دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع امنیتی عراق اعلام کردند درگیری‌ها در فلوجه وارد فاز جدید خود شده و نیروهای ویژه ارتش که حمله نهایی به شهر فلوجه را آغاز کرده‌اند، در مرکز این شهر با داعش به درگیری‌ خیابانی پرداخته‌اند.

فلوجه

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، منابع دولتی عراق می‌گویند نیروهای ویژه عراق در لشکر طلایی ارتش این کشور بامداد امروز(دوشنبه 10 خرداد) حمله نهایی به شهر فلوجه را آغاز کرده‌ و پس از چند روز محاصره شهر، وارد آن شده‌اند.

پیشتر توافق شده بود که نیروهای مردمی شیعه موسوم به" حشد شعبی" و دیگر یگان‌های مشارکت کننده در عملیات فلوجه تنها تا محاصره شهر پیش بروند و حمله نهایی برای آزادی شهر توسط "هنگ تاکتیکی" متشکل از نیروهای ویژه ارتش(مبارزه با تروریسم)، پلیس فدرال و برخی نیروهای محلی آموزش‌دیده انجام شود.

فرماندهان میدانی ارتش عراق می‌گویند منطقه استراتژیک صقلاویه در شمال غرب فلوجه ظهر امروز به طور کامل آزاد شده است و درگیری‌ها در داخل شهر به شکل جنگ خیابانی در جریان است. آنها می‌گویند به دلیل حضور غیرنظامیان ناگزیرند به آرامی به پیشروی ادامه دهند.

فرمانده نیروهای ویژه ارتش عراق درباره این عملیات گفت که نیروهای تحت امرش صبح امروز توانستند صفوف دفاعی اولیه داعش را با وارد آوردن تلفات زیاد به تروریست‌ها، در هم بشکنند و داعشی‌ها مجبور شده‌اند به مناطق مرکزی شهر که جمعیت بیشتری دارد عقب‌نشینی کنند.

این حمله که مرحله سوم و نهایی آزادی شهر فلوجه است با پشتیبانی هوایی ارتش عراق و "حملات دقیق"جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا آغاز شده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با آغاز عملیات تاکید کرد که آزادی شهر بیش از 48 ساعت به طول نخواهد انجامید. با وجود این سخنان نخست وزیر اما به دلیل محاصره کامل شهر و عدم توانایی داعشی‌ها برای عقب‌نشینی یا فرار، جنگ در فلوجه برای آنها جنگ مرگ و زندگی خواهد بود احتمالا پاکسازی شهر به طول بینجامد.

شهر فلوجه به دلیل بافت فرهنگی و مذهبی خود از مهمترین پایگاه‌های داعش و گروه‌های افراط‌گرای عراقی محسوب می‌شود و یکی از اولین شهرهایی بود که دولت بغداد کنترل آن را از دست داد.

برخی منابع از کشته شدن 30 تن از نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی در حمله گسترده داعش در جنوب فلوجه که با انفجار سه خودروی زرهی بمب گذاری شده توسط عوامل انتحاری همراه بود، خبر دادند.

خبرگزاری اعماق وابسته به گروه تروریستی داعش از کشته شدن 20 تن از نیروهای ارتش عراق و داوطلبان مردمی در حمله‌ای دیگر به شمال فلوجه خبر داد.

منابع پزشکی فلوجه نیز اعلام کردند، به دنبال عملیات ارتش و داوطلبان مردمی در فلوجه و اطراف آن دو غیرنظامی کشته و هشت تن دیگر از جمله چهار کودک زخمی شدند.

نیروهای عراقی و داوطلب‌های مردمی شهر فلوجه را سه روز است که به محاصره خود درآورده‌اند. نیروهای محاصره کننده هنوز در ورودی‌های شهر فلوجه هستند و نیروهای ویژه ارتش وارد شهر شده‌اند.

سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق پیشتر گفته بود که نیروهای عراقی برای آزادسازی مرکز فلوجه آماده‌اند. هادی العامری، از برجسته‌ترین فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی نیز گفته بود، یورش به فلوجه ظرف چند ساعت انجام خواهد شد.

از سوی دیگر برخی منابع از ادامه پیشروی‌های نیروهای ارتش عراق، داوطلبان مردمی و عشایر این کشور به سمت شهر فلوجه در استان الانبار خبر می‌دهند.

از سوی دیگر منابع امنیتی می‌گویند: نیروهای عراقی پس از ساعت‌ها درگیری شدید با نیروهای داعش موفق شدند تمامی محله‌های شهر هیت، دیگر شهربزرگ الانبار را که داعشی‌ها وارد آن شده بودند، پس بگیرند.

روز شنبه ده‌ها عضو داعش که تعدادی عامل انتحاری نیز در میان آنها بود به شکل ناگهانی به شهر هیت، در استان الانبار حمله کردند و با دادن تلفات سنگین توانستند بخش‌هایی از شهر را به اشغال خود درآورند.

جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش نیز در بمباران پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در این شهر شرکت داشتند. قاسم المحمدی، فرمانده عملیات جزیره اعلام کرد که نیروهای امنیتی ارتش، دستگاه مبارزه با تروریسم، پلیس و نیروهای عشایر موفق شدند 60 تن از نیروهای داعش را در هیت از پای درآورده و خسارات مادی بسیاری به آنها وارد کنند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق حمله داعش به شهر هیت را در راستای کاهش فشار بر نیروهای این گروه تروریستی در داخل فلوجه دانست که هم‌اکنون در محاصره ارتش عراق است.

کد خبر 335453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha