همشهری آنلاین: رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با بیان اینکه ۳۰ هزار سند در این زمینه دارد از دستگیری چند نفر در این خصوص خبر داد.

امیر خجسته

به گزارش سايت خانه ملت، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم، از ارایه پرونده تفحص از بنیاد شهید طی گزارش مبسوط به رئیس قوه قضائیه خبر داد وگفت: بر این اساس دادگاه ویژه‌ای برای بررسی مستندات به دست آمده تشکیل شده است.

امیر خجسته با یادآوری اظهارات زریبافان رئیس پیشین بنیاد شهید مبنی بر لزوم ارایه مستندات از سوی کمیته تفحص از بنیاد شهید، افزود: من بار‌ها به آقای زریبافان تاکید کردم که مصاحبه‌ای انجام ندهد اما ایشان توجهی نکردند؛ آقای زریبافان نباید وارد بحث تحقیق و تفحص می‌شدند.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخلاف درخواست‌های رسانه‌ها تمایلی ندارم که وارد این بحث‌ها شوم؛ اینکه آقای زریبافان اعلام می‌کند که اگر به اندازه حبه قندی سند دارید آن را رو کنید باید گفت که اگر رئیس مجلس اجازه دهد ۳۰ هزار سند از این تحقیق و تفحص را رسانه‌ای خواهم کرد.

  • پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مختومه نشده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: ما با هیچ یک از افراد رودربایستی نداریم و با هیچ کس نیز تبانی نکرده‌ایم؛ اینکه می‌گویند این پرونده مختومه شده اطلاعات غلطی است. ما مشکلات عدیده‌ای در بانک دی و سیستم‌های اقتصادی در بنیاد شهید داشتیم که تیم تحقیق و تفحص در بررسی‌های خود به آن‌ها پرداخت.

وی با بیان اینکه ما با دولت‌ها در جنگ نیستیم بلکه به دنبال ریشه کنی مفاسد هستیم، یادآور شد: با هر کسی بیت‌المال را غارت کند برخورد می‌کنیم، در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز صد‌ها میلیارد تومان را برگرداندیم.

خجسته تصریح کرد: متأسفانه تخلفاتی در بانک دی رخ داده است که تلاش داریم سرمایه‌ رفته را بازگردانیم؛ برخی‌ها گمان می‌کنند که ما اطلاعاتی نداریم درحالی که باید گفت که آیا گمان می‌کنید اطلاعی از قیمت گذاری زمینی که با قیمت ناچیز می‌خرید، نداریم؟

وی یادآور شد: به همین زودی‌ها چندین تحقیق و تفحص را شروع خواهیم کرد از جمله ۵۰ هزار میلیارد تومانی که در یکی از بانک‌ها بلاتکلیف است و نیز تحقیق و تفحص از چندین بانک نمونه آن بانک دی است این بدان معناست که تحقیق و تفحص ما استمرار دارد.

خجسته با یادآوری موانعی که در مجلس قبل برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ایجاد شد، افزود: طبق قانون اتفاقاتی که صورت گرفته به رئیس مجلس گزارش شد و به صورت مفصل مدارک را به رئیس مجلس ارائه کردیم، حال بخش عمده‌ای از تحقیق وتفحص از بنیاد شهید با مستندات آن به رئیس قوه قضاییه ارایه شد و توضیحاتی نیز در جلسه‌ای مشترک با رئیس قوه قضاییه به ایشان ارایه کردیم.

  • تعدادی از افراد در ارتباط با تحقیق و تفحص از بنیاد شهید دستگیر شده‌اند

وی افزود: اکنون رئیس قوه قضاییه دستور دادند تا این موضوع در دادگاهی پیگیری شود، از قبل تعدادی از افراد دستگیر شده‌اند و در آینده نیز با قدرت این کار ادامه می‌یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: اکنون نیز مستندات به صورت مستمر به دستمان می‌رسد و هم اکنون نیز در بانک دی اتفاقاتی افتاده که من راساً به آن ورود و برخورد کرده‌ام تا این مبالغ برگردانده شود. اگر کسی اصرار دارد که ما مستندات خود در زمینه تفحص از بنیاد شهید را ارائه کنیم با رئیس مجلس هماهنگ خواهیم کرد تا این مستندات ارائه شود و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

خجسته با انتقاد از اینکه ناکارآمدی و سوء مدیریت در بنیاد شهید غوغا کرده است، گفت: فشارهای سیاسی از داخل و خارج مجلس مانع از آن می‌شد که تحقیق و تفحص به نتیجه برسد؛ بر اساس تلاش‌های صورت گرفته ۵۰۰ میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دبی رفته بود برگردانده شد همچنین بخشی از اموال و یک هتل نیز بازگردانده شده است.

وی درباره عدم امضای تحقیق و تفحص از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس نهم، افزود: ۷ نفر این تحقیق و تفحص را امضا کردند ولی تعدادی از آن‌ها امضا نکردند، ما گمان می‌کردیم که این تحقیق و تفحص روال عادی دارد اما پیچیدگی‌های زیادی داشت و عزمی برای قرائت آن وجود نداشت.

خجسته تاکید کرد: متاسفانه درآخرین جلسه‌ای که برای نهایی شدن تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تشکیل شد تعداد اعضا به حدنصاب نرسید اما از مسیر قوه قضاییه موضوع را پیگیری و به رئیس مجلس گزارش دادیم و حال مسئولیت طبق قانون با هیات رئیسه خواهد بود.

این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود: متاسفانه برخی از نمایندگان فشار می‌آوردند تا این تحقیق و تفحص به سرانجام نرسد. لذا در ‌‌نهایت در صحن علنی مجلس از وقت نطق میان دستور خود استفاده کردم و بخشی از گزارش تحقیق و تفحص را ارائه دادم و گفتم که آیا بحث سلطان شکر در شرکت سبحان دروغ است؟ آیا سند ندارد؟ ما طبق آیین نامه نمی‌توانیم بگوییم ولی اگر رئیس مجلس بخواهد آن را مطرح می‌کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی که با خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم آقای زریبافان یا هر فرد دیگری اختلاس کرده اما بدون شک ضعف‌های مدیریتی وجود داشته ما حتی با رئیس فعلی نیز کاری نداریم؛ به نظر می‌رسد باید سیستم‌های اقتصادی از بنیاد شهید جدا شود و واگذاری‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 339294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha