همشهری آنلاین: فرماندار سوادکوه برای توقف فعالیت معدن در محوطه غار دژ اسپهبد خورشید ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته تعیین کرد.

Castle

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عبدالجواد توحیدی فرماندار شهرستان سوادکوه در جمع خبرنگارانی که برای بازدید غار دژ اسپهبد خورشید به منطقه رفته بودند این دژ را یکی از اصلی‌ترین، باارزش‌ترین و قابل توجه‌ترین مجموعه‌های تاریخی استان اعلام کرد.

وی نبود مدیریت شایسته، قوانین صحیح، کج سلیقه‌گی‌ها و ... را دلیل انجام اقداماتی نظیر فعالیت معادن در اطراف یک اثر منحصر به فرد تاریخی عنوان کرد.

توحیدی تصریح کرد: شاید در نحوه فعالیت این معادن به ظاهر قوانین حریم‌های قانونی هم رعایت شده باشد ولی در برخی از موارد شاید لازم باشد که اجازه ندهیم چهره اثر هم مخدوش شود.

او فعالیت معدنکاران متخلف را به ساخت خانه بدون مجوز تشبیه کرد که اگر ساخت آن در مراحل اولیه متوقف شود آسان‌تر است و افزود: با توجه به انتخابات دو مرحله‌ای در شهرستان از زمان انتصابم فرصتی برای رسیدگی جدی به این موضوع پیش نیامد اما از ابتدای امسال اهمیت موضوع را به تمامی ادارات اعلام کردیم تا فعالیت‌های جدی‌تر صورت گیرد.

فرماندار سوادکوه تصریح کرد: با توجه به اینکه این معادن مجوز دارند نمی‌توانیم یک شبه فعالیت‌ها را متوقف کنیم زیرا که این کار باید طی مراحل اداری و پرداخت حق و حقوق افراد بر طبق قانون انجام شود.

توحیدی با بیان اینکه شخصا و به صورت جدی پیگیر توقف فعالیت‌های آسیب‌رسان به دژ اسپهبد هستم، گفت: با توجه به شرایط موجود نمی‌توانیم چکشی عمل کنیم ولی شایسته است که کارها را تسریع کنیم زیرا که نمی‌خواهیم با یک حرکت شتابزده عده‌ای کارگر ساده را بیکار کنیم از این رو در چارچوب قانون این موضوع را در اولویت کاری قرار می‌دهیم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه علاوه بر آثار باستانی، محیط زیست و کشاورزی منطقه نیز در خطر قرارگرفته است، گفت: طبق تصمیمی که گرفته شده به عنوان نخستین گام دیگر مجوز راه‌اندازی هیچ معدن شن و ماسه‌ای در محدوده خطیر کوه صادر نمی‌شود و در مراحل بعد اطراف محوطه ساماندهی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که کامیون‌های عبوری از جاده‌ای که دژ اسپهبد در آن واقع شده این خاک‌ها را به کجا می‌برند اظهار داشت: به دلیل کیفیت بالای سن و ماسه این منطقه، این مصالح برای ساخت و سازها از جمله محور تهران - مازندران استفاده می‌شود که البته با بی‌توجهی به منظر اثر خاک‌های روبروی آن برداشته شده است.

توحیدی با اشاره به اینکه فعالیت معدن همجوار اثر را تا 72 ساعت آینده متوقف خواهد کرد، گفت: در آینده نزدیک تمامی تهدیدها برداشته شده و در تلاشیم تردد گردشگران در منطقه را نیز سهولت بخشیم.

در جاده‌ای که از دوآب در جاده فیروزکوه به استان سمنان منتهی می‌شود و یک معبر تاریخی است علاوه بر اطراف دژ اسپهبد، ده‌ها معدن دیگر به صورت شبانه‌روزی سرگرم فعالیت هستند که علاوه بر آسیب رساندن به این اثر تاریخی منحصر به فرد، صدمات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

کد خبر 336349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha