سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

فقر، جنگ و آوارگی تنها زوایای تیره زندگی در جهان امروز نیست. زندگی در این جهان آشفته وجه دیگری هم دارد؛ برده‌داری. نتیجه تحقیقات یک مرکز حقوق بشری در استرالیا نشان می‌دهد ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ۱۴۶ کشور جهان اسیر برده‌داری مدرن هستند.

جهان

براساس گزارشي كه تحت عنوان «شاخص جهاني برده‌داري» از سوي بنياد «واك‌فري» منتشر شده، دو سوم اين افراد در آسيا زندگي مي‌كنند و هند با بيش از 18ميليون برده در صدر فهرست كشورهاي جهان قرار گرفته است. بيشتر اين افراد درگير كار اجباري در صنعت ساختمان، كشاورزي، ماهيگيري و همچنين تكدي‌گري اجباري و برده‌داري جنسي هستند.

براساس تعريف ارائه شده در اين گزارش، برده‌داري مدرن موقعيتي است كه فرد نمي‌تواند مانع آن شود يا آن را ترك كند و اين مي‌تواند به‌دليل وجود تهديد، فشار، سوءاستفاده از قدرت يا فريب باشد. اين تعريف قاچاق انسان، كار اجباري، ازدواج اجباري و همچنين سوء‌استفاده از كودكان و خريد و فروش آنها را هم در بر مي‌گيرد.

از حدود 46ميليون نفري كه در سطح جهان قرباني برده‌داري مدرن هستند، حدود 60درصد در 5كشور آسيايي هند، چين، پاكستان، بنگلادش و ازبكستان زندگي مي‌كنند. از منظر نسبت جمعيتي نيز 5كشور كره‌شمالي، ازبكستان، كامبوج، هند و قطر، بالاترين نسبت برده در مقايسه با جمعيت كشورشان را دارند.

آمار اين گزارش نشان مي‌دهد از هر 20نفر در كره‌شمالي، يكي اسير برده‌داري براساس تعريف ارائه شده است؛ اين يعني حدود 5درصد جمعيت اين كشور. بخشي از اين وضعيت به‌دليل اجراي قانون كار اجباري از سوي دولت كره‌شمالي است.

  • گسترش جنگ، عامل رشد برده‌داري

شاخص جهاني برده‌داري نشان مي‌دهد آمار مربوط به قربانيان برده‌داري در جهان نسبت به 2 سال پيش رشدي 30 درصدي داشته است. افرايش آواره‌ها در مناطق مختلف جهان در اثر گسترش جنگ و درگيري و افزايش سوء‌استفاده از آنها يكي از دلايل اصلي در افزايش اين آمار بوده است. در اين گزارش به استفاده از برده‌داري به‌عنوان يكي از شيوه‌هاي جنگ رواني داعش در كشورهاي عراق و سوريه نيز اشاره شده است.

طبق گزارش سازمان ملل، بيش از 3هزار و 500نفر از زنان و كودكان در اين دو كشور از سوي داعش به‌عنوان برده نگهداري مي‌شوند. در بسياري از موارد نيروهاي داعش از اين افراد به‌عنوان سپر انساني در شهرهاي تحت‌كنترل خود استفاده كرده‌اند.

نمودار

کد خبر 335621

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha