همشهری آنلاین: رییس جمهوری بولیوی با گذاشتن دسته گل بر بنای یادبود ال چه گوارا به وی ادای احترام کرد.

به نوشته ال موندو، اوو مورالس که به منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد کشته شدن چه گوارا در محل بنای یادبود این چریک انقلابی حضور یافته بود، در سخنانی گفت: ما به اینجا نیامده‌ایم از یک مرحوم یاد کنیم چرا که ال چه همچنان در قلب‌های ما زنده است. او بر کار‌های ما که برای نجات ملت‌ها از فقر انجام می‌گیرد نظارت دارد.

مورالس با اشاره به حضور مردم در سالگرد کشته شدن ال چه افزود: آقایانی که پول و در آمد کارگران را به بازی می‌گیرند، در یکی از مطبوعات منتسب به خود نوشته بودند که مردم اندکی به این مراسم خواهند آمد چرا که ال چه نمادی از گذشته است. آن‌ها نمی‌خواهند از مردمی که اینجا حضور دارند، صدای نه به نئو لیبرالیسم را بشنوند.

مورالس تاکید کرد: در دهه‌های 50 و 60 ملت‌ها سلاح‌های خویش را علیه امپراطوری(ایالات متحده آمریکا) علم می‌کردند و با آن به مبارزه می‌پرداختند، اما اکنون این آمریکا است که ملت‌ها را هدف سلاح‌های خویش قرار داده است.

بیش از دو هزار نفر از کشور‌های دور دستی نظیر فرانسه در مراسم بزرگداشت چه حضور یافته بودند.

در جریان این مراسم آواز‌های انقلابی نیز از طریق بلندگو پخش می‌شد و مردم با گوشی‌های موبایل و دوربین‌های خود عکس می‌انداختند بسیاری از افراد خارجی در این مراسم نیز پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که بر آن‌ها نوشته شده بود، ال چه زنده است.

ال چه گوارا پس از مدت‌ها مبارزات چریکی در بولیوی به دست کماندوهایی که توسط آمریکا تعلیم دیده بودند دستگیر و در 9 اکتبر 1967 تیرباران شد.

کد خبر 33584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز