مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کوسه‌ها از پنج دوره انقراض کلی جان سالم به در برده‌اند، از این رو چهره‌ای که امروز از آنها می‌بینید با آنچه ۴۵۰ میلیون سال پیش داشته‌اند بسیار متفاوت است.

کوسه

براساس گزارش ديسكاوري، كوسه‌ها از ابتدا به اين شكل نبوده‌اند، طي سال‌هاي طولاني روند پرفراز و نشيب تكامل آنها را دچار تغييرات زيادي كرده‌است.

كوسه‌ها دست‌كم 450 ميليون سال است كه روي سياره زمين سكونت دارند، يعني 200 ميليون سال قديمي‌تر از اولين دايناسورها هستند. اين ارقام نشان مي‌دهند كوسه‌ها يكي از سازگارترين، انعطاف‌پذيرترين و موفق‌ترين گونه‌هاي زيستي هستند كه در جهان به وجود آمده‌اند.

کوسه

شواهد وجود كوسه‌هاي اوليه از ميان تعدادي فلس كه در كلرادو و سيبري كشف شده‌اند به دست آمده‌اند. از آنجايي كه كوسه‌ها داراي اسكلت‌بندي از جنس غضروف و نه استخوان هستند، به خوبي به فسيل تبديل نمي‌شود. از اين رو به خوبي نمي‌توان چهره اوليه كوسه‌ها را متصور شد. آنچه كه مشخص است اين است كه طي دوره‌هاي مختلف كوسه‌ها به تنوعي از شكل‌ها و اندازه‌ها تغيير يافتند.

دانشمندان موفق به كشف نشانه‌هايي از كوسه‌هايي با دو دندان جانبي، كوسه‌هايي شبيه به مارماهي‌ها، و حتي كوسه‌هاي كوچك و بامزه‌اي به طول كمتر از دو سانتيمتر شده‌اند. متاسفانه بيشتر اين گونه‌ها درحدود 250 ميليون سال پيش به همراه 99 درصد از تمامي گونه‌هاي دريايي به واسطه رويداد انقراض پرمين- ترياسه از بين رفته اند.

اما كوسه‌ها قوي هستند. زيست‌باستان‌شناسان اكنون بر اين باورند كه كوسه‌ها توانسته‌اند از تمامي پنج رويداد انقراض كلي جان سالم به در ببرند. كوسه‌هاي مدرن به شكلي كه امروزه آنها را مي‌شناسيم، در حدود 200 ميليون سال پيش و در دوران ژوراسيك به وجود آمده‌اند. با اين‌همه تعداد اين جانداران به دلايل مختلفي كه اصلي‌ترين آن از بين رفتن زيستگاه‌ها توسط انسان است، رو به كاهش گذاشته‌است. بايد ديد اين جاندار قوي مي‌تواند از اين دوران نيز جان سالم به در ببرد يا نه؟

کد خبر 336753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha