني به زمين بازي كودكان و مخاطرات گوناگوني كه مي‌تواند آنها را تهديد كند اشاره داشت. لايحه افزايش سطح ايمني و رفاه در بوستان‌ها، هم‌اكنون با همكاري سازمان پارك‌ها، آتش‌نشاني و سازمان ملي استاندارد در حال تدوين است تا بعد از تصويب در شوراي شهر تهران، به‌صورت قانوني اجرا شود.

  • پايش دقيق بوستان‌هاي تهران

به جز كارشناسان سازمان استاندارد و سازمان پارك‌ها كه به‌صورت مستمر ايمني بوستان‌ها و تجهيزات آنها را بررسي مي‌كنند، از 2سال قبل پايش مولفه‌هاي ايمني شهري به‌صورت دقيق و مينياتوري توسط سازمان آتش‌نشاني آغاز شد. سال گذشته نيز اين سازمان بوستان‌هاي پايتخت را به‌صورت كامل مورد بررسي قرار داد و همراه با گزارش‌هاي تصويري دقيق به سازمان پارك‌ها و مناطق مربوط اعلام كرد تا نسبت به رفع آنها و ارتقاي ايمني اقدام كنند. به‌گفته محمود قديري معاون پيشگيري و ايمني سازمان آتش‌نشاني اين بررسي‌ها نشان داد وضعيت ايمني بوستان‌هاي تهران با ايده‌آل فاصله دارد اما با سرعت خوبي در حال بهبود است. تدوين لايحه افزايش ايمني بوستان‌ها نيز بعد از تصويب بر سرعت ايمن‌سازي بوستان‌ها خواهد افزود.

به‌گفته علي محمد مختاري مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران اين لايحه برنامه‌هاي خود را در 3قالب كوتاه، ميان و بلندمدت درنظر گرفته كه به‌ترتيب عبارتند از: شناسايي و جمع‌آوري سريع و ايمن‌سازي‌ منابع ريسك بحراني، انجام بازرسي‌هاي لازم توسط شركت‌هاي طرف قرارداد سازمان ملي استاندارد و بازرسان HSE شركت شهر سالم شهرداري و مناطق و همچنين استاندارد الزامات استقرار سيستم ايمني بهداشت و محيط‌زيست در بوستان‌ها. مختاري البته تأكيد مي‌كند كه اين اقدامات هم‌اكنون نيز در بوستان‌ها و زمين بازي كودكان انجام مي‌شود. زمستان گذشته نيز طي بخشنامه‌اي ضوابط و قوانين به‌روز ش ده مراكز و تجهيزات تفريحي كه توسط سازمان استاندارد آماده شده بود به مناطق 22گانه ابلاغ شد اما با تصويب اين لايحه، تمامي بخش‌هاي مربوط موظف به اجراي كامل آن هستند. همچنين در اين لايحه كه مراحل تدوين و تنظيم آن همچنان درحال اجراست مسئولان بوستان‌ها و پيمانكاران موظفند دوره‌هاي آموزشي ايمني و اطفاي حريق و نجات حادثه‌ديدگان را زيرنظر سازمان آتش‌نشاني بگذرانند. اتمام تدوين و ارائه آن به شوراي شهر تا تصويب و اجرا به‌طور حتم زماني چند ماهه را به‌خود اختصاص خواهد داد. به همين دليل سازمان آتش‌نشاني فعلا آيين‌نامه‌اي در مورد ايمني آبنماها و درياچه‌هاي مصنوعي با همكاري سازمان استاندارد تدوين كرده و به سازمان پارك‌ها ارائه داده تا از بروز خطرات احتمالي همانند حادثه تلخي كه كمتر از 2‌ماه قبل براي دختري خردسال در آبنماي يكي از بوستان‌هاي منطقه 15رخ داد، جلوگيري شود.

  • شهربازي‌هاي جديد به استانداردها نزديك‌ترند

ايمني شهربازي‌ها به‌دليل ماهيت تجهيزاتشان در مقايسه با بوستان‌ها وضعيت نسبتا متفاوتي دارد. طبق اعلام سازمان استاندارد در چند سال اخير تعدادي از اين مجموعه‌هاي بازي در تهران پلمب شده‌اند. محمود قديري، معاون پيشگيري و ايمني آتش‌نشاني نيز ايمني اين مجموعه‌ها را با اغماض، رو به بهبود اعلام مي‌كند. «گاهي اوقات حوادثي در شهربازي‌ها رخ مي‌دهد كه نيازمند ورود خودروهاي امداد به داخل مجموعه است اما متأسفانه مسير مناسب براي ورود و حركت خودروي آتش‌نشاني در اين مجموعه‌ها طراحي نشده است.» هم‌اكنون شهربازي‌هاي درحال ساخت لازم است به جز دريافت تأييديه‌هاي سازمان استاندارد، تأييديه سازمان آتش‌نشاني را نيز دريافت كنند. مجموعه‌هاي قديمي نيز موظف به اصلاح وضعيت خود هستند.

کد خبر 340547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha