مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد : توسعه پارک‌های دوستدار کودک در مصوبه شهر دوستدار کودک مورد تأکید قرار گرفته و اکنون به‌عنوان یکی از پروژه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در حال اجراست اما توسعه این پارک‌ها، تمام کار نیست و لازم است ایمنی پارک‌های موجود نیز ارتقایافته و استاندارد تجهیزات آنها نیز به‌صورت منظم بررسی شود تا سلامت بیشترین و آسیب‌پذیرترین مخاطبان آنها یعنی کودکان، تهدید نشود.

شهربازی

مديركل ارزيابي كيفيت كالا و خدمات سازمان ملي استاندارد چندي پيش در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه بررسي انجام شده روي تجهيزات بازي بوستان‌هاي كشور، وضعيت نامطلوبي را نشان مي‌دهد و لازم است شهرداري‌ها و همچنين مالكان و بهره‌برداران شهربازي‌ها دقت بيشتري بر اين موضوع داشته باشند.

  • فرسودگي تجهيزات شهربازي‌ها

تجهيزات بازي پارك‌ها و شهربازي‌ها از سال87 مشمول استاندارد اجباري شدند و بايد در 4مرحله طراحي، ساخت، نصب و بهره‌برداري از سازمان استاندارد تأييديه دريافت كنند كه برخي تجهيزات به‌دليل قديمي شدن نيازمند بازسازي و در برخي موارد نيازمند جمع‌آوري است مانند 10مجموعه شهربازي كه طي 3سال اخير در استان تهران پلمب شدند كه به گفته مسلم بيات، مديركل استاندارد استان تهران، غيراستاندارد و ناايمن بودن تجهيزات فرسوده آنها دليل اين پلمب بوده است.

گاهي اوقات نيز تنها برخي تجهيزات در مجموعه‌هاي بازي، استاندارد لازم را دريافت نكرده و اجازه فعاليت به آنها داده مي‌شود. در طول سال گذشته 130دستگاه غيراستاندارد شناخته شده و پلمب شدند اين درحالي است كه تنها از ابتداي سال95 تاكنون 126دستگاه به‌دليل عدم‌دريافت استاندارد در استان تهران پلمب شده‌اند. هرچند كه بررسي‌هاي منظم و دوره‌اي تجهيزات از ابتداي امسال تاكنون 53دستگاه را تأييد كرده و به آنها اجازه داده همچنان فعاليت كنند.

بيات به همشهري مي‌گويد: كمبود شهربازي موجب فشار بيش از حد به تجهيزات شده و معمولا بهره‌برداران سعي مي‌كنند با رفع نقص، تجهيزات را روي پا نگه دارند. «50تا 60درصد وسايل و تجهيزات استان تهران نيازمند بازسازي و اعمال تغييرات اساسي است و بايد جايگزين شود.» البته به گفته وي شهربازي‌هاي سرپوشيده وضعيت بهتري دارند و رعايت استانداردها در اين مجموعه‌ها بيشتر اتفاق مي‌افتد.

  • ضرورت همكاري بيشتر با استاندارد

تهران بيش از 2هزار بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي دارد كه تقريبا همه‌شان داراي تجهيزات بازي‌اند و آنگونه كه مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز تهران اعلام كرده تجهيزات به‌صورت منظم و حتي روزانه توسط مدير پارك و مسئولان شهرداري بررسي مي‌شود. بررسي ايمني و استاندارد اين تجهيزات توسط سازمان استاندارد هم موضوع بسيار مهمي است و فراگيري استفاده آنها توسط كودكان، اهميت اين بررسي را بيشتر مي‌كند.

حسن فرح‌بخش، كارشناس تجهيزات تفريحي و شهربازي اداره كل استاندارد استان تهران به همشهري مي‌گويد: خوشبختانه در زمينه استانداردسازي وسايل و تجهيزات شهربازي و زمين‌بازي با شهرداري‌ها ارتباط خوبي داريم ولي كماكان برخي ‌مناطق شهرداري در سامانه استانداردسازي تجهيزات تفريحي، اطلاعات پارك‌هاي خود را وارد نكرده‌اند كه لازم است اين مهم زودتر انجام شود.

ثبت تنها 165مورد بوستان و زمين بازي در سامانه اداره كل استاندارد، از مجموع پارك‌هاي موجود در كل استان تهران مؤيد همين مسئله است. بررسي ايمني تجهيزات در استان تهران نيازمند اقدامي جدي است و به‌دليل تعدد پارك‌هاي پايتخت لازم است مناطق شهرداري جدي‌تر به اين موضوع بپردازند. البته فرح ‌بخش اين را هم گفت كه شهرداري‌هاي مناطق 2، 9، 13‌، 16و 22همكاري خوبي داشته‌اند. همچنين سال گذشته تعداد زيادي از پارك‌هاي مناطق به‌منظور بازرسي در سامانه ثبت نام شده كه هم‌اكنون در حال اجرا و ايمن‌سازي‌ است.

  • آغاز بررسي استاندارد تجهيزات

حدود 40پارك از مجموع 64بوستان موجود در منطقه 13داراي تجهيزات بازي هستند كه به تازگي درخواست بررسي ميزان استاندارد و ايمني آنها به اداره كل استاندارد ارائه و طرح آغاز شده تا بعد از اعلام نتايج بررسي، شهرداري منطقه براي استاندارد‌سازي‌ و رفع مشكلات آنها اقدام كند. مهدي احمدمهرابي، معاون خدمات شهري و محيط‌زيست منطقه مي‌گويد به جز گزارش‌هاي مكتوب، از تمام تجهيزات پارك‌ها گزارش تصويري نيز تهيه مي‌شود تا مشكلاتشان به سرعت رفع شود به همين دليل طي چند سال اخير كمترين مشكلات تجهيزات پاركي را داشته‌ايم. بوستان‌هاي حافظ، خيام، پيروزي، ورزش و دانش‌آموز ازجمله بوستان‌هاي پرمخاطب اين منطقه‌اند كه تجهيزات بازي آنها به‌صورت دوره‌اي بررسي شده و درصورت لزوم از رده خارج مي‌شوند. مهرابي مي‌گويد: اعتبار زيادي براي نوسازي و نصب تجهيزات ورزشي و بازي بوستان‌ها درنظر گرفته مي‌شود.

کد خبر 338635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha