محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورهای اسلامی باید با گسترش روابط و پشتیبانی از یکدیگر علاوه بر پیشرفت امت اسلامی، به برقراری صلح و امنیت در جهان کمک کنند.

به‌گزارش ایرنا به نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، وی صبح یکشنبه در اولین دور مذاکرات رسمی با " اسماعیل عمر جیله " رییس جمهوری جیبوتی در تهران، بر مسوولیت کشورهای اسلامی در شرایط حساس کنونی تاکید کرد.

احمدی نژاد گسترش روابط با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای اسلامی را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانست و بر آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی با کشورهای آفریقایی از جمله جیبوتی تاکید کرد.

وی آفریقا را سرزمین زیبائیها، فرهنگ ، تمدن و عشق و شعور خواند و گفت :اگر چه آفریقا در سده‌های اخیر مظلوم واقع شده است ولی با گسترش روابط با کشورهای مستقل ، زمینه پیشرفت کشورهای آفریقایی فراهم می‌شود و در این خصوص ، جمهوری اسلامی ایران آماده هر نوع همکاری به ویژه با کشور جیبوتی است.

جیله رییس جمهوری جیبوتی نیز با قدردانی از تلاشهای احمدی‌نژاد در حمایت از امت اسلامی در برابر زورگویان و قدرت طلبان تاکید کرد: همه می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران هیچ تهدیدی برای دیگر کشورها نیست و در عین حال هیچ تحقیر و تهدیدی را نیز نخواهد پذیرفت و از حقوق مسلم خود صرف نطر نخواهد کرد.

وی با تاکید بر حمایت دولت این کشور از برنامه‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران ، به دیدار خود با احمدی نژاد در بانجول اشاره کرد و گفت: همانطور که در آن دیدار در خصوص گسترش همکاریها به نتایج خوبی دست پیدا کردیم امروز نیز خواستار گسترش روابط و استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در تمام بخشها هستیم .

احمدی نژاد ‪ ۱۱‬تیر ماه ‪ ۱۳۸۵‬در حاشیه ششمین اجلاس سران کشورهای اتحادیه افریقا در بانجول پایتخت گامبیا با رییس جمهور جیبوتی دیدار و گفتگو کرده بود.

رییس جمهوری جیبوتی به دعوت رسمی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران برای یک سفر سه روزه عصر شنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال منوچهر متکی وزیر امور خارجه قرار گرفت .

جیبوتی با ‪ ۲۲‬هزار کیلومتر مربع مساحت در شرق قاره سیاه واقع شده است و از جنوب با سومالی، از غرب با اتیوپی و از شمال با اریتره مرز مشترک دارد. بخش شرقی جیبوتی ‪ ۳۱۴‬کیلومتر از ساحل خلیج عدن را تشکیل می‌دهد که بخش خاوری تنگه استراتژیک "باب‌المندب" را در بر می‌گیرد.

‪ ۹۴‬درصد مردم جیبوتی مسلمان و اهل تسنن هستند. زبان رسمی مردم این کشور فرانسوی است ولی عمده مردم به زبان قبایل محلی تکلم می‌کنند.

کد خبر 3387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز