دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: غلامعلی حدادعادل در مراسم بزرگداشت سپیده کاشانی با بیان این‌که اولین هنری که به کمک انقلاب آمد شعر بود، گفت: سپیده کاشانی بارزترین چهره زن شاعر انقلاب در دو، سه سال اول انقلاب بود.

سپیده کاشانی

به گزارش ایسنا، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عصر یکشنبه 27 تیرماه در مراسم بزرگداشت سپیده کاشانی که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد در سخنانی به آشنایی خود با این شاعر فقید اشاره کرد و گفت: مرحوم سپیده کاشانی را بعد از انقلاب شناختم. انقلاب یک شور و شکوه عمومی در ملت بود که یکی از اوصاف آن حماسی بودنش است. انقلاب یک خیزش و خروش جمعی است و پیداست که هم به هنر احتیاج دارد و هم به هنرآفرین.

او در ادامه اظهار کرد: در روزهای انقلاب هنر عادی و طبیعی در دست مردم بود. در آن زمان مردم هر چه در دستشان داشتند همان را عرضه می‌کردند. متدینان که این انقلاب را به راه انداخته بودند و سهم اصلی را در آن داشتند در هنرهای قبل از انقلاب مثل موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی حضور زیادی نداشتند؛ به همین خاطر پس از انقلاب نمی‌توانستند بلافاصله این هنرها را به عرصه انقلاب بیاورند. اما در این بین شعر فرق می‌کرد چون قبل از این نیز در بین علما و فاضلان رایج بود و شعر هیچ‌وقت از آن‌ها جدا نبود، چون شعر به جماعت خاصی تعلق نداشت، بنابراین متدینان هم با شعر آشنا بودند و شاعرانی وجود داشتند که از قبل و بعد از سال‌ 42 با شعر خود به کمک انقلاب آمدند.

حداد عادل اظهار کرد: اولین هنری که به کمک انقلاب آمد شعر بود. شعر مثل موسیقی و سینما نبود که باید یاد می‌گرفتیمش، در دسترس بود و اصلا خصوصیت شعر این بود که اسباب و اثاثیه نمی‌خواست بلکه ابزارش زبان بود.

رئیس بنیاد سعدی به آشنایی خود با سپیده کاشانی در دوران پس از انقلاب و همکاری این شاعر در شورای شعر رادیو اشاره کرد و گفت: مرحوم سپیده کاشانی بارزترین چهره زن شاعر انقلاب در دو، سه سال اول انقلاب بود که هیچ انحراف و کجی از نظر فکری نداشت. خالص، بی‌توقع و پرشور، دانش و تجربه خود در سرودن شعر را در خدمت انقلاب آورد. زبان روانی داشت. زبانش، زبان امروز بود که مفاهیم انقلابی، میهنی و اسلامی را در شعر خود ریخته بود و تا روزی که زنده بود هر جا که محفل شعری برای انقلاب برپا می‌شد حضور داشت و با شعر خودش به انقلاب کمک می‌کرد. هیچ‌وقت هم چیزی از انقلاب نخواست.

حدادعادل در پایان غزلی را که در زمان درگذشت سپیده کاشانی و در سوگ این شاعر سروده بود برای حاضران خواند.

همچنین مهدی محقق با بیان این‌که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تا به حال بیش از 150 مجلس بزرگداشت برای فرهیختگان کشور برگزار کرده است، گفت: ما در این مراسم‌ها سعی کرده‌ایم تفاوتی بین اهل سنت، تشیع و مرد و زن قائل نشویم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: تا به حال برای 20 بانوی فرهیخته آیین بزرگداشت برگزار کرده‌ایم که از جمله آن‌ها خانم آموزگار استاد زبان پهلوی است. همچنین از بزرگان کرد و کردستان تجلیل کرده‌ایم.

او با بیان این‌که در سال‌های اخیر دانشمندان بزرگی را از دست داده‌ایم، تأکید کرد: باید از فرهیختگان تا زمانی که زنده هستند قدردانی کرد. این کار باعث می‌شد تا جوانان از آن‌ها یاد بگیرند و راه آنان را ادامه دهند.

در ادامه حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متنی درباره شعر و شخصیت مرحوم سپیده کاشانی خواند.

او در این متن تربیت خانوادگی،‌ شناخت و تشخیص راه و هدف، الگوپذیری از یک مجاهد و مربی بزرگ مثل امام خمینی (ره)، حضور در صحنه‌های جبهه و پشت جبهه، جذبه مادرانه و صلابت زنانه و آینده‌نگری را از ویژگی‌های سپیده کاشانی عنوان کرده بود.

دبیر کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد کشور همچنین گفت:‌ سپیده کاشانی شاعری مکتبی، آرمانی، میهنی و مردمی بود و به خاطر همین ویژگی‌ها تعدادی از سروده‌هایش به آهنگ تبدیل شد و از رادیو و تلویزیون پخش شد.

در بخشی از این مراسم گزارشی تصویری درباره سپیده کاشانی پخش شد.

کد خبر 340363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha