دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با تکذیب اخباری مربوط به یاس وزیر خارجه و نیز ارسال نامه از سوی موگرینی در مورد برجام گفت: دروغ سازی و جعل به سکه رایج برخی رسانه‌ها تبدیل شده است. وی همچنین درباره رابطه با عربستان و مسائل مربوط به برجام توضیح داد.

حسین جابری انصاری

به گزارش ایسنا، حسین جابری‌ انصاری، سخنگوي وزارت امور خارجه، در نشست خبری دوشنبه (17 خرداد) خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با اتهام‌زنی‌های اخیر آمریکا علیه ايران در گزارش سالانه خود و سیاست‌هایی که وزارت امور خارجه در قبال این اتهام‌زنی‌ها و تکرار نشدن آن دنبال خواهد کرد، گفت: گزارش اخیر ایالات متحده آمریکا گزارش بی‌اعتباری است به دلیل آن‌که در واقع یک دستورالعمل ایدئولوژیک را کپی‌ پیست کرده است.

وی ادامه داد: آنها واقعیت‌ها را در گزارش سالانه خود لحاظ نکرده‌اند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران خود بزرگترین قربانی تروریسم است و 17 تن از اتباع کشورمان قربانی عملیات تروریستی گروه‌های تروریستی شدند که متأسفانه تحت حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا به اعمال خود ادامه می‌دهند.

  • گزارش‌ سالیانه آمریکا درباره تروریسم به شدت سیاست‌زده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر جلودار و پیشتاز مبارزه با جریان‌های تروریستی افراطی و تکفیری است،‌ خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر جلودار مبارزه با جریان‌های تروریستی و گروه‌های تکفیری است که امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته‌اند. بدیهی‌ترین مسائل در این گزارش مورد توجه قرار نگرفته است، بنابراین عملاً کمترین اعتباری برای چنین گزارش‌هایی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: این گزارش‌ها به شدت سیاست‌زده بوده و تابعی از نوع رابطه آمریکا با کشورهای مختلف جهان است. این در حالی است که موضوع تروریسم به عنوان مسأله تهدیدکننده امنیت بین‌المللی باید مجرد و جدای از اختلافات و دعواهای سیاسی مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین لازم است که رویارویی همه جانبه، جدی و اساسی با آن در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار بگیرد.

جابری‌انصاری با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در رابطه با گزارش سالانه آمریکا موضعی روشن دارد، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران بر مدار سیاست‌های راهبردی و استراتژیک خود به سیاستش ادامه خواهد داد. هم در زمینه رویارویی با تروریسم و هم در زمینه تمام مسائل مربوط به سیاست خارجی و توافق در موضوع خاص هسته‌ای، (گزارش سالانه آمریکا) تأثیری در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران ندارد. کشورمان سیاست‌های خود را بر اساس اصول کلی سیاست خارجی کشور در زمینه‌های مختلف و بر اساس واقعیت‌های موجود و نیازها اتخاذ می‌کند.

  • هیچ گفت‌وگوی رسمی بین مقامات ایرانی و عربستانی صورت نگرفته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود مذاکرات محرمانه بین ایران و عربستان در جریان است؟ اظهار کرد: هیچ گفت‌وگوی رسمی بین مقامات ایرانی و عربستانی صورت نگرفته است.

جابری‌انصاری افزود: در اجلاسیه‌های بین‌المللی و نشست‌های فکری و پژوهشی گفت‌وگوهایی بین اتباع ایران و اصحاب محافل فکری ایران با عربستان ممکن است این ارتباطات پیش آید، ما با عربستان قطع رابطه نکرده‌ایم، آن‌ها هستند که قطع رابطه کردند و ارتباط با اتباع دو کشور ممنوع نیست.

  • آقای ظریف با انرژی کامل در حال پیگیری امور مربوط به دیپلماسی کشور است

جابری‌انصاری در پاسخ به این سوال که در چند روز گذشته یکی از کارشناسان مطرح عرصه سیاسی خارجی کشور در گفت‌وگویی اعلام کرده‌اند که وزیر خارجه به دلیل برخوردهایی که با وی پس از برجام صورت گرفته دچار یاس، ناامیدی و سرخوردگی شده است؟ گفت: افراد آزاد هستند که نظرات خود را مطرح کنند ولی شخص وزیر خارجه با انرژی کامل و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در حال پیگیری امور مربوط به دیپلماسی کشور هستند. ایشان در طول روز در ساعت‌های مدیدی مشغول انجام وظایف در راستای پیش برد منافع ملی کشور هستند. در ماموریت‌ها و سفرهای خارجی برنامه کاری ایشان از هفت صبح آغاز می‌شود و تا هشت الی ده شب ادامه دارد. برنامه‌های بسیار فشرده و به هم چسبیده به نحوی که گاهی بین این برنامه‌ها فاصله‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: آقای ظریف و مجموعه همکاران ایشان تا هنگامی که مسئولیت امور را بر عهده دارند به مقتضی مسئولیت خود در راستای خدمت به اهداف و منافع ملی کشور عمل می‌کند و چنین اتفاقاتی در بیلان کاری وزیر خارجه تاثیری ندارد.

وی با اشاره به این‌که برخی از نقدها و مطالبی که در ارتباط با عملکرد دستگاه وزارت خارجه مطرح می‌شود همراه با بی‌انصافی و خارج از مرزهای اخلاقی مرسوم است، افزود: متاسفانه این‌گونه رفتارها گویی به یک سکه رایج در این عرصه تبدیل شده است در حالی‌که به طور اخلاقی و قانونی ناپسند هستند.

این دیپلمات ارشد کشور با انتقاد از جعل اخبار و گروه‌سازی که در برخی از رسانه ها جریان دارد افزود:‌ آن‌ها مثل ملانصرالدین هستند که می‌گوید جایی که من ایستاده‌ام مرکز زمین است و هر کسی شک دارد آن را متر کند. این‌گونه رفتارها به امری رایج در بین برخی از اهالی سیاست و رسانه تبدیل شده است در حالی‌که این برخوردهای غیر اخلاقی و غیرقانونی مخالف قوانین کشور است.

در ادامه این نشست مطبوعاتی خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت: بارها شما مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد نقض برجام را بر عهده هیأت عالی نظارت بر برجام انداخته‌اید و گفته‌اید که تصمیم‌گیری در مورد این موضوع مربوط به وزارت خارجه نیست در حالی که در شروط 9 گانه‌ای که مقام معظم رهبری در مورد برجام مطرح کرده‌اند در بند یک و دوی آن به موضوع لغو تحریم‌ها و هم‌چنین لزوم اعمال نشدن تحریم‌های جدید علیه ایران تاکید شده و نقض این دو را نقض برجام به نوعی اعلام کردند. در این پیام دولت به عنوان مخاطب مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است. در روز شنبه نیز مقام معظم رهبری در سخنان خود به صراحت گفتند که آمریکایی‌ها از ابتدا تاکنون دبه کرده‌اند. حال با توجه به این سخنان به نظر می‌رسد که وزارت خارجه شرعاً و قانونا مکلف به توقف اجرای برجام و تصمیم‌گیری در این زمینه است که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: وزارت خارجه تابع دستورات جنابعالی نیست. وزارت خارجه جزوی از نهادهای حاکمیتی است و نه مذاکرات مربوط به برجام را بدون هماهنگی انجام داده و نه دیگر مسائل مربوط به آن را.

او با بیان این که مسیر طی شده در مورد برجام و روندهای مربوط به آن بر اساس هماهنگی‌های لازم انجام شده است و دیگر اقدامات مرتبط با این موضوع نیز به همین منوال خواهد بود افزود: دولتی هستیم که بر اساس قانون کار می‌کنیم. هیأت عالی نظارت بر برجام نیز بر اساس دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است و این هیأت موظف است که مسائل مربوط به برجام را رصد کند و گزارش آن را به مقام معظم رهبری ارائه دهد.

انصاری ادامه داد: تصمیمات ملی در مجموعه نهادهای حاکمیتی اتخاذ می‌شود و ما نیز در دستگاه وزارت خارجه سیاست‌های مربوطه را اجرایی و دنبال می‌کنیم.

او با بیان این که دولت سیاست‌های ملی کشور را دنبال می‌کند و مستحضر به پشتیبانی اکثریت آرای ملت است، افزود: البته حق جنابعالی و جریان‌های منتقد است که نظرات خود را بگویند ولی نمی‌توانند تکلیفی برای دولت مشخص کنند. دولت منتخب ملت و نوکر ملت است و بر اساس چارچوب قانون و دستورات مراجع و نهادهای عالی حاکمیتی، سیاست‌های کشور را در راستای تامین منافع مردم به پیش می‌برد.

  • اصل خبر نامه موگرینی به ظریف دروغ است

خبرنگاری دیگر از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر نامه خانم موگرینی به ظریف در ارتباط با برجام منتشر شد، شما این خبر را تکذیب کردید. آیا در تکذیب مورد اشاره، شما نامه را تکذیب کردید یا محتوای آن را؟ که این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ تصریح کرد: معروف است که می‌گویند دروغ بزرگ‌تر بگویید تا افراد بیش‌تری باور کنند. کل خبر مورد اشاره دروغ است و چنین مکاتبه‌ای نبوده است.

وی تصریح کرد: همان‌طور که پیش از این اشاره کرده‌ام گویی دروغ‌سازی و جعل خبر به یک سکه رایج در برخی از رسانه‌ها تبدیل شده است و مرزهای اخلاق درنوردیده شده است.

جابری انصاری با بیان این که ملت‌ بارها با نوع انتخاب خود جواب این نوع رویکردها را داده‌اند، افزود: با دروغ‌گویی،‌ جعل خبر و فریب‌کاری امکان تغییر وجود ندارد و اگر تغییری هم ایجاد شود موقتی است.

اخبار منتشر شده در مورد احتمال لغو انتقال آب سنگین از سوی ایران به آمریکا سوال دیگری بود که در این نشست مطبوعاتی از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد که او توضیح داد: مطابق برجام باید ایران مقداری از آب سنگین خود را در معرض فروش قرار دهد و ایران این کار را انجام داده است. آن‌چه که در این راستا مهم است این‌که ایران به وظایف خود در این ارتباط عمل کرده است. ما طبق برجام متعهد به فروش بخشی از آب سنگین موجود در کشور هستیم که این کار را انجام داده و آن را در معرض فروش گذاشته‌ایم.

وی هم‌چنین از خبرنگاران خواست جزییات فنی مربوط به این موضوع را از سازمان انرژی اتمی پیگیری کنند.

در این نشست خبری که بیش از یک ساعت به طول انجامید، خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت، پس از این‌که آمریکا و چند کشور اروپایی بیانیه‌ای را صادر کردند و از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی خواستند که با ایران تعامل کنند آقای ظریف اعلام کرده که صرف بیانیه دادن کافی نیست و باید اقدام عملی انجام شود. از دیگر سو شرکت هواپیمایی ایرباس به دلیل مسائل بانکی و باز نشدن مسیر مرتبط با آن احتمال لغو فروش هواپیما به ایران را اعلام کردند. ایران تا چه زمانی می‌خواهد در ارتباط با این مسائل و نقض برجام از سوی طرف مقابل سکوت کند؟

انصاری در پاسخ گفت: سیاست ما پیگیری منافع کشور بر اساس طراحی‌ها و سیاست‌های کلی در تعامل با موضوع برجام است. همان‌طور که پیش از این گفتم در مورد موضوع نقض برجام در هیأت عالی نظارت بر برجام که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده تصمیم‌گیری می‌شود، مجموعه‌ای از تحولات در ارتباط با این موضوع از سوی وزارت خارجه و نهادهای دیگر به این هیأت ارائه می‌شود و تصمیم‌گیری در این ارتباط را این هیأت عالی انجام می دهد و ما نیز در وزارت خارجه تابع این تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

وی با تاکید بر این‌که رفع اجزای مختلف تحریم‌ها و مشکلات مرتبط با تعاملات بانکی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی است، بر اهمیت اجرایی شدن تعهدات طرف مقابل در این زمینه و پیگیری این موضوع از سوی وزارت خارجه اشاره کرد و افزود:‌ هرگونه تصمیم‌گیری در مورد آینده برجام و دیگر مسائل سیاست خارجی کشور بر اساس واقعیت‌ها و از سوی نهادهای عالی کشور اتخاذ می‌شود.

خبرنگار دیگری به اتهام‌زنی‌های مکرر عربستان علیه ایران و سردار سلیمانی در ارتباط با آزادسازی فلوجه اشاره و از سخنگوی وزارت خارجه پرسید، به تازگی مقامات عربستانی در ارتباط با فلوجه اعلام کردند که باید اهل سنت در این منطقه نسل‌کشی شود تا ما از این طریق بتوانیم شیعیان عراق را سرکوب کنیم؟ که انصاری در پاسخ اعلام کرد: این‌که عربستان چرا این کار را می‌کند را باید از مقامات عربستانی بپرسیم نه از ما.

وی از استفاده ابزاری عربستان از تروریسم برای تحقق اهداف خود انتقاد کرد و افزود:‌ بخش اعظم از گروه‌های تکفیری و تروریستی مورد حمایت‌های لجستیکی، مادی و سیاسی عربستان هستند و امروز در بسیاری از محافل این یک موضوع قطعی است که عربستانی‌ها از تروریسم تکفیری به عنوان ابزار جهت پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند و مشکلات موجود در منطقه نتیجه این سیاستی است که از سوی سعودی‌ها دنبال می‌شود.

وی با بیان این‌که گسترش گروه‌های تروریستی به مرور تهدیدات را مورد توجه خود عربستان خواهد کرد، تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم حمایت از تروریست و استفاده ابرازی از آن به مرور زمان به ضد خود منجر می‌شود و عربستان خود دیر یا زود هدف گروه‌های تکفیری و تروریستی قرار خواهد گرفت که از آن‌ها در مقطعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده ابزاری کرده است.

  • سازمان همکاری اسلامی به جزئی از وزارت خارجه سعودی تبدیل شده‌اند

کارشکنی‌های عربستان در عدم ایجاد زمینه برای اعزام حجاج ایرانی به خانه خدا و این‌که آیا ایران قصد دارد این موضوع را از طریق برخی از مکانیزم‌ها از جمله سازمان همکاری اسلامی دنبال کند، موضوع دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آن موضع گرفت و اظهار کرد: عربستان با سیاست اخیر خود عملا صد عن سبیل الله کرده است و برخلاف تعهدات خود به عنوان میزبان حج عمل کرده است.

وی با بیان این‌که عربستانی‌ها با عدم تامین امنیت و ارائه خدمات کنسولی به حجاج ایرانی راه را برای شرکت شهروندان ایرانی در حج بسته است، ادامه داد: این‌که چه اقداماتی در واکنش به این مسأله انجام شود، منوط به فایده بخش بودن آن اقدامات است. متاسفانه در حال حاضر سازمان همکاری اسلامی به جزئی از وزارت خارجه سعودی تبدیل شده و مثل اداره‌ای از این وزارت‌خانه عمل می‌کند و طرح اعتراض به این موضوع در دبیرخانه این سازمان معلوم نیست که نتیجه داشته باشد یا نه. در عین حال این موضوع در اولویت پیگیری‌های دیپلماتیک وزارت خارجه با استفاده از روش‌های ممکن قرار دارد.

خبرنگاری در ادامه این نشست از سخنگوی وزارت خارجه درباره چالش‌ها و دست‌اندازها در دستگاه سیاست خارجی و مکانیزم مقابله با آن پرسید، که انصاری گفت:‌ سیاست خارجی به دلیل فعال بودن و پویا بودن‌اش برای تمام کشورها ترکیبی از فرصت‌ها و چالش‌ها است و کشورهایی که در این عرصه فعال‌تر هستند با این مسائل برخورد بیشتری دارند. سیاست خارجی ایران در خلاء اتفاق نمی‌افتد و در یک محیط واقعی پیگیری می‌شود، بنابراین واقعیت‌های موجود و روندهایی که در محیط پیرامونی در جریان است در شکل‌گیری آن تاثیرگذار است. در این چارچوب هنر سیاست خارجی هر کشور این است که با شناخت دقیق روندها، فرصت‌های فرا روی سیاست خارجی را به حداکثر برساند و چالش‌ها را مدیریت و مهار کند.

جابر‌ی‌انصاری با بیان این‌که ما در دستگاه سیاست خارجی تلاش کردیم که در این چارچوب حرکت کنیم افزود: به صورت نسبی دولت و دستگاه سیاست خارجی در راستای پیگیری این سیاست دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

انصاری با تاکید بر این‌که سیاست یک امر پویا است و ایستا نیست، ادامه داد: مهم این است که در داخل کشور با مسائل سیاست خارجی به شکل ملی برخورد کنیم.

خبرنگاری دیگر خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت، اخیرا در رسانه‌ها خبری منتشر شده مبنی بر این‌که یک زندانی یونانی با سفیر کشورمان در یونان تماس گرفته و در مورد چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی توسط صهیونیست‌ها اطلاعاتی داده مبنی بر این‌که آن‌ها زنده هستند.

انصاری در پاسخ گفت: گزارش چنین تماسی را من ندیده‌ام. بررسی می‌کنم و اگر چنین مساله‌ای وجود داشت در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم دیپلمات‌های ایرانی توسط متحدان فالانژ رژیم صهیونیستی ربوده شده‌اند و بعد از ربوده شدن در اختیار صهیونیست‌ها قرار گرفتند. با توجه به این موضوع از دید ایران چهار دیپلمات ایرانی در اختیار صهیونیست‌ها هستند و مسئولیت این موضوع متوجه صهیونیست‌ها است.

این مقام وزارت خارجه هم‌چنین در مورد مذاکرات صلح در افغانستان تاکید کرد:‌ سیاست ثابت ایران کمک به پیش برد روند صلح و آرامش در افغانستان است و از هرگونه اقدام دولت افغانستان با هدف ایجاد صلح و آرامش در این کشور استقبال می‌کند. پیش روی ارتش عراق در مبارزه با تروریست‌های تکفیری در فلوجه و تاثیر وحدت مردم این کشور در کسب این موفقیت موضوع دیگری بود که از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و وی در پاسخ گفت: حتما عنصر اساسی در رویارویی با تروریست‌ها ایجاد اتحاد ملی بر علیه آن‌ها در کشور عراق است.

او با اشاره به حمایت برخی از بازیگران منطقه‌ای از تروریست‌ها و جریان‌های افراطی خاطرنشان کرد:‌ استفاده ابزاری از تروریست به مرور به ضد خود آنها تمام می‌شود.

انصاری ادامه داد: امیدواریم با انسجام هر چه بیشتر ملت عراق زمینه موفقیت هر چه بیشتر مردم این منطقه جهت مبارزه با تروریست‌ها فراهم شود.

ادعای اخیر پارلمان عربی مبنی بر مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ایران موضوع دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آن واکنش نشان داد و گفت: موضع ایران در ارتباط با این موضوع ثابت است جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است و جز جدایی‌ناپذیر از اراضی ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که جنجال‌ها و سرو صداهای رسانه‌ای تاثیری در واقعیت این موضوع نخواهد داشت گفت:‌ ما بارها اعلام آمادگی کرده‌ایم که حاضریم سوء‌تفاهم‌های موجود را در اداره ابوموسی بر اساس توافق‌های موجود بین دو کشور با گفت‌وگوی دو جانبه حل کنیم. سیاستی که امارات دنبال می‌کند و از سوی برخی از کشورهای عربی نیز تحریک می‌شود تاثیری در حل این مسائل ندارد و تنها به تشدید اختلافات منجر می‌شود.

خبرنگار دیگری در مورد مسائل مطرح شده در ارتباط با لغو قرارداد شرکت هواپیمایی ایرباس با ایران به دلیل باز نشدن کانال‌های بانکی پرسید که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش گفت: بعد از برجام مجموعه توافق‌های اقتصادی با کشورهای مختلف انجام شده و این قراردادها از جمله قرارداد مورد اشاره از مسیر تخصصی و فنی خود در حال پیگیری است. موضع تعاملات بانکی و مشکلات مربوط به آن در دستور کار وزارت خارجه است و جزئیات فنی این‌گونه توافق‌ها باید از نهادهای مربوطه از جمله شرکت‌های هواپیمایی یا وزارت راه و شهرسازی که اطلاعات تخصصی در این زمینه دارند دریافت شود.

این مقام وزارت خارجه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی به ارائه گزارشی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه به چهار کشور اروپایی فنلاند، سوئد، لهستان، لیتوانی پرداخت و گفت: در هر چهار کشور همایشی اقتصادی با حضور تجار ایرانی و تجار کشورهای مورد اشاره برگزار شد و نشست‌هایی را نیز در حاشیه این همایش‌ها انجام شد که به برخی توافقات نیز منجر شد. یکی از دستورکارهای مهم در این سفر و برگزاری این همایش‌ها موضوع همکاری‌های اقتصادی و رفع مشکلات تعاملات بانکی بود. با حضور معاون بانک مرکزی و مسئولان مرتبط در حاشیه همایش‌های اقتصادی نشست‌هایی برای تسهیل ارتباطات و تبادلات بانکی نیز برگزار شد و در برخی از این کشورها موفقیت‌هایی نسبی در این زمینه حاصل شد.

باقدام اخیر دولت افغانستان مبنی بر ایجاد سد بالادستی در سد دوستی و این‌که این اقدام به تضییع حقوق ایران در این ارتباط نخواهد شد، سوال دیگری بود که از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد.

انصاری در پاسخ گفت: موضوع رودخانه‌های مرزی و سدسازی بر روی این رودخانه‌ها از جمله موضوعات مورد اختلافی بین کشورهای همسایه است که رودخانه‌ای در مسیر آن‌ها قرار دارد و این فقط مربوط به ایران و افغانستان نیست. بین ما و برخی کشورهای دیگر و بین برخی از کشورهای همسایه با دیگر کشورها این اختلافات وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با مسائل یمن گفت:‌ ما بارها گفته‌ایم که عربستان و ائتلافی که به رهبری آن ایجاد شده به صورت روزمره و آشکارا در حال نقض قوانین بین‌المللی ناظر به جنگ‌ها در یمن است.

وی با اشاره به کشتار غیرنظامیان توسط عربستان و ائتلاف حامی آن در یمن افزود:‌ گزارش اخیر سازمان ملل متحد نیز تائیدی بر این واقعیت آشکار است و باید تاکید کرد که این سیاست عقیم که مبتنی بر نسل‌کشی و کشتار جمعی است امکان ادامه ندارد و عربستان چاره‌ای ندارد که واقعیت‌های این عرصه و خواسته‌های مردم یمن را بپذیریم.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای ترامپ یکی از کاندیداهای جمهوری‌خواه انتخابات 2017 آمریکا مبنی بر این‌که در صورت پیروزی برجام را پاره خواهد کرد اظهار کرد: این اظهارات قابل قبول نیست و خود ترامپ نیز می‌داند این مطالب در کمپ‌های انتخاباتی و در این راستا مطرح می‌شود.

برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک توافق بین‌المللی است و شرکای مختلفی دارد و تابع خواسته‌های یک سیاست‌مدار و یا یکی از کشورهای دخیل در برجام نیست و همان‌طور که گفتم یک توافق بین‌المللی است.

انصاری هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اخیرا وزارت خارجه سوریه نامه‌ای به نهادهای بین‌المللی نوشته و از سه کشور عربستان، ترکیه و قطر به خاطر دخالت‌هایشان در امور داخلی این کشورها و حمایت‌هایشان از تروریست‌های تکفیری شکایت کرده است و نظر ایران در این ارتباط چیست؟ اظهار کرد: در موضوع بحران سوریه شاهد مداخله گسترده برخی قدرت‌های خارجی و استفاده ابزاری آن‌ها از تروریسم جهت دستیابی به اهداف‌شان هستیم.

وی با بیان این‌که مسأله سوریه در ابتدا دارای ابعاد داخلی و مبتنی بر وجود اختلافاتی بین بخش‌هایی از مردم این کشور و گروه‌های سیاسی آن کشور با دولت سوریه بود، افزود:‌ این اختلافات می‌توانست در مجاری سیاسی و دیپلماتیک خود دنبال شود ولی به دلیل دخالت‌های خارجی تبدیل به بحران شد و حق سوریه است که در ارتباط با این دخالت‌ها اعتراض کند.

حسین جابری‌انصاری در ابتدا این نشست مطبوعاتی با تسلیت فرارسیدن سالگرد رحلت امام خمینی(ره) فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و ادامه داد: در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم. از فردا این ماه در ایران آغاز خواهد شد و امروز نیز در برخی از کشورهای اسلامی روز اول ماه مبارک رمضان اعلام شده است. حلول این ماه را به همه مسلمانان تبریک می‌گویم و امیدوارم که فرصت استفاده از این فضای معنوی برای همه ما فراهم شود. ماه مبارک رمضان فرصتی برای توجه به مسائل اساسی، خالق و اجتناب از اختلاف و درگیری‌ها است و امیدواریم جهان اسلام در این ماه مبارک به این مسائل توجه جدی‌تری داشته باشد.

کد خبر 336127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha