یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان چاقی بیش‌ از اندازه در میان شهروندان اروپایی به حد هشدار رسیده‌است،‌در حدی که محققان سوئدی را به فکر انداخته تا فناوری جدیدی را ابداع کنند که می‌تواند از اضافه‌وزن و سوء‌تغذیه جلوگیری کند.

چاقی

براساس گزارش يورونيوز، محققان سوئدي در تلاشند براي تنظيم عادات غذايي شهروندان اروپايي از فناوری حسگرها بهره‌برداري كنند. براي آزمودن طرح جديد محققان از دانش آموزان يك مدرسه بین‌المللی در استکهلم سوئد كمك مي‌گيرند تا بتوانند وزنه ترازوی ماندو متر، اپلیکیشن‌های ويژه برنامه و حسگرهایی ابداعي را آزمایش کنند.

به گفته محققان يكي از اين حسگرها ويژه جویدن است كه با قرار گرفتن روي گوش جویدن را تشخیص می‌دهد. با استفاده از داده‌های این حسگر و پردازش آنها مي‌توان مقدار مواد غذايي مصرفي روزانه افراد را اندازه‌گيري كرد.

از سويي ديگر دانشمندان الگوریتمی را مورد بررسي قرار داده‌اند كه قرار است از آن براي ارزیابی داده‌ها و بازخورد استفاده شود. دانش‌آموزان داوطلب حاضر در اين برنامه پژوهشي با استفاده از اين حسگرها و الگوريتم‌ها توانستند اطلاعات زيادي درباره عادت‌هاي غذايي خود درك كنند، اطلاعاتي مانند مقدار تنقلات روزانه و سرعت غذا خوردنشان.

هفت مركز در پنج کشور اروپایی در این پروژه مشاركت دارند و همه از ماندومتر، ترازوی ويژه مورد استفاده در اين پروژه که در سال 1993 طراحی و ساخته شده است، استفاده می کنند. این ترازو به فرد نشان می دهد که بايد چه مقدار غذا در بشقابداشته‌باشد، با چه سرعتي غذا را بجود،‌ چه زماني دست از غذا خوردن بكشد تا احساس سيري داشته باشد تا در نهايت فرد درست غذا خوردن را بياموزد.

به گفته محققان مرحله بعدی تجاری سازي اين طرح است كه سیستم اسپلندید نام گرفته‌است. تاكنون يكي از داوطلبان حاضر در اين برنامه مطالعاتي طي حدود 9 ماه توانسته با تصحيح عادات غذايي‌اش 43 كيلوگرم از وزن خود بكاهد.

به گفته سازمان بهداشت جهاني ميزان ابتلا به چاقی شديد از سال 1980 تا 2014 دوبرابر شده است و یکی از معضلات بزرگ بهداشت عمومی به شمار مي‌رود. حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان یا اضافه وزن دارند یا دچار چاقی شديد هستند و به گفته بسياري از متخصصان تنها راه حل پيشگيري است. 

کد خبر 337561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha