محمد باریکانی: در ادامه پیگیری همشهری از وضعیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور عصر روز دوشنبه جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی و همچنین یک عضو شورای‌عالی تشکل‌های صنایع‌دستی کشور با حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی که در مصلای امام خمینی برپاست با بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی کشور دیدار کرده و به طرح مشکلات و پیگیری بیمه هنرمندان صنایع‌دستی پرداختند.

براساس خبري كه به همشهري رسيده است بهمن نامور مطلق نسبت به حل مشكل بيمه هنرمندان صنايع‌دستي كشور ابراز اميدواري كرده است. هنرمندان صنايع‌دستي كشور در زمان بازديد معاون صنايع‌دستي از نمايشگاه صنايع‌دستي در مصلاي تهران اعتراض خود را به موضوع بيمه‌نشدن هنرمندان صنايع‌دستي، ماليات برارزش افزوده براي هنرمندان، يارانه سوخت، تعطيلي كارگاه‌هاي توليد صنايع‌دستي به‌دليل نبود فروش در اين بخش، به بهمن نامور مطلق معاون صنايع‌دستي كشور منتقل كرده‌اند و او قول داده است كه مشكلات هنرمندان مرتفع شود.

آنطور كه مصطفي خوشابي به همشهري گفته است، نامور مطلق در نمايشگاه صنايع‌دستي تهران به عضو شوراي‌عالي تشكل‌هاي صنايع‌دستي كشور گفته است كه تلاش سازمان ميراث فرهنگي و معاونت صنايع‌دستي در ماجراي بيمه هنرمندان صنايع‌دستي نتيجه‌بخش است. مصطفي خوشابي اما مي‌گويد: در شرايطي كه دولت مدام اعلام مي‌كند پول ندارد، بدهي زياد دولت به سازمان تأمين اجتماعي موجب شده است اين سازمان درمواردي، اقدام به اخراج هنرمندان صنايع‌دستي از فهرست بيمه كند. به گفته او، هنرمندان صنايع‌دستي نسبت به پايان خوش داستان بيمه هنرمندان صنايع‌دستي خوش‌بين نيستند.

  • بدهي دولت بهانه حذف هنرمندان

دولت هنوز بدهي سال‌هاي 92و 93را به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت نكرده و همين مسئله يكي از عواملي است كه سبب حذف هنرمندان صنايع‌دستي از فهرست بيمه شده است. اما بهانه ديگر سازمان تأمين اجتماعي كه سختگيري بسيار در بيمه هنرمندان صنايع‌دستي به خرج داده است، مربوط به سوءاستفاده‌هايي است كه در گذشته نسبت به معرفي اشخاص در پوشش هنرمند صنايع‌دستي براي استفاده از بيمه هنرمندان شد. براساس بازرسي‌هاي انجام‌شده از فهرست بيمه‌اي هنرمندان صنايع‌دستي، برخي ادارات صنايع‌دستي استان‌ها در تخلفي آشكار اقدام به معرفي افرادي غيراز هنرمندان صنايع‌دستي براي بهره‌مند شدن از بيمه هنرمندان صنايع‌دستي كرده‌اند. براساس آنچه عضو شوراي‌عالي تشكل‌هاي صنايع‌دستي گفته است، حتي آهنگرها، دندانپزشك‌ها، رانندگان تاكسي و... نيز در پوشش هنرمند صنايع‌دستي به مراكز بيمه تأمين اجتماعي معرفي شده‌اند و همين سوءاستفاده‌ها موجب شد كه هنرمندان واقعي صنايع‌دستي از بيمه محروم شوند. به گفته خوشابي، چنين تخلفاتي در دولت قبل انجام شده و به‌دليل آنكه نظارت كافي بر اجراي قانون بيمه هنرمندان صنايع‌دستي وجود نداشت، نبايد هنرمندان واقعي صنايع‌دستي تاوان اين اشتباهات را پرداخت كنند.

  • حذف 16هزار هنرمند از بيمه صنايع‌دستي

روزنامه همشهري به آمار هنرمندان صنايع‌دستي كه بيمه شده يا در صف انتظار بيمه نشسته‌اند دست يافته است. براساس آمارها از 350هزار هنرمند ثبت شده در فهرست ويستا در معاونت صنايع‌دستي هم‌اكنون 55هزار هنرمند بيمه هستند. اين آمار در شرايطي اعلام شده است كه خردادماه سال 94تعداد 71هزار هنرمند صنايع‌دستي بيمه بودند و براساس الزام مجلس به دولت اين آمار مي‌بايست سالانه با 20درصد افزايش مواجه و سال 95به 85هزار بيمه شده مي‌رسيد. اما از سال گذشته تاكنون ناگهان 16هزار هنرمند بيمه شده در بخش صنايع‌دستي از فهرست بيمه‌شدگان سازمان تأمين اجتماعي حذف شدند و آمار 71هزار بيمه شده سال 94به 55هزار بيمه شده در سال 95رسيد. بدين‌ترتيب نخستين شكست بيمه‌اي در بخش صنايع‌دستي رخ داد. پس از آن بود كه با اعتراض هنرمندان صنايع‌دستي كشور، معاونت صنايع‌دستي رايزني‌ها براي حل مشكل هنرمندان حذف شده از فهرست بيمه‌شدگان صنايع‌دستي را با سازمان تأمين اجتماعي آغاز كرد و قرار شد 3032هنرمند كه از فهرست ريزش 16هزار بيمه شده بخش صنايع‌دستي شناسايي شدند به فهرست بيمه بازگردانده شوند.

  • عقب ماندن از قانون

دستورالعمل اجرايي قانون بيمه قاليبافان و شاغلين صنايع‌دستي تأكيد كرده است كه آمار بيمه هنرمندان اين دو بخش سالانه بايد با افزايش 20درصدي مواجه شود. حتي براساس مصوبه مجلس در سال 88بيمه‌شدگان صنايع‌دستي براي آن سال مي‌بايست به آمار 500هزار بيمه شده مي‌رسيد. اين روند بايد تا پايان بيمه همه هنرمندان صنايع‌دستي در بخش فرش و هنرهاي سنتي با رشد سالانه 20درصد ادامه مي‌يافت. اكنون اما از بين 350هزار هنرمند شناسايي شده در معاونت صنايع‌دستي كشور، 295هزار هنرمند صنايع‌دستي فاقد بيمه هستند. تماس‌هاي روزنامه همشهري با مسئولين سازمان تأمين اجتماعي نيز براي پيگيري فرجام بيمه هنرمندان صنايع‌دستي كشور تاكنون بي‌نتيجه مانده و مشخص نيست اين سازمان آيا با افزايش سهم بيمه هنرمندان صنايع‌دستي كشور موافقت خواهد كرد يا ريزش بي‌سروصداي هنرمندان صنايع‌دستي از فهرست بيمه ادامه مي‌يابد؟

کد خبر 335511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha