همشهری آنلاین: کنگره آمریکا بخش‌هایی محرمانه از گزارش حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرده که در آن به ارتباط احتمالی عربستان سعودی با عاملان حمله پرداخته شده است. در این گزارش ارتباط عوامل حملات با عربستان به طور مستقل تایید نشده است.

گزارش ارتباط احتمالی عوامل ۱۱ سپتامبر با عربستان منتشر شد

به گزارش ایسنا، این گزارش در سال ۲۰۰۲ و به درخواست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان تهیه شده و در ۲۸ صفحه تاکنون محرمانه آن بر احتمال ارتباط هواپیماربایان با سعودی‌ها تمرکز شده است.

۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که حملات به برج‌های تجارت جهانی را انجام دادند شهروند سعودی بودند. در بخش‌های محرمانه گزارش آمده است که بنا به مدارک مختلف سیا و اف‌بی‌آی ظاهرا هواپیمارباها در زمان حضور در آمریکا با افرادی در ارتباط بودند که با حکومت عربستان رابطه داشتند.

سخنگوی کاخ سفید اندکی پس از انتشار گزارش کنگره گفت این گزارش نقش داشتن عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر را تایید نمی‌کند.

به گزارش بی.بی.سی در گزارش کنگره از جمله آمده است که یکی از مقام‌های وزارت کشور عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۰۱ در هتلی اقامت داشته که یکی از هواپیماربایان به آن رفته بود.

سفیر عربستان سعودی در آمریکا از انتشار گزارش کنگره استقبال کرده و گفته امیدوار است که با انتشار این گزارش دیگر سایه ابهامی روی اقدامات و انگیزه‌های عربستان وجود نداشته باشد.

عربستان سعودی یکی از متحدان عمده آمریکا در خاورمیانه است و ناظران معتقدند دولت آمریکا نمی‌خواهد گزارش ۱۱ سپتامبر به رابطه بین دو کشور ضربه بزند.

کد خبر 340111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha