شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به اقدام دبیرکل سازمان ملل در حذف نام عربستان از لیست سیاه این سازمان، اکنون علاوه بر بان‌کی‌مون و عربستان، شورای امنیت نیز هدف انتقادهای فعالان حقوق بشری قرار گرفته است.

بان کی

«كنت راس»، رئيس سازمان ديده‌بان حقوق بشر، انگشت اتهام را به سمت اعضاي شوراي امنيت گرفت و در صفحه توييتر خود نوشت: «بان‌كي‌مون به درستي شوراي امنيت سازمان ملل را به‌خاطر اجازه دادن به سعودي‌ها براي اخاذي از او مقصر دانسته است.»

دفاع رئيس ديده‌بان حقوق بشر از بان‌كي‌مون، دبير‌كل سازمان ملل، پس از آن مطرح مي‌شود كه او در واكنش به انتقادهاي گسترده اخير، روز جمعه به ميان خبرنگاران آمد و ضمن تأييد اخاذي سعودي‌ها، شوراي امنيت را مورد انتقاد قرار داد چرا كه «در ماجراي فشارها و تهديدهاي عربستان و ديگر كشورهاي عربي، از سازمان ملل و شخص دبيركل حمايت نكرده است».

هفته گذشته رسانه‌هاي آمريكا خبر دادند كه مقام‌هاي وزارت خارجه عربستان و عادل الجبير، وزيرامور خارجه اين كشور در تماس‌هاي متعدد طي روز دوشنبه، بان‌كي‌مون را تهديد كرده‌اند درصورتي كه نام عربستان و متحدانش در ائتلاف عليه يمن را از ليست سياه كشورهايي كه دست به كشتار كودكان مي‌زنند خارج نكند، بودجه پرداختي خود به سازمان ملل و كمك‌هاي مالي‌شان به برنامه‌هاي حقوق بشري اين سازمان را قطع خواهند كرد.

4روز پيش از آن، سازمان ملل با انتشار گزارشي اعلام كرده بود كه عربستان و متحدانش، مسئول كشتار بيش از 60درصد از هزار و 953 كودك يمني هستند كه طي يك سال گذشته در اين كشور كشته شده‌اند. بان‌كي‌مون به خبرنگاران گفت كه با درنظر گرفتن تبعات قطع احتمالي كمك‌هاي مالي كشورهاي عرب به سازمان ملل، ناگزير شده چنين تصميمي بگيرد.

خبر اوليه اخاذي عربستان از دبيركل سازمان ملل را ابتدا روز سه‌شنبه وب‌سايت «فارين پالسي» منتشر كرد اما طي روزهاي بعدي، خبرگزاري رويترز جزئيات بيشتري از اين ماجرا ارائه كرد. رويترز به نقل از منابع خود در سازمان ملل نوشته كه روز دوشنبه دفتر دبيركل با سيل تلفن‌ها از نمايندگي‌هاي كشورهاي عربي مواجه شد كه همگي اعلام كردند در حمايت از تصميم عربستان، قصد دارند كمك‌هاي خود به سازمان ملل را قطع كنند. عادل الجبير در پيام خود به بان‌كي‌مون اشاره كرده بود كه درصورت عدم‌همراهي او با خواسته عربستان، سعودي‌ها از نفوذشان در سازمان كنفرانس اسلامي نيز استفاده خواهند كرد تا ديگر كشورهاي اسلامي را هم با خود همراه كنند.

  • اعتراف آمريكا؛ سكوت اروپا

اعضاي دائم شوراي امنيت سعي كرده‌اند در برابر انتقادهاي بان‌كي‌مون، سكوت اختيار كنند. مارك تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در يك نشست مطبوعاتي بدون اشاره به كم‌كاري اعضاي شوراي امنيت در برابر تهديد عربستان گفت: «با بان‌كي‌مون موافق هستيم كه سازمان ملل بايد به مسئوليت خود بدون ترس از قطع‌شدن بودجه‌هاي حمايتي عمل كند.» تونر در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه «تهديد سازمان ملل به يك رويه ديپلماتيك عادي از سوي كشورهاي قدرتمند ازجمله آمريكا تبديل شده»، وجود اين رويكرد در ميان اعضاي سازمان ملل را تأييد كرد و گفت:‌ «بله، من اطلاع دارم كه ما نيز در اين زمينه سابقه داريم.»

با اين حال، فرانسه و انگليس به‌عنوان 2عضو ديگر دائمي شوراي امنيت ترجيح دادند سكوت كرده و تنها دبيركل سازمان ملل و مقام‌هاي عربستان را به آرامش دعوت كنند. ژان مارك آيرو، وزير امور خارجه فرانسه، با اشاره به اينكه پاريس مي‌تواند به رفع اختلاف به‌وجود آمده ميان سازمان ملل و عربستان كمك كند، خواستار انجام اقدامات لازم از سوي دو‌طرف براي آرام‌كردن فضا شد. متئو رايكرافت، نماينده انگليس در سازمان ملل نيز ترجيح داد از كنار انتقادهاي دبير كل عبور كند و بگويد كه از توافق بان‌كي‌مون و عربستان براي بررسي دوباره گزارش اخير استقبال مي‌كند.

کد خبر 336693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha