مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۶
۰ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک می‌گوید پرونده قطع کردن اشتباهی پا در حال بررسی است اما موفقیت دولت روحانی در سلامت یکی از علل تخریب‌هاست و وزیر آماج شدیدترین حملات در فضای مجازی قرار می‌گیرد.

اتاق عمل

دكتر طاهر احمدي گفت: چندي پيش قصور پزشكي عمل جراحي پاي راست به جاي پاي چپ در بيمارستان وليعصر (عج) اراك اتفاق افتاد كه اين عمل يكي از 24هزار عمل ارتوپدي انجام شده در سال‌جاري در اين بيمارستان بود. عمل جراحي كه او از آن ياد مي‌كندحكايت تلخ و باورنكردني از زندگي پيرمردي 74ساله است كه براي شكستگي پاي خود به بيمارستان دولتي مراجعه مي‌كند و پزشك بدون توجه به‌عكس راديولوژي و مدارك پزشكي اين بيمار، دست به جراحي اشتباهي پاي راست به‌جاي پاي چپ مي‌زند و مهم‌تر آنكه پيرمرد بعد از همين عمل اشتباهي جان خود را از دست مي‌دهد.رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك با انتقاد از بزرگ‌نمايي برخي خطاهاي پزشكي گفت: در سال گذشته در 2 نوبت خطاي شغلي باعث شد كارگران پالايشگاه شازند دچار سانحه جدي شوند كه علاوه بر فوت 7 نفر عده‌اي نيز معضلاتي در سلامت را تجربه كردند، اين خطاها در حرفه پزشكي نيز ممكن است رخ بدهد.

وي خطاي پزشكي را مشكل جهاني دانست و گفت: آمارها بيانگر آن است كه خطاهاي پزشكي در بيمارستان‌هاي آمريكا سومين علت مرگ‌ومير افراد بوده و سالانه 225هزار نفر در آمريكا به‌دليل خطاهاي پزشكي فوت مي‌كنند كه عامل 8 هزار مرگ تجويز اشتباه داروست.

وي توضيح داد: در گزارش قصور پزشكي بيمارستان‌هاي آمريكا، 12هزار مرگ به‌علت جراحي‌هاي غيرضروري و 80هزار مرگ به‌دليل عفونت‌هاي بعد از عمل جراحي رخ داده و تداخل دارويي و ضعف در مراقبت‌هاي بعد از عمل از مسائل مهم در اين مرگ‌وميرها عنوان شده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك خاطرنشان كرد: اين گزارش‌ها حاكي از آن است كه 11درصد قصور پزشكي آمريكا، به‌دليل اشتباه در تشخيص عضو بيمار و مشكل دار است و اين اشتباهات ممكن است به‌دليل تراكم كاري و خستگي رخ بدهد. وي گفت آمار مرگ‌ومير در بيمارستان وليعصر اراك هم‌اكنون يك و 6 دهم درصد است كه نشانگر وضعيت خوب است چرا كه استاندارد مرگ‌ومير در مراكز درماني تروما 2درصد است.

  • بازآموزي و حساس‌سازي‌ جامعه پزشكي عامل مهم در كاهش قصور پزشكي

مديركل پزشكي قانوني استان مركزي هم گفت: 67پرونده قصور پزشكي در سال گذشته از طريق مقامات قضايي يا نظام پزشكي به اين نهاد ارجاع شدكه در 54 مورد قصور محرز بود و پزشكان محكوم شدند و 13نفر نيز تبرئه شدند.

دكتر علي رضايي افزود: رسانه‌هاي رسمي بايد اخبار قصور پزشكي را مستند منتشر كنند و كشاندن موضوعات خطاهاي پزشكي به فضاي مجازي بدون درنظر گرفتن مستندات و موضوعات كارشناسي عاملي براي سلب اعتماد از جامعه پزشكي مي‌شود.

  • شكايت‌هاي مردمي، گنج پنهان

رئيس بيمارستان وليعصر اراك نيز گفت: چندي پيش خطاي پزشكي از نوع سندروم سفارش در اين بيمارستان رخ داد كه بيماري كه با يكي از همكاران نسبت داشت و با سابقه آلزايمر و كهولت سن دچار سقوط و شكستگي شده بود با مسئله اشتباه در موضع عمل مواجه شد كه اين مهم به‌دليل اصرار و سفارش در عمل خارج از نوبت به دور از سياست‌هاي مديريتي اين مجموعه رخ داد. دكتر جماليان گفت: مديريت حوزه سلامت استان با حساسيت اين موضوع را در دستور بررسي قرار داده‌اند اما خبررساني غيركارشناسي و بزرگ‌نمايي مسئله، مشكلات زيادي را ايجاد كرده است.

دكتر جماليان بيان كرد: نياز است براي كاهش موارد قصور پزشكي نظارت مشاركتي بر درمان در بيمارستان‌ها اعمال شود و هر خطا اگر توسط خود پرسنل پيش از اتفاق يا پس از آن به مديريت گزارش شود مشمول نظام تشويق و تنبيه مي‌شود و اگر اين مهم نهادينه شود مي‌توان ريشه يابي و اصلاح امور را انتظار داشت و در اين مهم شكايات مردمي كه كمبودها را هويدا و خطا‌ها را گوشزد مي‌كند سرمايه‌اي گرانبهاست.

  • پزشكان با بيمار حرف بزنند

رئيس نظام پزشكي استان مركزي نيزگفت: انعكاس كاريكاتور يا استفاده از القاب و نمونه‌هاي كلامي ناشايست براي خطاي سهوي پزشكي توجيه‌پذير نيست. دكتر عدلي خاطرنشان كرد: نبايد فضاي جامعه به شكلي مهندسي شود كه بيمار و پزشك اعتماد به هم را از دست بدهند و در فضاي ناسالم و سرشار از ترس و ترديد با هم روبه‌رو شوند.

وي اظهار كرد: يكي از موضوعاتي كه در بحث قصور پزشكي مي‌تواند روشنگر باشد، ارتباط كلامي پزشك با بيمار است و مي‌طلبد كه پزشكان در هر مرحله درماني مخاطرات و مشكلات احتمالي را به‌صورت شفاف با بيمار در ميان بگذارند و با آگاهي رساني مناسب بيمار را در تصميم روش درماني مشاركت بدهند. وي بيان كرد: در اين صورت اگر بر اثر بيماري زمينه‌اي يا شرايط بيماري خطا و مشكلي رخ دهد، بيمار و خانواده وي همه تقصير را متوجه پزشك و كادر درماني نمي‌دانند و درك شرايط و مديريت آن آسان‌تر خواهد بود.

  • پنهان‌كاري؛ استارت ماشين شايعه

علي حيدر شاه حسيني رئيس خبرگزاري جمهوري اسلامي استان مركزي گفت: رسانه‌هاي رسمي مرجع انتقال اخبار هستند ولي وقتي پنهان‌كاري يا انتقال ديرهنگام اطلاعات رخ بدهد ماشين شايعه در جامعه به راه مي‌افتد و با امكان فضاي مجازي به سرعت نشر يافته و جامعه را مسموم مي‌كند. مراكز درماني بايد سخنگوي رسمي داشته باشند تا درصورت بروز هر اتفاقي رسانه‌ها بتوانند با مراجعه به آن، اخبار صحيح را در كوتاه‌ترين وقت مخابره كنند، تا فرصت شايعه‌سازي‌ در فضاهاي غيررسمي محدود شود.

  • شكايت‌هاي درماني در دنيا 1500 برابر ايران

معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي: 3درصد اقدام‌هاي درماني در دنيا به شكايت منجر مي‌شود. اين رقم در كشور ما 2هزارم درصد اســت. در سال گذشته 5هزار و 700مورد شكايت در دادسراهاي انتظامي نظام پزشكي كشور ثبت شد و نسبت به سال93 با رشد 14درصدي روبه‌رو شديم. علت افزايش شكايت‌هاي بخش درمان راه‌اندازي سامانه 1690 است كه مرجعــي براي اعلام شكايات مردم در بخش درمان است.

  • خبر جديد از اراك: گرو گرفتن مدارك

رسول خضري نماينده مردم درمجلس دهم: گرو گرفتن مدارك و مشروط كردن تحويل آن به پرداخت هزينه‌هاي كامل درمان در اراك، تخلف محرز است.اينكه در بيمارستان اراك در يك‌ماه اخير عمل جراحي به اشتباه روي پاي يك بيمار انجام شده بيشتر شبيه يك شوخي است زيرا موارد اين چنيني حتي به شكل اتفاقي نيز پذيرفته شده نيست.امروزه با تجهيزات پزشكي احتمال خطا به صفر رسيده و چنين قصوري مي‌تواند حتي مجازات كيفري نيز به همراه داشته باشد.

کد خبر 335385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha