گردش معاملات بورس تهران ۶۵ درصد افت کرده است، سرمایه‌گذاران در بورس ۴.۲ درصد زیان کرده‌اند، سرمایه‌گذاران در بقیه بازار‌ها ازجمله سکه هم وارد زیان شده‌اند، در چنین شرایطی همه ترجیح می‌دهند اوراق مشارکت و اسناد خزانه بخرند.

بورس

به گزارش همشهري، در شرايطي كه دولت با افزايش سقف وام مسكن دل به ايجاد تحرك در بخش مسكن براي خروج از ركود بسته بود آمار‌ها نشان مي‌دهد نه فقط تحركي در بخش مسكن ايجاد نشده است بلكه سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند به جاي خريد ملك، اوراق مشاركت بخرند چرا كه نشانه‌هايي از خروج از ركود اقتصادي با توجه به آنكه پيش‌بيني سود شركت‌ها در 2سال گذشته تغيير نكرده است مشاهده نمي‌شود.

آمار‌ها نشان مي‌دهد بازار معاملات وام مسكن كه مهم‌ترين نماگر براي محاسبه تحرك بازار مسكن است با گذشت 100روز از مصوبه شوراي پول و اعتبار هنوز تكان نخورده است در عين حال همزمان به موازات اين تحولات ساير بازار‌هاي سرمايه‌گذاري هم آرام آرام در حال ورود به ركود هستند.

از ميانه‌هاي سال93 كه سود شركت‌هاي بورس از60هزار ميليارد تومان به سطح 47 و سپس 42هزار ميليارد تومان افت كرد، هنوز پس از 2سال تغييري در سود شركت‌هاي بورس ايجاد نشده است و از دي‌ماه پارسال در سطح 42هزار ميليارد تومان باقي مانده است، در چنين شرايطي با افزايش حجم معاملات در بهمن و اسفند سال قبل، تحليلگران اقتصادي اميدوار بودند سرمايه‌گذاري به سمت بازار سرمايه سوق پيدا كند اما اين روند در فروردين و ارديبهشت امسال با كاهش قابل توجهي مواجه شده است. بهمن و اسفند پارسال سرمايه‌گذاران روزانه تا سقف 1000ميليارد تومان سهام و ساير اوراق بهادار را مي‌خريدند اما اين روند با افت سنگيني مواجه شده است و منجر به زيان شديد سهامداران شده است.

براساس آمار موجود گردش معاملات بورس تهران در فروردين و ارديبهشت امسال 64درصد افت كرده است و هم‌اكنون به سطح 5.7درصد رسيده است. گردش معاملات پيشرفته‌ترين نماگري است كه روند حركت بازار‌هاي سرمايه را نشان مي‌دهد و بيانگر آن است كه كل سهام موجود در يك بورس سالانه چند دور به‌طور كامل مبادله مي‌شود.گردش 100درصدي معاملات به‌معناي اين است كه كل سهام موجود در بورس سالانه دست‌كم يك‌بار مبادله مي‌شود.اين مقدار در اسفند‌ماه پارسال به سطح 16درصد رسيده بود. با چنين روندي زيان سرمايه‌گذاران در بورس اكنون به 4.2درصد رسيده است و سهامداران فرابورس هم در يك هفته گذشته 3درصد زيان كردند. اين موضوع منجر به آن شده است كه بخش عمده‌اي از سرمايه‌گذاران به سمت سرمايه‌گذاري در بازار اوراق بدهي و ساير اوراق با درآمد ثابت بروند.

  • 31درصد از معاملات مربوط به اوراق بدهي است

آمار‌ها نشان مي‌دهد در 2ماهه اول امسال در مجموع 20هزارو 301ميليارد تومان سهام و ساير اوراق بهادار در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است كه از اين مقدار 6242ميليارد تومان يعني 31درصد از كل معاملات بازار سرمايه مربوط به اوراق بدهي بوده است و 14059ميليارد تومان معادل 69درصد مربوط به معاملات سهام بوده است. در اين مدت 59درصد از كل معاملات فرابورس به معامله صكوك، اسناد خزانه، وام مسكن و صندوق‌هاي قابل معامله اختصاص يافته است.

در فروردين و ارديبهشت امسال 3931ميليارد تومان صكوك و اسناد خزانه، 350ميليارد تومان واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و 143ميليارد تومان وام مسكن خريداري شده است. در 2ماهه امسال همچنين 13212ميليارد تومان اوراق بهادار در بورس مبادله شده است كه از اين مقدار 11هزارو 394ميليارد تومان سهام و 1818ميليارد تومان اوراق مشاركت بوده است.

اين آمار‌ها نشان مي‌دهد ايجاد نشدن هيچ تغييري در پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس و در جا زدن سود شركت‌هاي بورس در سطح 2سال پيش منجر به نزول شاخص‌ها شده است و سرمايه‌گذاران در چنين شرايطي ترجيح مي‌دهند به جاي خريد سهام اوراق بدهي و اوراق با درآمد ثابت بخرند. اين آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد كه همزمان با وقوع ركود در اقتصاد ساير بازار‌ها نيز آرام‌آرام وارد ركود شده‌اند و از بازده ابتداي سال خود فاصله گرفته به‌طوري كه سرمايه‌گذاران بازار سكه در يك هفته گذشته دست‌كم 3درصد زيان كرده‌اند.هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني نيز دراين مدت 4درصد افت كرده است. يورو نيز اگر چه اوايل سال تا 2درصد رشد كرده بود اما اكنون به سطوح پايين‌تري رسيده است.

کد خبر 335482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha