چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

سال گذشته بیش از 150 هزار تن انواع تن ماهیان از طریق کشتی‌های صید صنعتی کشور در آب‌های داخلی و خارجی صید شدند.

این در حالی است که سیاست سازمان شیلات ایران در مورد صید صنعتی در محدوده آب‌های سرزمینی، ثابت نگه داشتن برداشت و صید و در آب‌های برون مرزی افزایش بهره‌برداری از اقیانوس است.

درخصوص وضعیت تولید آبزیان، مشکلات صادرات میگو از کشور، پرورش ماهیان خاویاری و حمایت دولت از آبزی‌پروری با شعبانعلی نظامی بلوچی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  بهانه تراشی اتحادیه اروپا برای صادرات میگو از ایران به کجا رسیده است؟

از 2 سال قبل اتحادیه اروپا درصدد بهانه‌جویی برای جلوگیری از صادرات میگوی ایران برآمده است.

بهانه اتحادیه اروپا در مورد باقیمانده‌های شیمیایی و تست میکروبی میگو بوده است.اتحادیه اروپا به بهانه عدم ارسال اطلاعات از سوی سازمان دامپزشکی، میگوی ایران را خریداری نمی‌کند.ا

 سوی دیگر اطلاعات مربوطه به آزمایش سلامت میگو از 6 ماه قبل توسط سازمان دامپزشکی ارسال شده است، ولی اتحادیه اروپا جوابی در این باره نداده است.

  • آیا عدم امکان صادرات در کاهش سطح زیرکشت تأثیر داشته است؟

پس از مشکلات صادرات میگو، سطح کشت آن در داخل کاهش یافته است به نحوی که امسال سطح کشت میگو بیش از یک هزار هکتار کاهش یافته است، وقوع طوفان گونو در جنوب کشور، هم باعث شد تا فرصت احیای مزارع کشت میگو در سیستان و بلوچستان وجود نداشته باشد.

سال گذشته سطح کشت میگوی پرورشی 2600 هکتار بود، که این رقم امسال به نصف کاهش یافته است، بنابراین تولید هم 50درصد کاهش خواهد یافت.

در گذشته صادر‌کنندگان میگو هر سال حدود 2 هزار تن میگوی پرورشی به اروپا صادر می‌کردند.

  • درخصوص وضعیت صید آبزیان چه برنامه‌ریزی‌هایی برای جلوگیری از نابودی ذخایر آبزی صورت گرفته است؟

سال گذشته بیش از 150 هزار تن انواع تن ماهیان از طریق کشتی‌های صید صنعتی کشور در آب‌های داخلی و خارجی صید شد. سیاست سازمان در صید صنعتی در آب‌های سرزمینی چه در شمال دریای خزر و چه در جنوب خلیج فارس و دریای عمان برای حفظ ذخایر و کمک‌ به پایداری صید، ثابت نگه داشتن سهمیه صید است.

به عبارتی دیگر در بخش آب‌های آزاد خارج از سرزمین ایران سیاست شیلات افزایش بهره‌برداری و صید ماهیان از اقیانوس هند است، که این سهمیه هر سال افزایش می‌یابد.

  •  در مورد پرورش ماهیان خاویاری چه اقداماتی انجام گرفته است؟

تاکنون 25 مورد موافقت اصولی پرورش ماهی خاویاری به ظرفیت بیش از 2 هزار تن توسط بخش خصوصی صادر شده است که اگر ماهی‌ها به سن بلوغ برسند، ده‌ها تن خاویار تولید و صادر خواهد شد.

با توجه به کاهش ذخایر ماهیان خاویاری خزر، صید ماهی خاویاری سالانه کمتر از 10 هزار قطعه است، در حالی که هم‌اکنون پرورش ماهی خاویاری در استخرهای بتنی سالانه به 30 هزار قطعه ماهی رسیده است.

  •  دولت برای جبران زیان پرورش‌دهندگان ماهی در روش مدار بسته آیا امسال اعتباری در نظر گرفته است؟

دولت پرداخت پیش از 10 میلیارد تومان اعتبار برای جبران زیان پرورش‌دهندگان ماهی در روش مدار بسته را در سال‌جاری به تصویب رسانده است.

از سال 1380 تا کنون که بحث جدید پرورش ماهی قزل‌آلا به روش مدار بسته مطرح شد، تاکنون 58 مجموعه پرورشی راه‌اندازی شده‌اند که با توجه به مشکلات فنی و زیان پرورش ‌دهندگان، شورای اقتصاد برای حل مشکل این افراد پرداخت این مبلغ را تصویب کرد.

کد خبر 33720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز