همشهری آنلاین: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور از احتمال انتقال زنبورهای پارازیتوئید از شیراز برای مقابله با سفیدبالک‌های درخت‌های توت تهران در تابستان امسال خبر داد.

زنبورهای شیرازی به جنگ ی تهران می‌آیند

به گزارش ايرنا، دکتر "شهاب منظری" استفاده از دشمن طبیعی را یکی از بهترین و موثرترین راه‌های مبارزه با آفات گیاهی برشمرد و اظهار داشت: در این روش، استفاده از سموم شیمیایی حذف می‌شود که تاثیر فراوانی بر سلامت شهروندان و همچنین حفظ گونه‌های جانوری مفید دارد.

وی به اقدامات گسترده موسسه تحقیقات گیاه پزشکی با همکاری سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری در راستای مقابله با سفیدبالک‌های درخت توت در تهران اشاره کرد و گفت: از زمستان 94 تاکنون اقدامات ویژه‌ای در راستای کاستن از جمعیت سفیدبالک در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی جریان دارد و کارگروه سفیدبالک توت آغاز به کار کرده است که در حال حاضر همکاران سازمان بوستان‌ها و فضای سبز از 11 منطقه از مناطق 22 گانه شهرداری تهران در آن عضویت دارند.

این پژوهشگر گیاه پزشکی، جمع‌آوری و انهدام برگ‌های توت به عنوان میزبان‌های اصلی آفت سفیدبالک در زمستان، پایش حشره از ابتدای امسال تا ظهور نسل اول سفیدبالک‌ها، تعیین دقیق آلودگی فضای سبز از طریق بازدیدهای میدانی مناطق مختلف تهران، پایش مستمر و شکار حشرات بالغ در تله‌های زردرنگ و بررسی زیست‌شناسی سفیدبالک توت در شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تهران را از جمله اقدامات انجام گرفته با هدف مقابله با این آفت گیاهی در فاصله زمانی زمستان 94 تاکنون برشمرد.

منظری به تبادل نظر و رایزنی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی با دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به منظور شناسایی راه‌های مقابله پایدار با آفت‌های گیاهی از جمله سفیدبالک‌ها اشاره کرد و گفت: طی این تماس‌ها مشخص شد که نوعی از زنبور پارازیتوئید که توان مقابله با سفیدبالک‌ها را داراست در شیراز و کازرون فارس شناسایی شده است که طی روزهای آینده برای انتقال این زنبورها سفری به این منطقه خواهم داشت.

وی تصریح کرد: به طور کلی در پروژه‌هایی که با موجود زنده سر و کار داریم پیش‌بینی 100 درصدی درباره نحوه رفتار و وضعیت آینده، امکان‌پذیر نیست ولی با توجه به مجموع اقدامات کنترلی که برای مهار جمعیت سفیدبالک‌ها انجام داده‌ایم انتظار می‌رود در تابستان امسال نسبت به دو سال قبل، جمعیت این آفت در تهران کاهش چشمگیری داشته باشد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی بیان داشت: درصورت لزوم علاوه بر کفشدوزک‌ها از زنبورهای پارازیتوئید به عنوان دشمن طبیعی سفیدبالک‌ها و برای کنترل جمعیت این آفت استفاده خواهیم کرد و اگر بتوانیم زنبورها را بر روی جمعیت سفیدبالک‌ها مستقر کنیم فعالیت کنترلی این آفت به سرعت پیش خواهد رفت.

  • زنبورهای پارازیتوئید هیچگونه مزاحمتی برای شهروندان ندارند

معاون بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور نیز به بی‌خطر بودن دشمنان طبیعی سفید بالک‌ها برای شهروندان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از روش‌های ایمن و کم هزینه‌ای که در حوزه کشاورزی و آفات فضای سبز وجود دارد کاربرد دشمن طبیعی است که در آن، دشمن طبیعی آفت‌ها بدون دخالت انسان، نقش خودش را ایفا می‌کند.

دکتر "شهرام فرخی" ادامه داد: در کشاورزی وقتی آفت طغیان می‌کند درصورت لزوم از عاملی به عنوان "شکارگر" یا "پارازیتوئید" برای حفظ تعادل طبیعی آفات و بندپایان مضر استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، مقابله طبیعی با سفیدبالک را در اولویت این موسسه عنوان کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم از سموم شیمیایی برای کنترل این آفت استفاده نکنیم و از شکارگرها و دشمن‌های طبیعی مانند کفشدوزک‌ها، زنبورهای پارازیتوئید و مگس‌هایی که شبیه مگس خانگی هستند کمک بگیریم و از موثر بودن این روش هم مطمئن هستیم زیرا این شکارگرها به وظیفه خود عمل می‌کنند و طغیان آفت را به تاخیر می‌اندازند.

فرخی ادامه داد: در قالب قراردادی که برای مقابله با سفید بالک‌ها با سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران منعقد کردیم چنانچه رصدهای ما در انتهای فصل نشان دهد که فعالیت زنبورهای پارازیتوئید، اندک است می‌توانیم این زنبورها را به صورت کلاسیک از دیگر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر به تهران منتقل کنیم و اگر در تهران هم شکارگرها نتوانند بر آفت، غالب شوند یکی از راه‌ها وارد کردن زنبورها از دیگر مناطق کشور است.

وی توضیح داد: این زنبورها جثه خیلی ریزی دارند و تخصصی هستند و همانند کفشدوزک‌ها به هیچ وجه مزاحمتی برای شهروندان ندارند.

فرخی با بیان این که تاکنون هیچ موردی مبنی براین که زنبورهای پارازیتوئید، فردی را نیش زده باشند و یا مشکلی به وجود آورده باشند گزارش نشده است، از شهروندان خواست از کشتن و یا آسیب رساندن به این حشرات مفید خودداری کنند زیرا درصورت کم شدن جمعیت آنها، آفت‌های مضر مانند شته‌ها و کنه‌ها در سطح شهر طغیان می‌کنند و تعادل طبیعی از بین می‌رود.

جمعیت مگس سفید یا سفیدبالک در تهران طی تابستان 93 و 94 به یکباره افزایش یافت و موجب اذیت شهروندان شد و حتی شایعاتی مبنی بر خطرناک و یا بیماری زا بودن آنها شکل گرفت.

مقابله جدی برای کاهش جمعیت این آفت که از قدرت تولید مثل بسیار بالایی برخوردار است، سال گذشته در قالب یک پروژه تحقیقاتی میان شهرداری تهران و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

کد خبر 337155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha