همشهری آنلاین: وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه ۲۸ تیر) در یک نشست فوق‌العاده در بروکسل به ترکیه در مورد سرکوب‌های گسترده، هشدار دادند.

اتحادیه اروپا و ترکیه

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، 28 وزیر خارجه عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به مقامات ترکیه در مورد برخورد با کودتاچیان و رعایت اصول دمکراسی و حاکمیت قانون هشدار دادند.

«ژان مارک ارو» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این نشست اعلام کرد: ما در مورد این که ترکیه با اجرای نظامی سیاسی دمکراسی را دور بزند، هشیار خواهیم بود.

وی افزود: ترکیه پیشرفت‌ها، پیشروی‌ها و اصلاحات زیادی را در سال‌های گذشته داشته و این خطر وجود دارد که در برابر دمکراسی به عقب بازگردد.

فدریکا موگیرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در این نشست گفت: دمکراسی در ترکیه نیاز به محافظت دارد و به نفع این کشور است.

وی تاکید کرد: هیچ بهانه‌ای برای فاصله گرفتن ترکیه از حاکمیت قانون وجود ندارد و در این باره پیامی محکم برای این کشور ارسال خواهیم کرد.

«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه جدید انگلیس که برای نخستین بار در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا شرکت کرده است، ترکیه را به «خویشتن داری و میانه روی» فراخواند.

«دیدیه رندرز» وزیر امور خارجه بلژیک نیز از مقامات ترکیه خواست به «شیوه‌ای مناسب» به مساله واکنش نشان دهند. وی همچنین با اشاره به اظهارنظرهای اخیر در ترکیه در مورد احتمال بازگرداندن مجازات اعدام، گفت: مجازات اعدام برای همه ما یک مشکل است.

ترکیه مجازات اعدام را در سال 2004 میلادی و در چارچوب تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا، لغو کرده بود.

«یوهانس‌هان» کمیسیونر توسعه کمیسیون اروپا و مسئول پرونده نامزدی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، نیز مدعی شد: دولت ترکیه پیش از کودتا فهرست افراد بازداشت شده را تهیه کرده بود تا در فرصت مشخصی استفاده شود.

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی رادیو سوئد، «مارگوت وال استروم» وزیر امور خارجه سوئد در پیام توئیتری با موضوع «نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا: صبحانه با جان کری، ترور در نیس، تحولات ترکیه» نوشت: در این نشست بر احترام به حاکمیت قانون، دمکراسی و حقوق بشر از سوی ترکیه تاکید خواهیم کرد.

«آنا لیند» وزیر امور اتحادیه اروپای سوئد نیز صبح امروز (دوشنبه) در صفحه توئیتر خود بر اهمیت دمکراسی در ترکیه تاکید کرد.
وی ضمن ابرازخرسندی از شکست کودتا در ترکیه و تراژیک خواندن وضعیت قربانیان این حادثه، خواستار احترام به حاکمیت قانون و دمکراسی در این کشور شد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد: در پی کودتای نافرجام ترکیه که بر پایه امار رسمی به مرگ دست کم 290 نفر منجر شد، حدود شش هزار نظامی ترکیه بازداشت شدند.

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) به درخواست فرانسه و به منظور بحث و گفت و گو درباره مبارزه با تروریسم در بروکسل برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در این نشست از  رئیس جمهوری ترکیه درخواست خواهند کرد در مقابله با ئوطئه گران کودتای شکست خورده در این کشور، به قانون و حقوق بشر احترام بگذارد.

بر پایه این گزارش، محورهای اصلی نشست امروز در بروکسل را سه تحول مهم هفته گذشته تشکیل می‌دهد که شامل تشکیل سریع دولت جدید انگلیس به ریاست «ترزا می» نخست وزیر و همکاری آینده انگلیس با اتحادیه اروپا به دنبال برگزیت، کشتار 84 نفر از مردم به دنبال حادثه تروریستی شهر نیس فرانسه در روز ملی این کشور و در نهایت کودتای نظامی بامداد شنبه در در ترکیه خواهد بود.

کد خبر 340348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha