سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

ترجمه-امیررضا نوری‌زاده: جان‌وو فیلم تازه‌اش را در چین و با بودجه‌ای 80 میلیون دلاری می‌سازد. «صخره سرخ» به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم آسیایی، قرار است اثری حماسی باشد.

به گفته تاریخ‌نویسان بیش از یک میلیون نفر در نبرد صخره سرخ شرکت داشتند. این نبرد بزرگ در واقع سرآغاز برای ظهور 3 قلمرو مستقل در سرزمین محسوب می‌شد اما پس از گذشت 1800 سال از این نبرد بزرگ، اکنون جان‌وو کارگردان هنگ‌کنگی قصد دارد تا فیلمی 80 میلیون دلاری را برای روایت قصه این نبرد سرنوشت‌ساز بسازد.

با در نظر گرفتن چنین بودجه‌ای فیلم صخره سرخ پرهزینه‌ترین فیلم آسیایی خواهد بود که با سرمایه تهیه‌کنندگان مستقل ساخته خواهد شد. فیلم براساس رمان کلاسیک «رومانس 3 قلمرو» خواهد بود و داستان از آخرین روزهای سلسله هان در سال 2008 میلادی آغاز می‌شود و جنگ در دوره‌ای رخ می‌دهد که چین بین 3حاکم مستقل تقسیم شد.

صخره سرخ نه تنها از بعد مالی بلکه از لحاظ فنی نیز فیلمی بدیع خواهد بود چرا که سازندگان فیلم قصد دارند با استفاده از جلوه‌های ویژه در صحنه‌های جنگ، از تکنیکی که در فیلم‌های شهر گناه و انیماتریکس برای تلفیق فیلم زنده و کمیک استفاده شده بود، بهره گیرند. جان‌وو در اقدامی جسورانه قصد دارد فیلم را کاملا به زبان چینی عرضه کند و از طرفی نسخه‌ای 4 ساعته برای اکران در نظر گرفته است.

 تهیه‌کنندگان فیلم صخره سرخ اصرار دارند که به هیچ عنوان قصد تکرار فیلم‌های اخیر سینمای چین چون خانه خنجرهای پران  یا قهرمان را ندارند و کمتر به سراغ نمایش هنرهای رزمی در فیلمشان خواهند رفت.  ترنس چانگ،  همکار جان‌وو در شرکت فیلمسازی لاین راک و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم در این رابطه می‌افزاید: همه چیز مرتب است و ما هنوز 2 ماه فیلمبرداری داریم.  هزینه فیلم تا به حال 80 میلیون دلار بوده است و 4 شرکت سی‌ام‌سی تایوان، شوباکس کره‌جنوبی، چاینا فیلم چین و آوکس ژاپن سرمایه‌گذاران اصلی فیلم هستند.

اما با در نظر گرفتن هزینه سرسام‌آور فیلم (در مقایسه با فیلم‌های دیگر آسیایی) و تعدد تهیه‌کنندگان،  وجود اختلاف نظر  سر صحنه فیلم غیرقابل اجتناب بود  اما برخی حوادث جدی‌تر از اینها به نظر می‌رسید.

در ماه مارس تونی‌لونگ – یکی از هنرپیشگان اصلی فیلم – از فیلم حذف شد، او اعلام کرده بود که  نمی‌تواند در برنامه6 ماهه فیلمبرداری حضور یابد و تاکشی کانشیرو – هنرپیشه ژاپنی – جایگزین او شد.

شوک بعدی درخواست چویون‌فات برای عدم حضور در فیلم بود. دلایل عدم حضور چو در این فیلم هرگز مشخص نشد و مطبوعات چین دلیل این امر را درخواست‌های تهیه‌کنندگان از او دانستند. اما دلیل این اتفاق هر چه که بود، موجب شگفتی محافل سینمایی در آسیا شد چر اکه این‌جان‌وو بود که با استفاده از چویون فات در فیلم‌های فردای بهتر (1986) و( Hard Boiled (1989 وی را ستاره کرده بود. در ادامه حوادث این فیلم، 2 روز پس از قطعی شدن خروج چویون فات از فیلم، لونگ به سر صحنه فیلم بازگشت ولی در نقشی متفاوت از آنچه  قرار داد امضا کرده بود، به بازی ادامه داد.

باقی تیم هنرپیشگان را ژانگ فتگی، چیلینگ لین، چانگ چن، ویکی ژائو و هرجون تشکیل می‌دهند.

درچنین شرایطی طبیعی است که جان‌‌وو  اعلام کند «صخره سرخ» مشکل‌ترین پروژه سینمایی او تا به حال بوده است. وو ادامه می‌دهد: «من تا به حال برای هیچ فیلمی تا این حد انرژی صرف نکرده بودم و بیش از هر فیلم دیگری خسته شدم!»

اما تمامی مشکلات فیلم مربوط به تیم هنرپیشه‌های آن نمی‌شود و فیلمنامه آن که کاری مشترک از شنگ‌هیو، گوژنگ و وو چان‌خان است برای فیلمی 4 ساعته نوشته شده. جان‌وو در نظر دارد فیلم همچون سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها در 2 قسمت مجزا اکران شود.

قسمت اول در جولای 2008 و قسمت دوم در ماه دسامبر اکران خواهد شد اما تماشاگران در خارج از آسیا نسخه‌ای 150 دقیقه‌ای را شاهد خواهند بود که در ماه دسامبر اکران می‌شود. چانگ در این زمینه می‌گوید: ما فیلم را به بسیاری از توزیع‌کنندگان اروپایی فروخته‌ایم ولی در آمریکای‌شمالی هنوز توزیع‌کننده‌ای نداریم چون مردم هنوز تصور می‌کنند که ما می‌خواهیم نسخه جدیدی از فیلم قهرمان را به آنها نشان دهیم.

اما برخی از توزیع‌کنندگان آمریکای شمالی به شکل غیررسمی اعلام کرده‌اند که چینی‌ها مبالغ هنگفتی برای اعطای حق پخش فیلم درخواست کرده‌اند و با توجه به اکران ناموفق فیلم‌های اخیر چینی چون«قول»  از چن‌گایگر و «نفرین گل طلایی» از ژانگ هیو، تمایلی به ریسک مجدد برای یک فیلم چینی را ندارند. اما با  این همه دولت چین اصرار فراوانی دارد که فیلم در هر شرایطی موفق شود چون قسمت اول فیلم قبل از المپیک 2008 اکران می‌شود و می‌تواند بهانه‌ای برای آشنایی مردم با تاریخ چین باشد.

اما آنچه موجب امیدواری تهیه‌کنندگان به موفقیت فیلم در گیشه شده استفاده مفرط از جلوه‌های ویژه در فیلم است. بدون شک ضعف جلوه‌های ویژه یکی از نقاط ضعف فیلم‌های آسیایی است اما «صخره سرخ» در این زمینه هم متفاوت از سایر فیلم‌های آسیایی است تهیه‌کنندگان فیلم از کریگ‌هیس به عنوان سوپروایزر جلوه‌های ویژه در این فیلم بهره جسته‌اند که سابقه حضور در سری فیلم‌های ماتریکس و روبوکاپ را دارد.

شرایط بد جوی در سال جاری در چین یکی دیگر از عواملی بود که موجب شد هزینه فیلم به شکل ناخواسته‌ای افزایش یابد. باران‌های سیل‌آسیا بخشی از دکور فیلم را در شمال چین خراب کرد و در طول تابستان هم گرمای طاقت‌فرسا ساعت کار را به شدت کاهش داده بود.

به هر حال برای جان‌وو فیلم صخره سرخ یک آزمون بزرگ محسوب می‌شد و علاقه او به این داستان تاریخی از دلایل اصلی حضور او در این فیلم است.دولت چین نیز حمایت‌های لازم را از فیلم به عمل آورده است و وعده تبلیغات گسترده برای فیلم را داده است. شرکت کامپیوتری پرفکت‌ورلد در پکن نیز اعلام کرد که بازی جدیدی  در ارتباط با فیلم تحت عنوان «نبرد صخره سرخ» را به بازار خواهد فرستاد.

ورایتی 6 اکتبر

کد خبر 34016

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز