همشهری دو - محمد سرابی: «زمین‌هایشان را فروخته‌اند»؛ در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی زمانی که خبر درگیری‌های اعراب و اسرائیل به ایران می‌رسید تبلیغات رسمی و غیررسمی رژیم این جواب را آماده کرده بود اما منطقه‌ای که رژیم صهیونیستی مدعی حکومت برآن است ۲۰هزار کیلومترمربع مساحت دارد.

فلسطین

آيا آنها تمام اين زمين‌ها را تكه‌تكه از كشاورزان عرب خريده‌اند؟ هنوز هم گاهي اين استدلال شنيده مي‌شود ولي اگر از يكي از كساني كه فكر مي‌كند فلسطيني‌ها زمين‌هايشان را به اسرائيلي‌ها فروخته‌اند، سؤال كنيد: چقدر زمين فروخته شده ‌است؟ مطمئن باشيد كه جوابي ندارد زيرا كساني كه خيال مي‌كنند صهيونيست‌ها تمام فلسطين را خريده‌اند از داستان خريد و فروش زمين در سرزمين‌هاي مقدس باستاني خبر ندارند.

ماجراي يهودي‌هايي كه در فلسطين زمين خريدند از 200سال قبل شروع شد. اواخر قرن 19 زماني كه يهودستيزي در اروپا گسترش پيدا كرده بود آنها تلاش كردند درنقاط ديگر جهان براي خود جايي پيدا كنند. ايالات متحده، آمريكاي‌جنوبي و فلسطين مقصد يهوديان ثروتمندي بود كه مي‌خواستند سرمايه خود را در محلي دور از دسترس نژادپرستان اروپايي مخفي كنند. اتفاقا خريدن زمين در فلسطين كار مشكلي بود. در قرن 19ميلادي اين منطقه قسمتي از امپراتوري عثماني محسوب مي‌شد و فروختن زمين به خارجي‌ها ممنوع بود. در اواخر اين قرن، عثماني از روسيه شكست خورده و ضعيف‌شده بود بنابراين به يهوديان روس اجازه داد كه در هرجايي به جز فلسطين و مخصوصا در چند شهر مقدس زمين بخرند. در آخر قرن 19، فروش زمين به يهوديان، حتي اگر رعيت عثماني بودند، ممنوع شد. با اين حال صهيونيست‌ها به روش‌هاي مختلف و از طريق سازمان‌هاي بين‌المللي كه ثبت كرده بودند شروع به خريد زمين از ارباب‌هاي بزرگ محلي كردند، درحالي‌كه روستاييان چيزي نمي‌دانستند.

بخشي از زمين‌هاي دره اردن، مرج ابن عامر و الجليل با اين روش معامله شدند. در سال ۱۹۲۰ امپراتوري عثماني در حال تجزيه بود و فلسطين در اختيار انگليس قرار گرفت. حالا راه به توبره كشيدن خاك فلسطين چنان باز شده بود كه صهيونيست‌ها حتي صندوق‌هاي جمع‌آوري پول براي خريد زمين در اروپا ايجاد كردند تا پس‌انداز يهوديان فقير را هم براي رسيدن به هدف خود جمع كنند. با وجود همه اين حيله‌ها تا سال 1948 حداكثر فقط 6درصد از مساحت كشور فلسطين فروخته شده بود كه قسمت زيادي از آن باير و بي‌استفاده بود. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني هم شروع به فعاليت كرده بودند و نمي‌گذاشتند كسي زميني را بفروشد. اينجا بود كه دولت اسرائيل اعلام موجوديت كرد و كاري كه نتوانسته بود با پول انجام دهد به زور سرنيزه و تانك و گلوله انجام داد.

صهيونيست‌ها در سال‌هاي بعد از 1948 هر 10سال با يك لشكركشي مرز‌هاي خود را جلوتر بردند و با فريب دولت‌هاي ضعيف و عقب‌مانده اطراف، جاي چكمه خود را روي سرزمين‌هاي مقدس محكم‌تر كردند. زماني كه مصر به‌عنوان سردمدار كشور‌هاي عربي، موجوديت اين رژيم را به رسميت شناخت ملت‌هاي منطقه متوجه موقعيت ناگواري شدند. صهيونيست‌هايي كه يك قرن پيش براي خريد تكه زمين كشاورزي آنها تلاش مي‌كردند حالا مسلح و جنگ‌طلب، بخش مهمي در ميانه خاورميانه را اشغال كرده‌ بودند.

کد خبر 338546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha