شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخی شبکه‌های عراقی پنجشنبه گذشته با استناد به اعترافات عناصر دستگیرشده داعش در عملیات فلوجه فاش ساختند که صدها تروریست در یک پادگان زیر زمینی مخفی در ۲۵ کیلومتری پایگاه عین الاسد، محل استقرار نظامیان آمریکایی در غرب الانبار تحت نظر مربیان و مستشاران آمریکایی سرگرم آموزش نظامی هستند.

 واشنگتن به دنبال جایگزین داعش

به گزارش ایرنا، این گزارش جدید اضافه شده به پرونده قطور آمریکایی ها در خصوص حمایت از داعش ، نشان می دهد که واشنگتن قصد ندارد از بازی با برگه گروه های تروریستی در عراق و سایر کشورهای منطقه دست بردارد.

در گزارشی که شبکه تلویزیونی 'الغدیر' ارگان خبری سازمان بدر در عراق از این موضوع پخش کرده است، گفته شده، این پادگان نظامی تحت نظارت کامل ژنرال های آمریکایی قرار دارد و هم اکنون 900 تن از جنگجویان در این پادگان زیرزمینی مخفی، در حال آموزش هستند که رهبری آنان را 'رافع العیساوی' وزیر دارایی سابق عراق که به جرم اقدامات تروریستی دردادگاه های عراق به اعدام محکوم شده، برعهده دارد.

برخی منابع عراقی نام این گروه جدیدی که آمریکایی ها در حال زایش آن هستند 'حماس عراق' عنوان کرده اند که پیش از این شاخه نظامی یکی از احزاب عراقی بوده است و گفته می شود این سازماندهی جدید حاصل کنفرانس دوحه قطر در سال گذشته میلادی است.

هنوز جزییات کاملی از این خبر که از سوی نیروهای اطلاعات الحشدالشعبی فاش شده، در دست نیست، اما این اولین بار نیست که آمریکایی ها به این صراحت به حمایت از گروه تروریستی و تکفیری داعش ، متهم می شوند و از نظر نیروهایی که هم اکنون در حال نبرد با تروریست ها هستند، این کشور همچنان بزرگترین حامی تروریسم و متحد دولت تروریست پرور سعودی است.

واشنگتن از ابتدا در قبال داعش سیاست های منفعلانه و مبهم داشته است و اوج آن هنگامی بود که داعش در 10 ژوئن 2014 به دروازه های بغداد رسید و دولت عراق از جهانیان درخواست کمک کرد و پاسخ آمریکا منفی بود.

واشنگتن در آن هنگامه وحشت، نه تنها تعلل کرد که حتی برای عراقی ها شرط گذاشت و سرانجام نیز تا تابستان همان سال، هنگامی که داعش به جانب اربیل میل کرد، حتی به ظاهر نیز مداخله نکرد.

نقش آمریکایی ها در آن روزها بگونه ای بود که تابستان داغ عراقی ها در سال 2014میلادی بدون کمترین تحرک واشنگتن سپری شد ، اما راه اندازی ائتلافی با شرکت 70 کشور نتوانست ابهامات را در قبال سیاست های ضد تروریستی این کشور بر طرف کند، بویژه با برملا شدن و افشای اسناد و مدارکی که نشان داده است این کشور در طول 2 سال گذشته ازطریق پرتاب محموله های مختلف تسلیحاتی، تجهیزات نظامی و حتی مواد غذایی و جابجایی نیرو، داعش را حمایت کرده است.

چشم پوشی از تشکیل گروه مسلح یکهزار نفری موسوم به 'ارتش عباسیان' که با هزینه 3 میلیارد دلاری عربستان سعودی در 22 سپتامبر 2015 در استان الانبار اعلام موجودیت کرد ، یکی دیگر از موارد اتهامی آمریکا در حمایت از گروه های مسلح ناشناس در عراق است.

آمریکا تنها به چشم پوشی اکتفا نکرد بلکه همان طور که 'عامر ثابت المحلاوی' فرمانده این گروه مسلح عنوان کرد: 500 تن از نیروهای این گروه در پادگان الحبانیه و 500 نفر دیگر نیز در پادگان های 'البغدادیه'، 'بروانه' و 'سکران' که عموما پادگان های نظامی تحت اختیار آمریکایی ها در استان الانبار هستند، آموزش داده شده اند.

ابهامات کارنامه آمریکایی ها در خصوص ارتباط نظامیان این کشور با گروه تروریستی داعش هر روز که می گذرد قطورتر می شود و در پوشه حاوی اسناد و مدارک، از عکس و فیلم وجود دارد تا محصولات و سلاح های ساخت روز کارخانه های تسلیحاتی آمریکا .

عملکرد آمریکایی ها در ارتباط با جنگ علیه تروریسم به حدی مشکوک و تردید آمیز است که طی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه این هفته خبرنگاران ایرنا بارها شاهد بوده اند که نیروهای حاضر در منطقه با شنیدن صدای پرواز هواپیماهای جنگی، با نگرانی آسمان منطقه را زیر نظر می گیرند و خدا خدا می کنند که این جنگنده ها، آمریکایی یا متعلق به متحدان آمریکا در ائتلاف بین المللی نباشد.

یکی از نیروهای پلیس مرکزی روز چهارشنبه در منطقه عملیاتی 'زغاریت'، حدفاصل الصقلاویه و فلوجه رو به همقطارانش می گفت، ما نیاز زیادی به حمایت هوایی داریم، اما از بمباران آمریکایی ها ترس داریم.

به علاوه هنوز ابهامات در خصوص پرونده سقوط شهر الرمادی در اواخر بهار 2015 پاسخ داده نشده است. مرکز الانبار در حالی که زیر پوشش 24 ساعته جنگنده های مدرن آمریکا و دو پایگاه نظامیان آمریکایی در عین الاسد و الحبانیه قرار داشت، سقوط کرد و مقادیر غیر قابل شمارشی از سلاح سنگین ارتش عراق به دست داعش افتاد.

شک و تردیدها زمانی جدی تر می شود که اگر تصور کنیم فقط 500 تن از نیروهای داعش از سوریه وارد انبار شده و به الرمادی رسیدند تا آن شکست سنگین را به ارتش عراق وارد کنند، دستکم به 40 تا 50 خودرو تویوتا نیاز داشته اند، بنابراین چگونه ممکن است این کاروان بزرگ دیده نشده باشد.

حادثه سقوط الرمادی که برای ارتش عراق بسیار گران تمام شده بود، در همان روزهایی اتفاق افتاد که جنگنده های آمریکایی بطور مکرر رزمندگان عراقی اعم از ارتش و الحشدالشعبی را بمباران می کردند.

اکنون تحلیل عمده در منطقه این است که آمریکایی ها ماموریت داعش را پایان یافته تلقی کرده و در صددند تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کار این گروه را در عراق که زادگاه این گروه تروریستی است و از القاعده متولد شده، تمام کنند.

نطفه گروه تروریستی القاعده همراه گروه طالبان، زمانی که نیروهای جهادی درحال جنگ با ارتش سرخ در دهه 80 میلادی بودند ، با حمایت سعودی ها در پاکستان بسته شد و نیروهای آن در دهه 90 میلادی پس از خروج روس ها وارد افغانستان شدند و برای قبضه قدرت دراین کشور کار خود را شروع کردند.

القاعده بعدها به دنبال اشغال عراق توسط آمریکایی ها ، از افغانستان به عراق منتقل شد و تا سال 2011 زمان خروج ارتش آمریکا در صحنه نظامی و امنیتی عراق حضور داشت و هزاران نفر را با عملیات تروریستی به کام مرگ فرستاد.

در این سال همگام با خروج نظامیان آمریکا و اعلام اینکه امنیت به عراق بازگشته است، گروه داعش که قبلا در سال های 2007 و 2008 در دیاله با نام دولت اسلامی عراق تشکیل شده بود، در 2011 بطور رسمی با عنوان دولت اسلامی عراق و شام اعلام موجودیت کرد و کلیه نیروهای القاعده شامل بعثی ها، افسران ارتش سابق عراق و وابستگان به وهابیت و عناصر خارجی بویژه سعودی، به داعش ملحق شدند و کار القاعده رسما در عراق تمام شد وحالا به نظر می رسد ماموریت داعش پایان یافته و نطفه گروه تروریستی دیگری بسته شده است.

تا اینجا ، مجموعه شواهد و اسناد نشان می دهند که آمریکایی ها همچنان اصلی ترین حامی تروریسم در منطقه هستند و آنچه بیش از همه این مدعا را قوت می بخشد، این است که این کشور هیچگاه متحد منطقه ای خود یعنی عربستان را به دلیل صدور فتاوای مرگ و ویرانی و حمایت های علنی مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی نکوهش نکرده است و همچنان از حکومت آل سعود دفاع می کند.

اکنون درهمین چارچوب است که شاهدیم، آمریکایی ها و متحدان منطقه ای این کشور ، با فشار به دولت عراق جهت توقف عملیات فلوجه و خریدن زمان بیشتر برای عناصر حاضر در فلوجه و سایر مناطق این دومین شهر بزرگ استان الانبار ، تلاش می کنند بدنه داعش را برای گروه بعدی که در راه است، حفظ کنند؛ نام گروه بعدی 'حماس العراق' باشد یا ارتش عباسیان و یا با هر نام دیگری وارد صحنه امنیتی منطقه شود، چندان فرقی ندارد.

کد خبر 335808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha