سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که یخ‌های قطب شمال کوچک تر می‌شوند، این روند در قطب جنوب زمین معکوس است.

علت وسعت یافتن اقیانوس منجمد جنوبی کشف شد

به گزارش مهر، طی چند دهه گذشته محدوده وسیع یخ‌های قطب شمال به میزان چشمگیری کاهش یافته است اما در آن سوی زمین اوضاع کاملا متفاوت است. در حالی که همگان تصور می‌کنند که هم زمان با گرم شدن زمین، یخ‌های قطب جنوب هم باید ذوب شده و کوچک‌تر شوند اما تحقیقات نشان می‌دهد دو قطب زمین رفتار متفاوتی در این خصوص دارند.

آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که وسعت اقیانوس یخ‌زده قطب جنوب تا آن حد گسترش یافته که رکوردی تازه در این زمینه به ثبت رسیده است.

نکته مهم اینجاست که قطب شمال زمین با خشکی احاطه شده اما در آن سوی دنیا، قطب جنوب دنیای جدا شده‌ای محسوب می‌شود که با آب از سایر خشکی‌های زمین به دور افتاده است.

دانشمندان دریافته‌اند که اقیانوس منجمد قطب جنوب به واسطه بادهای مجزاکننده‌ای که در اطراف می‌وزد و همواره سرمای سوزناکی را با خود به همراه دارد در حال توسعه یافتن است. از آن گذشته جریان هوای درونی قطب جنوب تأثیر بسزایی در گسترش توده‌های یخ به محیط اطراف دارد.

مجموعه این شرایط موجب شده تا اقیانوس منجمد جنوبی در حال گسترش یافتن باشد. اما در آن سوی دنیا یعنی قطب شمال نگرانی‌ها زیادی است. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تا چند دهه آینده و درصورتی که همین روند ادامه داشته باشد، در انتهای تابستان‌ها اثری از یخ‌های قطبی نخواهد بود.

کد خبر 339742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha