یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۳
۱ نفر

همشهری دو - مریم کمالی‌نژاد: «دخترها بابایی هستند»؛ شما هم این جمله را بارها شنیده‌اید. این باور اشاره دارد به اهمیتی که دخترها به پدرهایشان می‌دهند. شاید اینطور به‌نظر برسد که پدر و پسر روابط نزدیک‌تری با هم دارند چون هم‌جنس‌اند با هم راحت‌ترند.

دختر بابایی

با اينكه اين مسئله را نمي‌توان انكار كرد، اما نبايد ميزان اهميتي كه پدران براي دخترانشان دارند را از نظر دور داشت. حتي اگر تفاوت سني زياد يا روابط رسمي‌تري با هم داشته باشند، باز هم نقش پدرها در زندگي دختران و شخصيت، باورها و تصورشان از جنس مخالف و يافتن هويت جنسي‌، بسيار حائز اهميت است. يكي از موضوعاتي كه پدران مي‌توانند در آن نقش جدي و اصولي بازي كنند، موضوع حيا، حجاب و عفاف در ميان دختران است. باحجاب بودن يك دختر به عوامل بسياري وابسته است كه نقش تربيتي خانواده يكي از پررنگ‌ترين آنهاست. پدر خانواده براي اينكه دختري باحجاب، عفيف و باحيا داشته باشد تنها وظيفه‌اش نه گفتن‌هاي بي‌رويه نيست. راه باحجاب شدن دختران، از كودكي يك دختر آغاز شده و تا جواني او ادامه دارد. در ادامه به برخي رفتارهاي پدرانه و اثرات آن بر حجاب دختران خواهيم پرداخت.

  • به انتخاب خودتان دقت كنيد

قبل از هر چيز نياز است كه شما همسري را انتخاب كرده باشيد كه معتقد به حجاب باشد و آن را رعايت كند. انتخاب فردي كه اعتقادي به اين مسئله ندارد يا در رعايت آن دچار مشكل است به اين اميد كه «درستش مي‌كنم» كار عقلاني‌اي نيست. بچه‌ها اهل تقليدند، قبل از آنكه بتوانند درباره چيزي فكر كنند و براساس عقل‌شان آن را پذيرفته و انجام دهند، نگاه كرده و تقليد مي‌كنند. پس خيلي نمي‌توانيد توقع داشته باشيد كه دختر مادري كه به حجاب اعتقادي ندارد، محجبه بار بيايد.

  • حجب و حيا را در او تشويق كنيد

دختر شما برايش مهم است كه شما چه نظري درباره كارها و رفتار او داريد. اگر شاهد حساسيت و قدرشناسي شما در ارتباط با حجاب باشد، طبعا به آن علاقه‌مند خواهد شد. چه اشكالي دارد كه بارها و بارها عفت، حجاب و متانت همسر و دخترتان در موقعيت‌هاي مختلف را با روش‌ها متنوع تشويق كنيد. خريدن يك شاخه گل و با گفتن جملاتي مثل «من به تو افتخار مي‌كنم»، «رفتارت را كه ديدم به‌خودم بابت داشتنت باليدم»، « از اينكه دختر/ همسري مثل تو دارم بسيار خوشحال و شاكرم» و... مي‌تواند قوت قلب خلل‌‌ناپذيري به زن‌هاي زندگي‌تان بدهد.

  • صحبت كنيم

گفتن از اثرات حجاب و مضرات بي‌حجابي از سمت شما كه مرد هستيد، براي دخترتان مفهوم تازه‌تري دارد. پس اجازه دهيد با نگاه شما به مسئله نگاه كند و با ديدباز و منصفانه‌تر و به دور از جنجال و جوگيري ماجرا را بررسي كند. پس با آرامش با دخترتان صحبت كنيد، مثال بياوريد، اثرات و مضرات را بگوييد و از تجارب‌تان برايش تعريف كنيد.

  • ادب كلام را رعايت كنيد

حجاب و عفاف رابطه‌ مستقيمي با ادب كلام دارد. مطمئنا يك دختر محجبه و عفيفه، حجابش تنها منحصر به پوشش‌اش نمي‌شود، يكي از بارزترين مظاهر حجاب، نوع و محتواي كلام است. بنابراين زماني كه با دخترتان به گفت‌وگو مي‌نشينيد و وقتي كه در محيط خانواده حضور داريد، كلام‌تان بايد با محل كار و در جمع دوستانتان تفاوت‌هايي داشته باشد، حتي جنس كلامي كه هنگام صحبت با پسرتان داريد، با زمان گفت‌وگو با دخترتان بايد فرق كند.

  • دخترتان را در آغوش بگيريد

شما نخستين و قدرتمندترين تكيه‌گاه براي دخترتان هستيد. بسياري از ناهنجاري‌هاي اخلاقي كه در دخترتان بروز مي‌كند ناشي از كمبود محبت و نداشتن پشتيباني قوي و عاطفي است. شايد شما به‌عنوان يك مرد نتوانيد اين مسئله را به‌خوبي درك كنيد اما اگر پدري مهربان، صبور، قوي و همدل باشيد، نصف راه را در تربيت دخترتان رفته‌ايد. بنابراين از در آغوش كشيدن دخترتان احساس شرم نكنيد. او را بارها و بارها در آغوش بگيريد، ببوسيد و مورد عنايت و محبت پدرانه خودتان قرار دهيد.

  • منبع محبت باشيد

يكي از علل گرايش به بي‌حجابي و داشتن آرايش‌هاي تند و زننده، نياز به توجه و جلب محبت از سمت جنس مخالف است. بله، زن‌ها دوست دارند كه زيبايي‌شان مورد توجه و ستايش قرار بگيرد اگر شما اين توجه و محبت را به دخترتان داده باشيد، نياز او را مرتفع كرده‌ايد. زيبايي‌هايش را ببينيد، به زبان آوريد؛ «چه موهاي زيبايي داري»، «چه چشم‌هاي پاك و معصومي داري»، «چقدر با اين لباس زيبا شده‌اي» و... اين‌ محبت و تعريف‌ها اعتماد به نفس را در دخترتان تقويت مي‌كنيد. در گفتن اين جملات سعي كنيد طوري از دخترتان تعريف كنيد كه تنها به زيبايي ظاهري تكيه نكنيد، زيبايي ظاهر و صفات عاليه او را به هم گره بزنيد.

  • قانون پوشش در خانه

در چهارديواري خانه و در ميان خانواده، همه محرم‌اند، بنابراين قوانين حجاب، برداشته مي‌شود اما اين به‌معناي بي‌قانوني نيست. مطمئنا قوانين پوشش در ميان همسران، خواهر و برادر، پدر و دختر، پسر و مادر، تفاوت‌ها و خط و مرزهايي دارد.. به دخترتان آموزش دهيد كه در ميان محارم هم بايد حدود و خط مرزهايي را رعايت كند. اين آموزش‌ها مستلزم اين است كه خودتان هم اهل رعايت باشيد و با اين استدلال كه «من كه باباشم» به حريم شخصي او وارد نشويد. زمان ورود به اتاقش در بزنيد و عنوان كنيد كه در زدن‌تان براي اين بوده كه مطمئن شويد او آمادگي ظاهري ورود شما را هم دارد.

  • آزادي در خانه

در محيط خانه و خانواده آنقدر سختگير نباشيد كه دخترتان به‌دنبال راه فراري براي نفس كشيدن باشد. به هر حال نوع پوشش در خانه و در ميان خانواده بايد تفاوت‌هايي با بيرون از خانه داشته باشد. اگر چه رعايت حدومرزها هم اهميت دارد. با توجه به اين موضوع، اگر دخترتان به لوازم و لباس‌هايي علاقه دارد كه استفاده از آنها در بيرون از خانه و در مقابل نامحرم، محل اشكال است، چه عيبي دارد كه اجازه دهيد از آنها در خانه استفاده كند و از زيبايي‌اش لذت برده و سرشار شود و ديگر نيازي به‌خودنمايي در بيرون از خانه نداشته باشد . حتي در خريد آنها پيشقدم شويد اما موقعيت استفاده از آنها را برايش بگوييد تا متوجه حد و مرزها شود.

  • نگاهتان را حفظ كنيد

جمله‌ «خواهرم حجابت، برادرم نگاهت» شايد خيلي به گوش‌تان خورده باشد، آنقدر كه ديگر چندان به آن فكر نكنيد و اين وابستگي جدانشدني را ناديده بگيريد. اگر مي‌خواهيد جامعه‌اي با زنان عفيف و باحيا و محجبه داشته باشيد، اگر آرزويتان داشتن دختري است كه متانت و وقار و حجابش باعث افتخارتان باشد، بايد به‌عنوان يك مرد، پدر و همسر، نگاهتان را حفظ كنيد و به حجاب و حريم همه زنان جامعه به اندازه مادر، خواهر، دختر و همسر خودتان احترام بگذاريد.

کد خبر 339465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha