یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

عباس کیارستمی که کار فیلمسازی خود را سال‌ها پیش از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده بود، روز گذشته پس از مدت‌ها و برای آخرین بار به کانون بازگشت تا از آنجا با همراهی دوستان و دوستدارانش به خانه ابدی بدرقه شود.

عباس کیارستمی

به گزارش همشهري، خيابان حجاب تهران صبح روز يكشنبه يك ساعت پيش از آغاز مراسم تشييع پيكر جهاني‌ترين چهره سينماي ايران شلوغ شده بود و مردم و هنرمندان با در دست داشتن تصاوير مرحوم كيارستمي، زير سايه درختان ايستاده بودند. پس از انتقال پيكر و قرائت قرآن، پرويز پرستويي روي صحنه رفت و از چهره‌هايي چون ابراهيم فروزش، ابراهيم حقيقي، سيف‌الله صمديان، مسعود كيميايي، داريوش شايگان و حجت‌الله ايوبي براي گفتن از كيارستمي دعوت كرد.

اصغر فرهادي تنها فيلمساز ايراني برنده اسكار هم متني براي تنها فيلمساز ايراني برنده نخل طلا خواند كه در بخشي از آن چنين آمده است: «باورم نمي‌شود چند هفته پس از آخرين ديدارمان، امروز ميان اين جمع ايستاده‌ام تا به بهانه سفر بي‌بازگشت شما اين جمله‌ها را به زبان بياورم. از شما سپاسگزارم كه نام اين سرزمين را در جهان به نامي پراحترام و دلنشين تبديل كرديد. سپاسگزارم كه تشنگان فراگيري را گرد خود جمع كرديد بلكه براي دلگرم كردنشان به اينكه مي‌توانند در هر شرايط روياهايشان را به تصوير بكشند. سپاسگزارم نه چون زيبايي‌هاي جهان را مي‌ديديد، بلكه چون جهان را زيبا مي‌ديديد.»

سخنران آخر مراسم تشييع پيكر كيارستمي هم احمد فرزند بزرگ او بود كه به تازگي به ايران بازگشته است. او در بخشي از سخنانش گفت: «در اين سال‌هايي كه از پدرم كمتر كار در اينجا به نمايش درآمد، كم ديده بودم گله كند ولي چند سال قبل كه مراسم بزرگداشتي برايش در ايران برپا شد، گفت آدم اين همه جشنواره در دنيا مي‌رود اما آنچه در خانه خودش باشد چيز ديگري است. اگر او بود و مي‌ديد مردم چه محبتي نشان مي‌دهند، حتما خوشحال مي‌شد.»

با پايان سخنراني‌ها و مراسم رسمي، همچون هميشه حجت‌الاسلام دعايي بر پيكر يك هنرمند ديگر نماز خواند و پرستويي از مردم و دوستداران كيارستمي خواست اجازه بدهند مراسم تدفين در آرامستان لواسان در كمال آرامش برگزار شود؛ درخواستي كه چندان جدي گرفته نشد و گروهي از مردم همراه با هنرمندان براي آخرين خداحافظي با خالق «خانه دوست كجاست؟» رنج سفر تا حوالي تهران را به جان خريدند و آنجا با سرود «اي ايران» و تضنيف «مرغ سحر» وداعي باشكوه با استاد داشتند.

فرامرز قريبيان، بهمن فرمان‌آرا، مهتاب كرامتي، مجيد مظفري، عليرضا شجاع‌نوري، پانته‌آ پناهي‌ها، بابك حميديان، نيكي كريمي، محسن عبدالوهاب، مريلا زارعي، پگاه آهنگراني، مهدي نادري، محمد اطبايي، هومن سيدي، امين حيايي، محمود كلاري، بيژن امكانيان، محمدعلي سجادي، هوشنگ گلمكاني، شقايق فراهاني، شهرام مكري، پرويز آبنار و... ازجمله چهره‌هايي بودند كه در آرامستان لواسان حضور داشتند و پيكر كيارستمي را تا آرامگاه ابدي بدرقه كردند.

  • وداع هنرمندان با بازيگر قديمي

همزمان با برگزاري مراسم تشييع پيكر عباس كيارستمي در خيابان حجاب تهران، در گوشه‌اي ديگر جمعي از هنرمندان براي وداع با مليحه نيكجومند، بازيگر قديمي سينما و تلويزيون گرد هم آمدند. پيكر بازيگر سريال‌هاي «سربداران»، «بوعلي سينا» و اين اواخر «آشپزباشي» از مقابل منزل او با حضور چهره‌هايي چون مهتاب كرامتي، پرستو صالحي، حديث فولادوند، كامران ملكي، علي دهكردي، امير نوري، بهروز شعيبي، هدايت هاشمي، حبيب اسماعيلي و... بدرقه و در آرامگاه ابدي‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد. مرحوم نيكجومند پس از چند روز بستري شدن در بيمارستان، اواخر هفته گذشته در سن 83سالگي از دنيا رفت.

کد خبر 339531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha