اسدالله افلاکی: مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران بابیان اینکه انتقال آب خزر باعث کاهش سطح آب خزر، افزایش شوری، خشکی میانکاله و چالش‌های اجتماعی می‌شود، گفت: محیط‌زیست مازندران مخالف اجرای این طرح غیرکارشناسی است.

محیط‌زیست مازندران هم با انتقال آب خزر به سمنان مخالف است

ناصر مهردادي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به كاهش يك متري آب درياي خزر طي سال‌هاي اخير تصريح كرد:در مسير انتقال آب، رويشگاه‌هاي جنگلي به‌ويژه جنگل‌هاي ممنوع القطع وجود دارد كه بايد موردتوجه قرار گيرد.وي يادآور شد: با انتقال آب خزر به سمنان، قيمت تمام‌شده هر مترمكعب آب شيرين به‌دست‌آمده 7تا ۱۰ هزار تومان است كه اگر هدف تهيه آب شرب است بهتر است از روش‌هاي مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده شود.

مهردادي گفت: هنوز نظر نهايي انتقال آب خزر اعلام‌نشده و نگراني ما از كاهش سطح آب درياي خزر و شوري بيش‌ازحد طبيعي آن پس از انتقال است.

پروژه انتقال آب درياي كاسپين(خزر) به فلات مركزي طي‌ماه‌هاي اخير به‌ويژه پس از دستور صريح رئيس‌جمهور مبني براجراي اين طرح، با نقد و نظر‌هاي متفاوتي مواجه شد؛ از يك سو، مديركل محيط‌زيست و استاندار سمنان با دفاع از اين طرح، اجراي آن را يك ضرورت مي‌دانند و از سوي ديگر، برخي كارشناسان بدنه سازمان حفاظت محيط‌زيست با اجراي اين طرح مخالفت مي‌كنند. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در نشست خبري خود با اصحاب رسانه در آستانه هفته محيط‌زيست اعلام كرد كه «طرح‌هاي انتقال آب بايد آخرين راهكار باشد.» معصومه ابتكار پيش از اين هم تأكيد كرده بود كه سازمان حفاظت محيط‌زيست تنها براي تأمين آب شرب با انتقال آب موافق است.

  • 2مديركل؛ يكي منتقد و ديگري مدافع

درعين حال، مسئولان ارشد سازمان حفاظت محيط‌زيست اكنون از جرگه منتقدان انتقال آب خزر به فلات مركزي خارج شده‌اند. اما بررسي اظهارات مديركل محيط‌زيست سمنان، استان ذينفع در اجراي انتقال آب با اظهارات مديركل محيط‌زيست مازندران كه استان مبدا براي برداشت آب است نشان از آن دارد كه هنوز بخشي نگري در كشور ما به‌شدت بر مديريت‌هاي خرد وكلان حكمفرماست. مديركل محيط‌زيست سمنان از آن رو با انتقال آب خزر موافق است كه استان وي با بحران كم آبي دست به گريبان است و البته به پيامدهاي نامطلوب زيست‌محيطي اين طرح در مبدا و مسيرتوجهي ندارد. اما مديركل محيط‌زيست مازندران با اجراي اين طرح كه آن را غيركارشناسي عنوان مي‌كند مخالف است زيرا پيامدهاي اجراي اين طرح بيش از هرچيز دامنگير حوزه‌اي مي‌شود كه تحت مديريت وي قرار دارد.

برخي كارشناسان هم با اشاره به تجربه تلخ انتقال آب درياچه آرال به قره قوم، طرح انتقال آب خزر به سمنان را به‌مراتب بدتراز انتقال آب آرال توصيف مي‌كنند. ازجمله نصرت‌الله صفاييان، استاد اكولوژي و رئيس سابق انجمن ارزيابي محيط‌زيست ايران براين باور است كه انتقال آب خزر به سمنان سبب مي‌شود درياچه خزر طي 50تا 60سال آينده به سرنوشت درياچه آرال مبتلا شود. انتقال آب درياچه آرال به قره قوم با هدف توسعه كشت پنبه در زمان استالين وبه‌رغم مخالفت‌هاي كارشناسان محيط‌زيست عملي شد اما در كمتر از 2دهه، پيامدهاي نامطلوب آن آشكار شد ازجمله تخريب منطقه و شيوع يرقان و انواع سرطان در منطقه مجال سكونت را از ساكنان منطقه سلب كرد. براين اساس، كارشناسان همچنان از طريق تريبون‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند مسئولان را از اجراي طرح انتقال آب خزر به فلات مركزي منصرف كنند.

  • به دنبال طرح‌هاي جايگزين باشيم

يكي از منتقدان جدي اين طرح، دكتر اسماعيل كهرم، مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست است. او در گفت‌وگو با همشهري به سفر اخير خود به شهرستان ميناب اشاره كرد و گفت كه انتقال آب باعث نابودي محيط‌زيست كشور شده و زندگي بسياري از شهروندان را تحت الشعاع قرار داده است. براي نمونه انتقال آب ميناب به بندرعباس، زندگي 70هزار شهروند مينابي را با مشكل مواجه كرده است. كهرم ضمن انتقاد از اجراي طرح‌هاي انتقال آب تأكيد كرد: با توجه به وضعيت بحراني محيط‌زيست كشور انتظار مي‌رود مسئولان به جاي طرح‌هاي انتقال آب، گزينه‌هاي ديگري چون تغيير شيوه‌هاي آبياري و تغيير الگوي كشت، صرفه‌جويي و بهينه‌مصرف‌كردن آب در ساير بخش‌ها را در دستور كار خود قرار بدهند.

کد خبر 336590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha