دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

وجود ۸۹ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر در آمریکا، از این کشور یک جامعه بزرگ مسلح ساخته که آخرین نمود آن کشته شدن ۳ افسر پلیس در شهر بتن روژ در جنوب این کشور بود.

آمریکا حوادث

شامگاه يكشنبه فردي مسلح با حمله به‌خودروي نيروهاي پليس در يكي از بزرگراه‌هاي بتن روژ در ايالت لوئيزيانا، 3نفر را كشت و 3نفر ديگر را به‌شدت زخمي كرد. مقام‌هاي پليس محلي فرد مهاجم را مردي 29ساله به نام «گوين لانگ» اهل كانزاس‌سيتي معرفي كرده‌اند. روزنامۀ نيويورك تايمز دربارۀ لانگ نوشته او 5سال در نيروي تفنگداران دريايي آمريكا خدمت كرده و در مأموريتي 6ماهه در عراق حضور داشته است. اين دومين تيراندازي مرگبار عليه نيروهاي پليس، در 10روز گذشته است.

پيش از اين، در جريان تظاهرات صلح آميز اعتراضي عليه خشونت‌هاي پليس آمريكا نسبت به سياهپوستان، يك جوان سياهپوست 25ساله در شهر دالاس تگزاس، به سمت نيروهاي پليس تيراندازي كرد. در جريان اين تيراندازي 5افسر پليس جان خود را از دست دادند و 7نفر هم زخمي شدند. حادثه دالاس، مرگبارترين حمله به پليس آمريكا طي 100سال گذاشته نام گرفته است. تيراندازي دالاس در واكنش به مرگ 2سياهپوستي بود كه طي 48ساعت قبل از آن، در 2شهر ديگر آمريكا به ضرب گلوله پليس كشته شده بودند.

يكي از اين دو نفر، در شهر بتن روژ قرباني خشونت پليس شده بود. انتشار لحظه مرگ او كه با استفاده از تلفن همراه فيلمبرداري شده بود در شبكه‌هاي اجتماعي، موج بزرگي از اعتراضات عليه پليس را در سراسر آمريكا ازجمله در دالاس به راه انداخت. پليس آمريكا هنوز ارتباطي ميان مرگ 2هفته پيش آلتون استرلينگ 37ساله در شهر بتن روژ و تيراندازي گوين لانگ به‌دست نياورده اما تحقيقات در اين زمينه در جريان است. وفور سلاح در آمريكا باعث شده حدود 67درصد از قتل‌هاي ارتكابي در اين كشور با استفاده از اسلحه انجام شود. طي سال گذشته ميلادي، 42افسر پليس به ضرب گلوله كشته شدند.

طي 6‌ماه گذشته نيز 29پليس كشته شده‌اند. سال 2016تاكنون يكي از مرگبارترين سال‌ها براي پليس آمريكا بوده است. در مقابل، طبق آمار رسمي طي سال گذشته ميلادي، 990نفر از مردم آمريكا در اثر شليك پليس كشته شده‌اند. طي 6‌ماه اول سال‌جاري ميلادي هم 522نفر به ضرب گلوله نيروهاي پليس جان خود را از دست داده‌اند. اگرچه انگيزه مهاجم بتن روژ هنوز مشخص نشده اما روند وقايع اخير نشان مي‌دهد، عكس‌العمل مردم در مقابل خشونت‌هاي پليس اكنون وارد مرحله جديدي‌شده و مردم از استفاده سلاح عليه نيروهاي پليس ديگر ابايي ندارند.

  • ترس پليس از درگيري در اوهايو

در ميانه شرايط ملتهب اين روزهاي آمريكا، كميته انتخاب نامزد نهايي حزب جمهوريخواه قرار است از امروز به‌مدت 4روز در شهر كليولند در ايالت اوهايو در شرق آمريكا تشكيل جلسه دهد تا دونالد ترامپ، تنها فرد باقيمانده در ميان نامزدهاي جمهوريخواه را به‌عنوان نامزد نهايي تأييد كند. طي اين چند روز گروه‌هاي مختلفي از مردم آمريكا با ديدگاه‌هاي مختلف در مقابل محل برگزاري اين نشست تجمع خواهند كرد تا نظرات خود را بيان كنند. از فعالان حقوق بشر، طرفداران محيط‌زيست و سياهپوستان گرفته تا طرفداران آزادي حمل سلاح، در اين شهر تجمع مي‌كنند.

طرفداران سلاح اعلام كرده‌اند با سلاح‌هاي خود در خيابان‌هاي كليولند حضور پيدا خواهند كرد. ايالت اوهايو جزو آن دسته از ايالت‌هاي آمريكاست كه خريد و فروش سلاح و حمل آن كاملا آزاد است و هيچ‌كسي نمي‌تواند مانع حمل سلاح توسط مردم شود. اين موضوع با توجه به تيراندازي‌هاي اخير در آمريكا به يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي نيروهاي امنيتي در برگزاري نشست كميته حزب جمهوريخواه تبديل شده است.

کد خبر 340399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha