همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت به زنانی که در مناطق شیوع ویروس زندگی می‌کنند، توصیه کرده است به تأخیر انداختن بارداریشان را مد نظر قرار دهند، زیرا هیچ راه مطمئن دیگری برای اجتناب از نقائص مادرزادی وخیم ناشی از این ویروس وجود ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان جهانی بهداشت مستقیماً توصیه نمی‌کند که زوج‌ها باردار نشوند.

نیکا آلکساندر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «توصیه این نیست که زوج‌ها باید بارداری را به تأخیر بیندازند. باید به زوج‌ها در این باره اطلاعات داده شود و به تأخیر انداختن بارداری به عنوان یک گزینه معرفی شود.»

زیکا به سرعت در حال گسترش در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب است و مقامات بهداشتی در چندین کشور مبتلا توصیه‌های مشابهی را به زوج‌ها کرده‌اند؛ اما دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت که هفته گذشته روزآمد شد، می‌تواند بر میلیون‌ها زوج که در مناطق شیوع زیکا زندگی می‌کنند، تأثیر بگذارد.

عفونت زیکا در اغلب موارد بی‌علامت است و در موارد علامت‌دار شدن ناخوشی مختصر و ملایمی ایجاد می‌کند؛ اما زیکا می‌تواند باعث مرگ جنین و نقائص شدید در کودکان زنانی شود که در حین بارداری به این ویروس آلوده شده‌اند.

واکسنی برای زیکا وجود ندارد. دفاع اصلی در مناطق شیوع این ویروس پرهیز از گزیدن پشهها است؛ اما زیکا می‌تواند از طریق آمیزش جنسی بدون حفاظ با مرد دچار عفونت نیز منتقل شود.

مقامات بهداشتی در سراسر جهان به زنان باردار توصیه کرده‌اند به مناطق دارای شیوع زیکا سفر نکنند.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا توصیه‌ای اضافی به مسافران غیرباردار هم کرده است: زنان باید دست کم هشت هفته پس از دچار شدن به بیماری زیکا یا قرارگفتن احتمالی به ویروس صبر کنند و بعد برای باردار شدن تلاش کنند. مردانی هم علائم عفونت زیکا را نشان داده‌اند، باید دست کم شش ماه پیش از تلاش برای بچه‌دار شدن صبر کنند.

در همین حال، ویروس زیکا باعث ایجاد خطراتی برای دانشمندانی شده است که با آن کار می‌کنند. دانشگاه پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیای امریکا اعلام کرد که یکی از پژوهشگران به‌طور تصادفی یک سوزن آلوده را در حین یک تجربه با ویروس به بدنش فرو کرده و دچار علائم بیماری شده است. مقامات بهداشتی پیتسبورگ هم گفتند که این حادثه آزمایشگاهی در ماه گذشته رخ داده است و آن پژوهشگر از بهبودی به سر کارش بازگشته است.

کد خبر 336583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha