همشهری آنلاین: جهانگیری با بیان اینکه در دولت گذشته میلیون‌ها دلار از ذخایر بانک مرکزی به یک شرکت نفت ایرانی خارج از کشور سپرده شد تا روی پروژه‌های نفتی سرمایه‌گذاری کنند اما این کار انجام نشد گفت: زمانی درباره این که ذخایر بانک مرکزی چه شده است باید صحبت کنم.

جهانگیری

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری یکشنبه (20 تير) در افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه افزود: ما کشوری هستیم که یکی از مهمترین منابع مالی که به رشد اقتصادی و اداره کشور کمک کرده و به آن متکی بودیم درآمد نفت بوده است.
وی ادامه داد: اینکه در طی سنوات گذشته مکرر گفته شده اتکای اقتصاد کشور و یا بودجه کشور به درآمدهای نفتی باید کم شود، بعنوان یک سیاست قبلی و جدی است و در سیاس‌‌های اقتصاد مقاومتی هم وجود دارد اما واقعیت این است که به هر حال بخش نفت در بودجه کشور و متکی بودن به آن نقش مهمی داشته است.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: یک زمانی تصور می‌کردیم ممکن است کشورهای نفت خیز روزی برای مقابله با برخی جریانات سیاسی مجبور شوند که شیر چاه‌های نفت را ببندند و گفته بشود که نفت صادر نمی‌کنیم تا دیگرانی که شرایطی را بر کشورها تحمیل می‌کنند را تنبیه کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: تقریبا هیچوقت در بین کشورها تفاهمی بوجود نیامد و طبیعی هم هست که همه کشورها به این منبع درآمد وابسته شوند و چنین تصمیمی به سختی گرفته خواهد شد.

  • مقابله دولت تدبیر و امید با پدیده‌ای به نام تحریم نفت

وی ادامه داد: ولی ما با پدیده جدیدی روبرو شدیم که این پدیده برای ما یک مقدار مهم است و نباید از آن عبور کنیم و آن پدیده تحریم خرید نفت بود. غربی‌ها هم نشان دادند که در این زمینه تصمیم گرفته و تصمیم شان را تا حدی هم عملیاتی کردند به گونه‌ای که صادرات نفتمان از 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه رسید و در ادامه می‌خواستند صادرات نفت ما را به صفر برسانند.

جهانگیری افزود: با کاری که مردم در سال 92 انجام دادند و اقداماتی که دولت تدبیر و امید صورت داد جلوی این حرکت گرفته شد و سقف فروش نفت با میعانات گازی در خردادماه امسال به 2 میلیون و 960 بشکه رسید که تقریبا رکوردی از نظر صادرات نفت بود.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که کاهش وابستگی به نفت را باید به نوع دیگری نگریسته شود، اضافه کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دو جهت گیری روشن وجود دارد که یکی توسعه صنعت نفت و دیگری عدم اتکا به صنعت نفت است.

جهانگیری گفت: توسعه صنعت نفت به عنوان یک سیاست جدی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طوری طراحی شده که یک مرحله آن کوتاه مدت و مرحله بعد آن بلند مدت است تا بتوانیم از میادین مشترک نفت و گاز برداشت کنیم و ضریب بازیافت میدان‌هایی که بشدت افت کرده است را افزایش دهیم.

وی به گزارش وزیر نفت در خصوص طرح‌های نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در مقطعی آقای زنگنه گزارشی فرستاد که 220 میلیارد دلار طرح آماده جذب سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد. بنابراین این حجم سرمایه گذاری بخشی از آن باید از منابع خارجی تامین و بخش دیگری از آن از منابع داخلی تجهیز شود.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: روش بسیار بد و ناصحیح در یک مقطعی درخصوص ذخایر بانک مرکزی صورت گرفته است که من به طور خلاصه به آن اشاره می‌کنم که میلیون‌ها دلار از ذخایر بانک مرکزی به یک شرکت نفتی ایرانی خارج از کشور سپرده شده تا آن شرکت در پروژه‌های نفتی و گازی کشور سرمایه گذاری کند.

جهانگیری اضافه کرد: زمانی درباره این که ذخایر بانک مرکزی چه شده است باید صحبت کنم و برای مردم و صاحب نظران موضوع را باز کنم که چه اتفاقی افتاده است و هم باید ببینیم چگونه می‌شود ذخایر گرفتار شده بانک مرکزی را آزاد کنیم.

کد خبر 339498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha