شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

بهمن نامور مطلق: جایگاه صنایع‌دستی ایران در خارج از کشور نسبت به گذشته نه‌چندان دور در ۵سال اخیر بهتر شده است. همین امسال ایران فعال‌ترین دیپلماسی صنایع‌دستی را در جهان دارد.

بهمن نامور مطلق

در بهار امسال نشست بزرگ آسيا و اقيانوسيه صنايع‌دستي در تبريز همراه با نمايشگاه صنايع‌دستي برگزار شد. در فصل پاييز نيز براي نخستين بار در طول تاريخ صنايع‌دستي كشور، ايران ميزبان اتحاديه جهاني صنايع‌دستي است كه اين ميزباني در پي رقابت‌هاي بسيار سخت انجام شد. آمريكا مخالف اين ميزباني بود اما ايران توانست ميزباني اين نشست را به‌دست بياورد.صنايع‌دستي ايران در 3سال اخير در موضوع تجارت شاهد رشد بي‌وقفه صادرات بود. براساس آمار گمرك، در سال 93صادرات صنايع‌دستي نسبت به سال قبل از آن نزديك به 35درصد رشد داشت. در سال 94نيز صادرات صنايع‌دستي ايران با 13درصد رشد مواجه شد درحالي‌كه رقم صادرات در بسياري از حوزه‌ها با رشد منفي مواجه شد. در فروردين‌ماه سال 95نيز صادرات صنايع‌دستي كشور از رشد بالاي 80درصد برخوردار شد.

در داخل كشور نيز در 3سال اخير همچون اتفاقي كه در بخش صادرات افتاد، رشد بي‌وقفه و حتي بيشتر از رشد تجارت خارجي در اين بخش را شاهد بوديم. فروش صنايع‌دستي در داخل كشور امسال با رشد 36درصدي فروش در نمايشگاه صنايع‌دستي همراه شد و براي نخستين بار تجارت داخلي صنايع‌دستي كشور رقم 5ميليارد تومان را تجربه كرد. در بازارهاي نوروزي نيز فروش صنايع‌دستي با رشد حدود 34درصد همراه شد.

استقبال مردم به‌ويژه جوان‌ها نيز از صنايع‌دستي بيشتر شده و اين آرزويي بود كه ما همواره در معاونت صنايع‌دستي داشتيم. از وضعيت كنوني صنايع‌دستي در ايران نه همه هنرمندان كه اغلب آنها راضي هستند. كارگاه‌هاي صنايع‌دستي ديگر مانند گذشته فوج فوج تعطيل نمي‌شوند. همچنين شاهد نسل جديد صنايع‌دستي با طراحي جديد هستيم. نسل جديد صنايع‌دستي نوگرا براي پاسخگويي به نيازهاي نسل جوان در حال شكل گرفتن توسط هنرمندان نسل جوان است. با اين تحولات فكر مي‌كنيم بازارهايي را كه در گذشته داشتيم و احتمال داشت‌ آنها را از دست بدهيم دوباره به‌دست مي‌آوريم. اكنون هنرمندان صنايع‌دستي مي‌دانند كه بايد از مواداوليه طبيعي استفاده كنند، قيمت‌ها را تنظيم كرده و كيفيت توليدات را رعايت كنند. با اين توصيفات آينده صنايع‌دستي ايران درخشان است. البته ايجاد رونق در صنايع‌دستي كشور چند شرط دارد؛ يكي از آنها كمك دولت به اين بخش است چون ساختار صنايع‌دستي با انتظارات دولت همخواني ندارد.

کد خبر 336599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha