چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلام نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و مشخص شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب شده است نتایج خروج بریتانیا بر کشورهای دیگر محاسبه شوند. خروج بریتانیا از منظر اقتصادی چه تاثیری بر آلمان و بریتانیا خواهد گذاشت؟

brexit

به گزارش خبرگزاري دولتي آلمان انستیتوی آلمانی پروگنوز (Prognos-Institut) پس از تحقیقات فراوان اعلام کرده که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند حتی در سال جاری (۲۰۱۶) نیز تاثیری منفی بر اقتصاد آلمان داشته باشد.

در آلمان در حال حاضر حدود ۴۳ میلیون نفر اشتغال دارند. محققان انستیتوی آلمانی پروگنوز اعلام کرده‌اند که تاثیرات منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر اقتصاد آلمان البته در سال جاری چندان بزرگ نیست، اما این تاثیرات تا سال ۲۰۲۵ به بیکاری در مجموع حدود ۷۰هزار نفر می‌انجامد.

  • ضررهای شرکت‌های آلمانی

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به شرکت‌هایی که مبنای فعالیت خود را با قوانین بریتانیا هماهنگ کرده‌اند ضرر می‌رساند. شرکت‌هایی که به طور نمونه در ارتباط با فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم بهداشتی و آرایشی "مولر" فعالیت می‌کنند یا شرکت خطوط هوایی مسافری "ایربرلین" از این دست هستند.

گفته می‌شود که فعالیت این دوشرکت در اتحادیه اروپا با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد، زیرا آنها مرکز فعالیت خود را در بریتانیا معرفی کرده‌اند و تا قبل از برکسیت می‌توانستند در کلیه کشورهای اتحادیه اروپا دفتر نمایندگی داشته باشند. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فعالیت آنها تنها به بریتانیا محدود خواهد شد و برای فعال شدن در کشورهای اتحادیه اروپا نیاز به هماهنگی و توافقی تازه خواهد بود.

البته دولت بریتانیا خواهد کوشید در جریان خروج از اتحادیه اروپا به بیشتر این نکات توجه کند و در مذاکرات خروج، بسیاری از موردهای همکاری با اتحادیه اروپا را حفظ کند، اما در حال حاضر به طور قطعی نمی‌توان گفت که آیا اتحادیه اروپا نیز با این خواست بریتانیا موافقت خواهد کرد یا نه.

  • ضررهای شرکت‌های بریتانیایی

شرکت‌های بریتانیایی نیز به سرعت با مشکلات برکسیت برخورد خواهند کرد و این مشکلات دامان آنان را نیز به شدت خواهد گرفت.

انستیتوی آلمانی "پروگنوز" بر این نظر است که سرمایه‌گذاری‌شرکت‌های بریتانیایی تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) تا حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. سود شرکت‌های بریتانیایی نیز در سال ۲۰۲۵ به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حدود ۱۵ درصد کمتر از میزان سودی خواهد شد که این شرکت‌ها در صورت باقی ماندن در اتحادیه اروپا به دست می‌آوردند.

در سال ۲۰۱۸ تسهیلات تجاری برای کالاهای بریتانیایی در کشورهای اتحادیه اروپا به پایان خواهد رسید و قراردادهای تجاری بعد از این زمان با شرایطی بسته خواهند شد که به خاطر عضو نبودن بریتانیا در اتحادیه اروپا به ضرر این کشور خواهند بود.

این در حالی است که ارزش پوند نیز در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت و همین موضوع سبب افزایش قیمت کالاهای وارداتی می‌شود و به افزایش تورم در این کشور منجر خواهد شد.

اشتفان مایر، رئیس گروه آلمان - بریتانیا در مجلس نمایندگان آلمان "بوندس تاگ" برای رها شدن از این مشکلات اقتصادی به شهروندان بریتانیا پیشنهاد کرده است هرچه زودتر تقاضای تابعیت به دولت آلمان را بدهند.

اشتفان مایر در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی "بیلد" در این باره گفت: بریتانیایی‌ها با این اقدام و ماندن در اتحادیه اروپا متوجه خواهند شد که این اتحادیه چقدر جذاب است و چه استفاده‌هایی برای اعضای خود در نظر می‌گیرد.»

قابل ذکر است که اعلام نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و مشخص شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا شمار تقاضاهای تابعیت شهروندان بریتانیا از ایرلند را به شدت افزایش داده است. این شهروندان می‌خواهند پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به عنوان ایرلندی از فواید عضویت در اتحادیه اروپا برخوردار باشند.

کد خبر 339204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha