همشهری آنلاین: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیام خود به «شی جین پینگ» دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهوری چین اعلام کرد که دو کشور به رغم شرایط موجود می‌توانند، همکاری‌های خود در عرصه‌های مختلف را گسترش دهند.

رهبر کره شمالی خواستار گسترش روابط با چین شد

به گزارش ايرنا، بر اساس گزارشی که خبرگزاری شین هوای چین منتشر کرده، پیام رهبر کره شمالی روز چهارشنبه توسط ری سو یونگ معاون حزب حاکم کارگر این کشور که روز سه شنبه در راس هیاتی سفر سه روزه خود را به چین آغاز کرده، تسلیم شی شده است.

رهبر کره شمالی در پیام خود تاکید کرده که دو کشور می توانند با تقویت روابط دوستانه در زمینه حفظ و حراست از منطقه آسیای شرقی تلاش کرده و با یکدیگر در این زمینه همکاری داشته باشند.

شی جین پینگ نیز در سخنانی، روابط دو کشور را دوستانه دانست و اعلام کرد که چین نیز مایل به تقویت همکاری با کره شمالی است و دو کشور می توانند با مستحکم تر کردن روابط، نسبت به بسیاری از مسائل به اشتراکات مورد نظر دست یابند.

شی همچنین گفت که موضع چین در باره شبه جزیره کره و موضوعات مربوط به آن کاملا روشن و شفاف است و ابراز امیدواری کرد که طرفین درگیر در مناقشات شبه جزیره کره با اتکا به گفت وگو، مسائل و مشکلات پیش رو را حل و فصل کنند.

او همچنین گفت که امیدوار است تحت رهبری «کیم جونگ اون»، استانداردها و سطح زندگی مردم کره شمالی ارتقا یافته و این کشور در توسعه اقتصادی به موفقیت های بیشتری نائل شود.

ری سو یونگ معاون حزب حاکم کارگر کره شمالی نیز در سخنانی انجام این دیدار را نشان دهنده ارتباطات راهبردی دو حزب حاکم کمونیست چین و کارگر کره شمالی دانست.

یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی نیز در گزارشی نوشت: موضوع ملاقات رهبر چین با نماینده «کیم جونگ اون» در شرایطی توسط «شین هوا» منتشر شده که این خبرگزاری هیچ اشاره ای به موضوع هسته ای کره شمالی و تاکید پکن بر کاهش این فعالیت ها نداشته است.

این اولین بار طی سه سال گذشته است که رئیس جمهوری چین با یک مقام ارشد از کره شمالی در پکن دیدار می کند و براساس گزارش رسانه های کره ای، این موضوع به روابط سرد دو کشور در طول این مدت مربوط می شود.

این گزارش همچنین به نقل از منابع غربی تاکید دارد که چین می تواند با تمرکز بیشتر بر موضوع کره شمالی، این کشور را از فعالیت های هسته ای که در پیش گرفته برحذر دارد.
مطلب می افزاید: پکن آنطور باید و شاید کره شمالی را برای پرهیز از فعالیت های هسته تحت فشار نگذاشته است.

کره شمالی پس از انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود در ماه ژانویه امسال تحت شدیدترین تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته که علاوه بر چین چند کشور دیگر نیز محدودیت هایی را برای پیونگ یانگ در نظر گرفته اند.

کارشناسان، سفر هیات عالی کره شمالی به چین را تلاشی جدی از جانب رهبران این کشور به منظور احیای روابط دوستانه قدیمی با چین ارزیابی می کنند.

کد خبر 335753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha