مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

حامد فوقانی: دلخوشی‌های ساده افطار گاهی در خانه دوست و آشنا، گاهی دور میز دفتر کار، گاهی در مغازه و گاهی در مسجد و حتی گاهی در خیابان بهانه‌های قشنگی است برای در کنار هم بودن در‌ ماه خدا.

افطار

اما گاهي اين قشنگي اسير زرق و برق دنيا و چشم و هم‌چشمي مي‌شود. سفره‌هاي افطار برخي آنقدر رنگين مي‌شود كه هم صفاي آن را بي‌رنگ مي‌كند و هم بركتش را؛ سفره‌هايي كه سرانجامش كلي غذاي دست‌نخوره و نيم‌خورده است با كلي شكم سير؛ غافل از آنكه در گوشه‌اي از شهر و روستا عده‌اي هنوز افطار نكرده‌اند و چشم‌‌انتظار بركتي هستند براي سفره سحري.

در اين ميان امسال اقداماتي صورت گرفت كه اميدي بود براي برپايي سفره‌هاي افطاري ساده و البته بهانه‌اي براي گرفتن دست نيازمندان. آنچنان كه صفحه اينستاگرام رهبر معظم انقلاب به ترويج هشتگ افطاري ساده (#افطاري_ ساده) در بين كاربران پرداخت و گامي مهم در نهادينه‌كردن اين سنت پسنديده برداشت. اين صفحه نوشت: از افطاري‌هاي ساده (توزيع افطاري در سطح معابر عمومي) در محله يا شهرتان عكس بگيريد و با هشتگ افطاري ساده در صفحه خود منتشر كنيد تا با انتشار آن به ترويج اين سنت ارزشمند كمك شود.

مقام معظم رهبري هم در نماز عيد فطر در اين خصوص فرمودند: «يك سنت خوب هم كه كار بسيار شايسته‌اي است و امسال بيش از سال‌هاي ديگر در بيشتر شهرهاي كشور ديده شد، كه خوب است مورد توجه قرار بگيرد، افطاري‌دادن‌هاي ساده و بي‌پيرايه در مساجد و در خيابان‌ها بود؛ در مقابل افطاري‌هاي مسرفانه‌اي كه شنيده شد. چه بهتر كه كساني كه مي‌خواهند افطاري بدهند، با همين سنتي كه رايج شده است، افطاري بدهند كه مردم را، رهگذران را و كساني را كه مايلند از افطاري استفاده كنند‌.» ‌اينكه سفره‌هاي افطار ‌ماه رمضان، اينقدر اهميت مي‌يابد، به نمونه‌شدن آنها در سبك زندگي مردم برمي‌گردد. واقعيت آن است‌ كه ماه مبارك رمضان يكي از آن ايام خاص سال به‌حساب مي‌آيد كه مي‌تواند موجب اصلاح سبك زندگي مردم هم از بعد فردي و هم اجتماعي شود.

  • يه لقمه مهربوني ادامه دارد

سال 93بود كه پايگاه اطلاع‌رساني KHAMENEI.IR اقدام به فراخوان ارسال عكس از برگزاري مراسم افطاري ساده در سطح شهرها كرد. چند روز بعد از اين فراخوان، موج اجتماعي گسترده‌اي در فضاي مجازي و واقعي راه افتاد و تنها بيش از هزارعكس به سايت KHAMENEI.IR ارسال شد.

با اين حساب مي‌توان اميدوار بود كه سال به سال بر سفره‌هاي مهرباني افطار چه در پايتخت و چه در چهارگوشه ايران افزوده شود.‌چنانكه فرزاد هوشيار، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به‌ دستاوردهاي اجراي كمپين «يه لقمه مهربوني» بگويد: «با همكاري و مشاركت مردم خير در ‌ماه رمضان امسال 248سفره افطاري در 60كلوني فقيرنشين گسترده شد.» يا از بيرجند خبر برسد طي 30روز‌ ماه مبارك، روزه‌داران مهمان سفره‌هاي افطاري ساده شده‌اند.

از شهرري نيز خبر رسيد كه توزيع افطاري ساده در ميان زائران حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و غذاي گرم ميان محرومان و مستضعفان ازجمله برنامه‌هاي ويژه اجرا شده در قبله تهران بوده است. همچنين در يك حركت ارزشمند، غذاي گرم ويژه محرومان و مستمندان با محوريت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) در درب منازل نيازمندان توزيع شد. سفره ساده افطاري براي 1400 يتيم و نيازمند انديمشك، 11هزار نيازمند، مهماني 249سفره مهرباني در خوزستان، ضيافت افطاري ساده تشكل‌هاي دانش‌آموزي در تبريز و... همه نشان از فراگيرشدن حركتي ارزشمند براي سد شدن زرق و برق و چشم‌ و هم‌چشمي و برپايي سفره‌هايي از بودجه‌هاي مردم.

اگرچه خبر مي‌رسد كه در برخي نقاط لقمه‌هاي مهرباني همچنان ادامه دارد. آنطور كه مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران مي‌گويد: «برگزاري كمپين «يه لقمه مهربوني» ويژه‌ ماه مبارك رمضان همزمان با اتمام اين ‌ماه پربركت پايان يافت، اما اجراي طرح تنها به يك‌ ماه خاص ختم نمي‌شود.» اين كمپين باعث شد تا افراد نيازمند به سفره‌هاي افطاري از طريق 20كانتر مستقر در فروشگاه‌هاي شهروند و برخي ايستگاه‌هاي مترو دسترسي پيدا كنند.‌ اينها در حالي بود كه شهردار تهران پيش از آغاز ماه مبارك رمضان با صدور بخشنامه‌اي افطاري دادن با بودجه عمومي را در شهرداري تهران و زيرمجموعه‌هاي آن ممنوع اعلام كرده بود.

پس مي‌توان اميدوار بود كه با چنين اقداماتي، سفره‌هاي يكدلي و ساده باب شود؛ آن زماني كه اگر در اينترنت سفره افطار را جست‌وجو كردي در ادامه سفره افطاري ساده پيشنهاد شود، نه سفره‌آرايي افطار.

کد خبر 339334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha