همشهری‌آنلاین: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد اسرائیل هنوز هم در سازمان ملل متحد با تبعیض روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،بنیامین نتانیاهو ، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل سازمان ملل متحد که به فلسطین اشغالی سفر کرده است، گفت: «شما در حالی به اینجا سفر کرده‌اید که نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان است و مطابق رویه معمول خود اسرائیل را محکوم خواهد کرد. کشوری که بیش از همه کشورها در خاورمیانه‌ای که غرق خون است برای حفظ و ارتقای حقوق بشر و ارزش‌های لیبرال تلاش می‌کند. دموکراسی رو به پیشرفت ما بیش از مجموع سایر کشورها هدف قطعنامه‌های خاص شورای حقوق بشر واقع و محکوم شده است. باور دارم چنین رفتاری خیانتی بزرگ به اختیارات سازمان ملل است. امروز می خواهم حرف‌هاي شما (بان کی مون) را در سال 2013 بازگو کنم. اسرائیل هنوز هم در سازمان ملل متحد با تبعیض روبروست. می‌دانم آرزوی شما برای برخورد منصفانه و برابر با هر کشوری در سازمان ملل متحد هنوز هم به قوت خود باقی است. از شما می‌خواهم شش ماه آخر ماموریت خود را در مقام دبیرکل سازمان ملل متحد برای از بین بردن این تبعیض صرف کنید. این حرف را نه صرفاً چون به نفع اسرائیل است بلکه برای حفظ اعتبار سازمان ملل متحد می گویم.

نتانياهو افزود: آقای دبیرکل سال‌ها پیش وقتی در مقام سفیر به سازمان ملل متحد آمدم سخنرانی بسیار خوبی کردم. در واقع کوتاه‌ترین سخنرانی بود که تا کنون داشته‌ام، فقط سه دقیقه بود. آن سخنرانی پاسخی به تلاش‌ها برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل متحد بود که آن زمان به مراسمی سالانه تبدیل شده بود. آنجا گفتم آنچه در معرض خطر قرار دارد، آینده اسرائیل نیست، بلکه آینده سازمان ملل متحد است. چون اگر شما بتوانید ناعادلانه یک کشور را به شیوه‌ای تبعیض‌آمیز جدا از سایرین هدف شدیدترین تنبیهه‌ها قرار دهید، می‌توانید همین اصول را درباره کشوری دیگر اجرا کنید. این گونه تصمیم گیری‌ها به شکست نخستین مجلس آتن منجر شد. مجلسی که همه پارلمان‌ها در دنیای امروز از آن الگو برداری کرده اند. باور دارم جدا کردن اسرائیل و برخورد ناعادلانه با آن خطری ملموس است که آینده سازمان ملل را تهدید می کند. مایلم از شما آقای دبیرکل به سبب موافقت با دیدار با خانواده‌های اورن شائول و اورام منگیستو تشکر کنم. حماس ظالمانه و برخلاف قانون، بقایای سربازان ما و شهروندان ما را نگه داشته است. از شما می‌خواهم از موقعیت خود برای بازگرداندن این سربازان و شهروندان به خانه شان مساعدت کنید. این ابتدایی‌ترین درخواست حقوق بشری است که حماس با پیشینه فعالیت‌های مجرمانه اش به آن پاسخگو نیست. حماس سازمانی تروریستی است. حماس اهدافی برای نسل‌کشی دارد. این سازمان صرفاً دست به اقدام‌هاي تروریستی نمی‌زند، بلکه آشکارا می‌گوید هدفش حذف یک عضو سازمان ملل متحد از روی زمین است. امیدوارم سازمان ملل متحد جرایم حماس را برجسته و درک کند .هدف تدابیر امنیتی ما محافظت از شهروندانمان است. ما از اهرم زور با درایت و بر اساس قانون استفاده می‌کنیم. نمی‌دانم اگر این همه موشک و راکت شهروندان کشوری را تهدید می‌کرد، آیا رفتاری متفاوت با ما از خود نشان می داد. کشورهایی را می‌شناسم که چنین کردند و هیچ‌یک به اندازه ما مسئولیت‌پذیر نیستند و در واکنش نشان دادن به تهدیدها محدودیت‌هایی را که ما اعمال می‌کنیم، رعایت نمی‌کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد اشغالگری از مهم‌ترین علل خشونت‌هاست.

بان کی مون در قدس اشغالی گفت: من به شما به علت برقراری مجدد روابط کامل دیپلماتیک با ترکیه تبریک می‌گویم. کشورهای منطقه به گفت‌وگو و همکاری بیشتر نیاز دارند و این اتفاق، گامی بسیار مثبت و نشانی امیدوارکننده است. این یازدهمین بار است که به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد به اسرائیل سفر می‌کنم. دقیقا به همین تعداد نیز از کشورم کره‌جنوبی در دوره دبیر کلی سازمان ملل متحد دیدار کرده‌ام. در واقع کشورهای زیادی نیستند که من این قدر از آنها دیدن کرده‌ام. من دیروز افتخار داشتم در دانشگاه تل آویو سخنرانی کنم. در آنجا من با محققان و کارآفرینان دیدار کردم. آنها راه حل‌های خلاقانه و مبتکرانه برای برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان دارند. من افتخار می‌کنم در دوره خدمتم به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد همکاری میان اسرائیل و سازمان ملل متحد در زمینه‌های مختلف عمیق‌تر شده است که از جمله آنها ترویج و ارتقای اهداف توسعه پایدار است.

بان كي مون افزود: به علاوه ، همین ماه ، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل متحد، دانی دانون ، به عنوان رئیس یکی از شش کمیته اصلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شد که شامل همه کشورهای عضو می‌شود. من از این بابت خیلی خوشحالم که می‌بینم اسرائیل حضور و نقش خود را در سازمان ملل متحد در ده سال گذشته گسترش داده است که در واقع از آغاز دوره دبیر کلی من است. این مسئله بسیار امیدوارکننده است. از بعد از سفر قبلی‌ام به بیت المقدس که اکتبر گذشته بود و در اوج خشونت‌های اخیر انجام شد؛ مقدار حمله‌هاي تروریستی و درگیری ها کاهش یافته است با وجود این ما نباید آرامش کوتاه مدت را به عنوان راه حلی طولانی مدت تلقی کنیم. ما نباید اجازه دهیم دشواری ها بهانه‌ای برای بی تفاوتی باشد. هنوز احتمال خشونت‌ها زیاد است و متاسفانه حمله‌ها همچنان ادامه دارد. از جمله آنها تیراندازی مرگبار در تل آویو در اوایل این ماه بود. حمله با چاقو و تیراندازی ها فقط یک اسم دارد و آن تروریسم است. تحریک به چنین اقدام‌هايی و تجلیل از عاملان آنها ، غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.

دبيركل سازمان ملل گفت: البته آقای نخست وزیر، تدابیر امنیتی به تنهایی هرگز نمی‌تواند برای حل ریشه‌ها و علل چرخه‌های خشونت کافی باشد، چرخه خشونتی که اسرائیلی ها و فلسطینیان مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند. برای حل اين‌ها، به امیدواری نیاز است، نیاز به افق سیاسی است و نیاز به رهبری است که به صلح و راه حلی عادلانه و پایدار متعهد باشد. ما نمی‌توانیم علل اصلی خشونت ها را نادیده بگیریم که شامل خشم فلسطینیان از وضع موجود، فلج بودن روند صلح و حدود نیم قرن اشغالگری است. البته هیچ کدام از این عوامل تروریسم را توجیه نمی‌کند. این مشکلات فقط از طریق اقدام‌هاي سیاسی قابل حل است. من پس از حدود ده سال که دبیر کل سازمان ملل متحد بوده‌ام ، با افتخار می توانم بگویم من همیشه دوستی متعهد برای اسرائیل بوده‌ام. گفتگوهای من با نخست وزیر اسرائیل به من کمک کرده است تا نگرانی‌ها و ناراحتی‌های اسرائیل را درک کنم. ناراحتی ها و سرخوردگیهایی که گاهی کشور شما در سازمان ملل متحد پیدا می کند. همچنین این ترس که کشور و ملت شما مرتب در معرض تهدید است. در عین حال ، آقای نخست وزیر، من شما را تشویق می کنم گام های شجاعانه ای را که برای جلوگیری از جنگ و درگیری لازم است بردارید زیرا جنگ و درگیری مانع تحقق آرمان های ملی اسرائیلی ها و فلسطینیان است. هیچ راه حلی برای جنگ و درگیری ممکن نخواهد بود مگر این‌که بپذیریم هم فلسطینیان و هم یهودیان ، ارتباط تاریخی غیرقابل انکاری با این سرزمین دارند. هیچ راه حلی با خشونت محقق نخواهد شد. هر راه حلی باید مبتنی بر احترام متقابل و پذیرش خواسته های مشروع هر دو ملت باشد. هیچ راه حلی نمی‌تواند از بیرون تحمیل شود و باید مبتنی بر مذاکرات مستقیم درباره مسائل اساسی باشد. جامعه بین‌المللی می تواند و باید از همه این تلاش‌ها حمایت کند. من تعهد کامل خود را به این مسئله قول می دهم. شاید این آخرین سال خدمتم به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد باشد اما تا آخرین دقیقه‌ای که در این سمت هستم برای صلح و امنیت و عدالت و کرامت ملت‌های اسرائیل و فلسطین تلاش خواهم کرد.

کد خبر 338545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha