همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز اعلام کرد: عربستان این هفته تهدید کرد در صورتی که سازمان ملل متحد نام این کشور و هم پیمانانش را از فهرست سیاه گروه های متهم به کشتار و نقض حقوق کودکان در مناطق جنگی خارج نکند، منابع مالی خود را در حمایت از برنامه های سازمان ملل قطع خواهد کرد و این تهدید موثر واقع شد.

تهدید عربستان به قطع کمک های مالی سبب عقب نشینی سازمان ملل شد

به گزارش ايرنا، این خبرگزاری افزود: این هشدار عربستان سعودی شامل قطع صدها میلیون دلار از کمک مالی این کشور به برنامه های مبارزه با تروریسم و کمک های بشردوستانه سازمان ملل است.

این تهدید که به نوشته رویترز پیش از این گزارشی درباره آن منتشر نشده است، موثر واقع شده و متعاقب آن سازمان ملل متحد نام عربستان را از فهرست بدترین کشورهای ناقض حقوق کودکان در مناطق جنگی خط زد.

یک دیپلمات ارشد سعودی روز دوشنبه به مقامات ارشد سازمان ملل گفت که ریاض از نفوذ خود برای متقاعد کردن سایر دولت ها و سازمان همکاری اسلامی برای قطع روابط با سازمان ملل استفاده خواهد کرد.

به گفته مقامات مستقر در سازمان ملل، چنین تهدیدهایی توسط عربستان در مجموعه گفت و گوهایی بین مقامات ارشد سعودی از جمله «عادل جبیر» وزیر امور خارجه عربستان مطرح شده است.

رویترز نوشت، هیات نمایندگی عربستان در سازمان ملل متحد بعد از ظهر روز سه شنبه از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

اقدام بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در افزودن نام ائتلاف نظامی تحت امر عربستان در فهرست کشورها، جنبش های شورشی و سازمان های تروریستی که در کشتار، معلول ساختن و سوء استفاده از کودکان در درگیری ها نقش دارند، خشم عربستان را برانگیخت.

سازمان ملل متحد هفته گذشته با انتشار گزارشی 40 صفحه ای که «لیلا زورقی» (Leila Zerrougui) نماینده ویژه دبیر کل در امور کودکان و درگیری های مسلحانه در تهیه نسخه اولیه آن نقش داشت، اعلام کرد ائتلاف تحت امر عربستان مسوول حدود 60 درصد از کشتار هزار و 953 کودکی بوده که از پارسال تاکنون در درگیری های یمن کشته یا زخمی شده اند.

بان کی مون به امید آرام کردن خشم عربستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نام ائتلاف تحت امر عربستان را به شرط بررسی این موضوع توسط کمیته مشترک سازمان ملل متحد و عربستان، از فهرست سیاه مذکور حذف خواهد کرد.

  • سرازیر شدن موج انتقادها به سوی سازمان ملل

عقب نشینی سازمان ملل از قرار دادن نام این ائتلاف در چنین فهرستی، موجی از انتقادهای گروه های حقوق بشر را برانگیخته است و آنها بان کی مون را به تسلیم شدن در برابر ارعاب سعودی ها متهم می کنند.

سجاد محمد ساجد مدیر گروه بین المللی امدادرسانی (آکسفام) در یمن در بیانیه ای اعلام کرد: به نظر می رسد که قدرت سیاسی و نفوذ دیپلماتیک مانع از انجام وظیفه سازمان ملل در افشاگری مسوولان کشتار و معلول کردن بیش از 1000 نفر از کودکان یمنی شده است. تصمیم عقب نشینی سازمان ملل از یافته هایش، شکستی اخلاقی محسوب می شود و با همه اصول سازمان ملل مغایرت دارد.

در مقابل «عبدالله معلمی» سفیر عربستان در سازمان ملل از خروج نام رژیم صهیونیستی از این فهرست در سال گذشته انتقاد و اعلام کرده که این رژیم مسوول جنایت علیه کودکان است و تعداد جنایت های آن حتی بسیار بیشتر از آمار غیر دقیقی است که درباره یمن ارائه شده است.

وی گفت روز دوشنبه در نشست رو در رو با «جان الیسون» معاون دبیر کل به قرار دادن نام عربستان در فهرست سال 2016 اعتراض کرده است. وی سپس اقدام دبیر کل در عقب نشینی از موضع قبلی خود را ستود.

سفیر عربستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: حذف نام عربستان بوضوح بیگناهی ائتلاف تحت امر عربستان در یمن را اثبات می کند.

وی تاکید کرد که تصمیم سازمان ملل «غیر قابل بازگشت و غیر مشروط» است.

کد خبر 336418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha