دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: مومنان واقعی حتما در هر لحظه از زندگی خود نشانه‌ای از عشق خداوند را به همراه دارند؛ نشانه‌هایی که دیگران را مجذوب آن معشوق می‌کند.

حجاب

يكي از اين نشانه‌ها داشتن حيا و عفيف بودن است؛ البته به همراه حجاب ظاهر كه مصداق و بروز خارجي همين حيا و عفت دروني است. مومنان همه دين‌ها هم براي پايبند ماندن به راز عاشقي‌شان و ابراز آن به ديگران، از نشانه‌هاي حيا استفاده مي‌كنند. بروز مردانه حيا در حريم نگه‌داشتن‌هايي مثل چشم‌چران نبودن و مراقبت از چشم و دل است و بروز زنانه حيا حجاب است. 21تيرماه كه روز ملي حجاب در ايران است، بهانه خوبي است تا همه زنان و مرداني كه مي‌خواهند حامي بنيان‌هاي خانواده‌شان باشند به حجاب و زيبايي‌هاي آن نگاه دوباره‌اي داشته باشند.

  • به عشق رسيده‌ام و حيا شده كارم

تاريخ‌شناسان گواهي داده‌اند كه حتي 3هزار سال پيش از ميلاد هم در بين‌النهرين لباس زنان بلندتر از مردان بوده است. در مصر باستان پوشيده بودن جزو ويژگي‌هاي زنان مرفه و طبقه بالاي جامعه به‌حساب مي‌آمد و كنيز‌ها و زنان‌هرزه با برهنگي مشخص مي‌شدند. كتيبه‌هاي ايران باستان هم از لباس پوشيده زن‌ها يادگاري‌هايي به جا گذاشته است و گذشته نجيب ايرانيان را نشان مي‌دهد. در كشورهاي غربي مثل فرانسه، اسپانيا و... هم در قرن‌هاي بعد از ميلاد، زنان هميشه لباس‌هاي پرچين و بلند مي‌پوشيدند و با كلاه و كيسه‌هاي ابريشم موي‌شان را تزيين و دور از چشم نگه‌مي‌داشتند. اين طرز پوشش ويژگي مشترك همه آدم‌هاي باحياي دنيا بوده است. شايد به گوش‌تان خورده باشد كه «حجاب داشتن سخت است، گرم است، آدم كلافه مي‌شود و...» اين حرف‌ها دور از واقعيت نيست وقتي كه عشقي در كار نباشد. اگر مي‌خواهيد برنفس خودتان پيروز شويد و به حريم خدا احترام بگذاريد و محجبه باشيد، بدانيد كه تن‌دادن به حجاب يكي از نشانه‌هاي پايبندي به بندگي و ميزان دوستي با خداست.

  • ريشه‌هاي خودتان را محكم كنيد

بي‌حجابي و شل‌حجابي هم زحمت دارد. راحت نيست كه وارد معركه رقابت با ديگران بشوي و آرامش‌ات را آنطور كه بايد صرف كارهاي اصليت كني. مومن‌ها به قول قرآن فقط يك خدا دارند و طرف حسابشان، بايد و نبايدهاي يك خداست. اما افراد غيرمومن با ورود به ميدان حرف مردم، مد روز و... وارد ميدان ايده‌آل‌تراشي‌هاي هرروزه‌اي مي‌شوند كه خسارت‌هاي غيرقابل جبراني را به زندگي آنها وارد مي‌كند. يكباره معلوم مي‌شود يك موضوعي به اسم بي‌حجابي، به چندين مشكل پر از شاخ و برگ ديگر تبديل شده است. اسراف، بدگويي از ديگران براي اثبات خود، افتادن به وادي روابط با نامحرم، سوق دادن همسر به سوي مشكلات اخلاقي به‌خاطر رفت‌وآمد با دوستان بدحجاب و... از نمونه‌هاي اين دردسرهاست. حساس بودن به حجاب ظاهري در كنار رعايت حريم چشم، گوش و رفتار كردن به گونه‌اي كه همه وجودمان شبيه نماينده خدا باشد، بركات زندگي مومنانه را به سمت ما سرازير مي‌كند، نه تلاش‌هاي نصفه‌كاره‌اي كه فرد در آن حجاب ظاهر دارد اما در موبايلش فيلم و عكس مبتذل هم پيدا مي‌شود، در جمع خانوادگي شوخي با نامحرم را مجاز مي‌داند و يك شب عروسي را به تشخيص خودش استثنا مي‌كند. در واقع اثر يك حجاب واقعي اينگونه است كه به‌طور فعال نقش خوبي در انجام وظايف اجتماعي دينداري را نصيب‌تان مي‌كند. در شرايط فعلي پايبندي به حجاب ويژگي‌هاي مهمي را مثل عزت‌نفس، خودكنترلي، مقاومت در برابر فشار اجتماعي و... در روحيه افراد ايجاد مي‌كند.

  • دنيا تشنه نجابت‌ات شده

زيبايي‌هاي حجاب براي تعداد زيادي از زنان غربي كه جاي خالي اين مفهوم را در زندگيشان حس كرده بودند، انگيزه‌اي براي گرايش به اسلام شده است. همانطور كه بعضي از خودي‌ها، يادشان مي‌رود كه «اسلام به ذات خود ندارد عيبي/ هر عيب كه هست از مسلماني ماست». اين گروه ممكن است خطاهاي رفتاري يك فرد باحجاب را ملاك خوب‌نبودن حجاب برداشت كرده باشند و راهشان كج شده باشد. زنان مسلمان غربي به‌خاطر شخصيت و وقاري كه اسلام به آنان داده است و به جاي جنسيت‌شان، به انسانيت آنها محل بروز داده است به فعاليت‌هاي خلاقانه‌اي براي گسترش حجاب دست زده‌اند؛ براي مثال برگزاري راهپيمايي‌ها و تحصن‌ها عليه خشونت غرب درباره حجاب، راه‌اندازي فروشگاه‌هاي مجازي و حضوري فروش لباس‌هاي اسلامي، اهداي گل به همراه روسري به زنان بي‌حجاب، برگزاري روز حجاب در دانشگاه‌ها و... . گاهي دسترسي اين زنان به اطلاعاتي كه در ايران به راحتي در مورد دين يا حجاب به‌دست همه ما مي‌رسد، بسيار محدود است. آدرس برخي آيات قرآن درباره موضوع حجاب از اين قرار است: در آيه‌هاي 30 و 31سوره نور به حريم نگاه كردن، در آيه‌هاي 235سوره بقره و 32احزاب به حياي گفتار، در آيه‌هاي 31نور و 25قصص به طرز راه رفتن درست و بي‌حاشيه، در آيه‌هاي 33و 31نور به نحوه زينت كردن و در همان آيه درباره حد حجاب راهنمايي‌هاي روشني شده است كه دانستن آن براي خودتان و دفاع از جايگاه حجاب به‌كار شما هم مي‌آيد.

  • حجاب‌تان را زيبا كنيد

اينكه محجبه‌ها در حفظ حجابشان زندگي راحت اما زيبايي داشته باشند نه‌تنها به شادابي خود آنها كمك مي‌كند بلكه به ترويج حجاب هم كمك قابل‌توجهي مي‌كند. فراموش نكنيد به زيبايي حجاب‌تان تا جايي بها دهيد كه نوع حجاب شما عامل جلب توجه نشود. پيشنهادهاي ما را هم براي تجربه حجاب زيبا به‌كار ببريد:

اگر كارمنديد و دلتان مي‌خواهد از انواع چادر استفاده كنيد، مي‌توانيد از يكي از انواع چادرهاي آستين‌دار مدل‌هاي ايراني و عربي، قجري، حسنا و عبايي استفاده كنيد.

در فصل‌هاي گرما هم استفاده از چادرهاي جلو بسته‌اي مانند چادر بحريني يا جلابيب بيش از هر لباسي به خنك بودن حجاب شما كمك مي‌كند.

تنوع رنگ‌ها در روسري، شال، ساق دست، انواع گيره‌هاي روسري را حتما امتحان كنيد. اين گيره‌ها را حتي خودتان مي‌توانيد با تعدادي مهره زيباي تسبيح، گوشواره‌هاي بلااستفاده و يك گيره قديمي روسري بسازيد و از آنها لذت ببريد.

اگر پوشش انتخابي شما مانتو است اما دلتان مي‌خواهد پوشش‌تان در دايره حيا و حجاب به‌حساب بيايد، مي‌توانيد به جاي پوشيدن لباس‌هاي تنگ، بدون دكمه و... پوشيدن مانتوهايي را امتحان كنيد كه با رنگ‌هاي متنوع و ساده و عادي در محيط زندگي‌تان طراحي شده‌اند و گشادي معقولي دارند كه اندام شما را نشان نمي‌دهند. استفاده از كارهاي دستي و هنري روي مانتوي شما بيش از هر هنجار شكني، شما را دلنشين اما با‌وقار جلوه مي‌دهد. براي اينكه خريد و انتخاب مناسبي داشته باشيد بهتر است به فروشگاه‌هاي خاص پوشاك ايراني و اسلامي برويد؛ مثلا در تهران مجتمع گل‌ياس واقع در اتوبان همت غرب، خروجي آزادگان جنوب با همت شهرداري به عرضه پوشاك اسلامي اختصاص پيدا كرده است.

  • چرا محجبه باشم ؟

همه افرادي كه دل به حجاب داده‌اند؛ چه آنها كه به‌خاطر نوع تربيت‌شان از اول پوشش اسلامي را از خانواده‌شان به ارث برده‌اند يا همه افرادي كه حريف نفس‌شان شده‌اند و حالا محجبه‌اند، ويژگي‌هاي خاصي درون آنها رشد مي‌كند كه برخي از آنها را نام مي‌بريم:

هرچه پايبندي به دستور خدا براي داشتن حجاب در فردي شكل اصلي‌اش را داشته باشد، آن فرد بيشتر شبيه مصداق «راضيه مرضيه» قرآن مي‌شود و از راضي بودن خداوند آرامش مي‌گيرد.

حيا فقط غريزي نيست بلكه بخشي از آن اكتسابي است. زنان دريافته‌اند كه دست و دلبازي مايه طعن و تحقير است. با اين حساب حجاب واقعي فرد را در درجه اول پيش خودش عزيز و گرانبها مي‌كند.

زن‌ها هم مثل مردها به ابرازكردن خود علاقه دارند اما وقتي يك نفر دل به حجاب ببندد، يعني به‌جاي تكيه بر ظاهر به جذابيت‌هاي دروني خودش اضافه مي‌كند و از اين جهت راه پيشرفت فردي‌اش را هموار‌تر مي‌كند.

فردي كه با حجاب است تكليف ديگران را درباره خودش و علاقه‌هايش روشن مي‌كند؛ مثلا همسر اين فرد هم سعي مي‌كند بيشتر حريم‌داري كند تا زماني كه يك خانم بدحجاب پيام غيرمستقيم به همسرش بدهد كه ديگران مي‌توانند به من نگاه كنند پس تو هم اين اجازه را در مورد ديگران داري.

حجاب به‌وجود آمده تا زن هم مجبور به خانه‌نشيني نباشد و هم ديگران به انسانيت او توجه كنند به جاي اينكه براي او حاشيه‌هاي جنسيتي به‌وجود بياورند. اين گروه از زن‌ها كمتر در معرض اين چالش بي‌فايده قرار‌مي‌گيرند كه زن بالاتر است يا مرد.

کد خبر 339586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha