همشهری آنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خبر داد بیم آن می رود که بیش از ۷۰۰ پناهجو و مهاجر در روزهای اخیر در دریای مدیترانه غرق شده باشند.

 سازمان ملل: ۷۰۰ پناهجو در روزهای اخیر غرق شده اند

به گزارش ايرنا، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که امکان دارد در روزهای اخیر بیش از 700 مهاجر و پناهجو در پی غرق شدن سه قایق در آبهای جنوب ایتالیا غرق شده باشند.

کارلوتا سامی، سخنگوی این نهاد بین المللی روز یکشنبه خبر داد که برآورد می شود 100 نفر در پی غرق شدن قایق قاچاقچیان در روز چهارشنبه مفقود شده باشند و 550 نفر دیگر نیز روز پنجشنبه و در حادثه ای مشابه ناپدید شدند. این شناور بدون موتور حدود 670 سرنشین داشت و قایق قاچاقچیان آن را به سوی اروپا یدک می کشید.

79 نفر در حادثه روز پنجشنبه نجات یافتند و جسد 15 نفر نیز از آب گرفته شد.

وی افزود: روز جمعه نیز یک قایق دیگر مهاجران غرق شد و بنا به گفته نجات یافتگان تعداد بسیاری از مهاجران مفقود شده اند. 135 تن از سرنشینان این قایق نجات یافتند و 45 جسد از دریا گرفته شد.

به گزارش ایرنا، هر چند امروز اعلام شد که در پی نجات حدود 600 پناهجو در روز شنبه هشتم خردادماه، شمار پناهجویانی که توسط ناوچه‌های اروپایی در یک هفته گذشته در دریای مدیترانه نجات یافته‌اند به 13 هزار نفر رسیده با این حال دریای مدیترانه چند روز پیش نیز شاهد واژگون شدن یک قایق حامل 100 پناهجو در 63 کیلومتری سواحل لیبی بود. در این فاجعه حدود 30 تن جان خود را از دست دادند و شناورهای گارد ساحلی ایتالیا با حضور در محل حادثه حدود 50 نفر را نجات دادند.

موج جدید مهاجرت های غیر قانونی به ایتالیا با بهبود شرایط جوی از سرگرفته شده و کارشناسان بر این عقیده اند که قاچاقچیان انسان از تجهیزات جدید برای مدیریت این نوع 'سفرهای امید' پیدا کرده اند.

این تجهیزات اغلب کهنه، فرسوده و ناامن است و هدف آنها رساندن پناهجویان تا آبهای بین المللی و درخواست کمک است. در حال حاضر ایتالیا از بیش از 115 هزار پناهجو استقبال کرده که 10 هزار نفر کمتر از سال 2015 است. ایتالیا بر اساس دستور کاری اتحادیه اروپا موظف شده 40 هزار متقاضی پناهندگی را به سایر کشورهای عضو اتحادیه منتقل کند، با این حال این طرح با شکست مواجه شد و در آستانه تابستان، ایتالیا با یک وضعیت اضطراری جدید روبرو شده است.

به عقیده سازمان بین المللی پناهجویان، سال 2015 میلادی سال اضطراری پناهجویان بود و بیش از یک میلیون نفر از طریق مسیر دریایی وارد اروپا شدند. سیل عظیم پناهجویان که بخشی از آن بخاطر بحران سوریه به راه افتاد در نیمه دوم سال گذشته بویژه در مسیر بالکان به اوج خود رسید.

کد خبر 335321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha