یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: موج‌های گرما فقط آزارنده نیستند، این نوع شرایط آب‌وهوایی می‌تواند مرگبار باشد.

موج گرما به معنای دورهٔ طولانی هوای بسیار داغ است که به خصوص در مکان‌هایی که اقلیم اقیانوسی دارند، می‌تواند با رطوبت بالا را همراه باشد.

این وضعیت به‌خصوص در شهرهای بزرگ صادق است و سالمندان، کودکان و افرادی که مشکلات بهداشتی مزمن دارند بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مربوط به گرما و مرگ هستند.

افرادی که دچار فشارخون بالا، بیماری قلبی، دیابت، بیماری کلیوی هستند و نیز افرادی که بیماری‌های روانی دارند، ممکن است با وضعیت‌های اضطراری مربوط به گرما ازجمله کرامپ گرمایی، سنکوپ گرمایی (غش کردن)، فرسودگی گرمایی و نیز گرما زدگی مواجه شوند.

کرامپ‌های گرمایی گرفتگی‌های دردناک عضله‌های شکمی، بازوها یا پاها هستند که در آب و هوای گرم رخ می‌دهند. 

فرسودگی یا خستگی گرمایی که ناشی از گرم شدن بیش از حد بدن است با گیجی،حالت تهوع و استفراغ، تعریق شدید، سردرد، ضعف،درد عضلات بروز می‌کند و گاهی اوقات به بیهوشی می‌انجامد. در این مورد باید اقدامات فوری برای خنک کردن بدن انجام داد.

گرمازدگی هنگامی رخ می‌دهد  که دمای بدن به ۴۲ درجه سلسیوس می‌رسد. در این حالت بدن دیگر  توانایی تنظیم دمای خود را ندارد و نشانه‌هایی مانند گرفتگی عضلات، ضربان قلب سریع، استفراغ، پوست قرمز، سردرد و آشفتگی ذهنی بروز می‌کنند. گرمازدگی یک وضعیت اضطراری است و باید به طور فوری درمان پزشکی شود.

رده‌های گوناگون داروها ازجمله داروهای مسدودکننده بتا (بتا- بلوکر) و نیز داروهای ادرارآور می‌تواند باعث اختلال تعریق شوند و نهایتاً توانایی بدن را برای خنک کردن خودش را از کار بیندازند.

داروهای دیگری مانند آنتی‌هیستامین‌ها و نیز داروهای ضدافسردگی و داروهای تسکین‌بخش (سداتیو) هم می‌توانند توانایی تعریق را کاهش دهند و به بیماری‌های مربوط به گرما بینجامند.

اما حتی افراد جوان و سالم هم باید مراقب آب‌وهوای گرم و مرطوب باشند.

برای مقابله با گرما هر وقت احساس تشنگی کردید، آب بنوشید، اما بیش‌ازحد ضرورت هم مایعات ننوشید. اگر در هوای داغ بیش از یک ساعت در بیرون خانه فعال هستید، مصرف کردن نوشیدنی‌های ورزشی فکر خوبی است.

همچنین باید مراقب نشانه‌های بیماری مربوط به گرما باشید.

سرعت بالای ضربان نبض، سردرد، سرگیجه، تهوع و نیز تنفس سطحی ممکن است نشانه‌های اولیه کم‌آبی بدن باشند که ممکن است پیش از یکی از بیماری‌های مربوط به گرما بروز می‌کنند.

در شرایط آب‌وهوایی داغ و شرجی رفتن به مکانی که دارای تهویه مطبوع است، بهترین کار است. اگر در خانه تهویه مطبوع ندارید، از یک پنکه و یک بطری اسپری استفاده کنید و با آن آب سرد روی بدنتان بپاشید تا از گرم شدن بیش‌ازحد بدن جلوگیری شود.

کد خبر 338869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha