سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری آمریکا، NOAA، اعلام کرد رصدخانه‌ای دورافتاده در قطب جنوب رکوردی ترسناک را در ماه می به ثبت رسانده‌است.

گرمایش زمین

براساس گزارش ديسكاوري، اين ايستگاه قطبي اعلام كرد تراكم دي اكسيد كربن در اتمسفر اين منطقه به 400 بخش در ميليون رسيده است و به اين ترتيب آخرين نقطه باقي‌مانده از زمين نيز از مرز بحران آلودگي كربني گذشت. به گفته محققان اين عدد نشان از آن دارد كه افزايش ميزان دي‌اكسيد‌كربن اكنون در سرتاسر اتمسفر زمين فراگير شده‌است.

اتمسفر زمين طي چهار ميليون سال گذشته چنين تراكم كربني به خود نديده‌بود. با اين همه مخالفان نظريه گرمايش جهاني نگاهي متفاوت به اين موضوع دارند. به گفته آنها ميزان دي اكسيد كربن اتمسفر زمين چندين ميليون سال پيش نيز به چنين سطحي رسيده‌بود و هيچ اتفاق بدي براي آن رخ نداد.

اما اين نظر نمي‌تواند درست باشد. زيرا سطح تراكم دي‌اكسيد كربن طي دهه‌هاي گذشته با سرعتي بالا افزايش يافته‌است درحالي‌كه در دوران‌هاي گذشته ميزان اين گاز به تدريج و در طول هزاران سال افزايش پيدا كرده‌است. همچنين در آن دوران بزرگترين منبع توليد كننده دي‌اكسيد‌كربن تنها آتشفشان‌ها بوده‌اند.

از زمان انقلاب صنعتي تا به امروز جهش تراكم دي اكسيد كربن از دوره‌هاي هزار ساله به دوره چند ده‌ساله رسيده‌است. در مدت زمان طولاني‌تر افزايش ميزان دي اكسيد كربن در كنار افزايش دماي جهاني، خطر آني به دنبال ندارد زيرا ارگانيزم‌ها مي‌توانند به آرامي خود را با محيط تطبيق دهند،‌ همانطور كه در دوران گذشته افزايش دي اكسيد كربن در زمين تعداد محدودي از گونه‌هاي زيستي منقرض شدند.

اين در حالي است كه با توجه به سرعت بالاي تغيير مدل آب و هوايي زمين، دانشمندان نسبت به نجات بسياري از ارگانيزم‌ها چندان خوشبين نيستند. حتي اگر انسان‌ها از همين امروز توليد دي اكسيد كربن را متوقف سازند، فرايند طبيعي كه ميزان دي اكسيد كربن را به حالت عادي باز مي‌گرداند در مقياس زماني جغرافيايي عمل مي‌كند، يعني كاهش ميزان اين حجم از دي اكسيد كربن كه در اتمسفر زمين متراكم شده در بهترين وضعيت 150 هزار سال طول خواهد‌كشيد.

کد خبر 339747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha